شناسهٔ خبر: 52093953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آیا سال آینده اینترنت گران خواهد شد؟

صاحب‌خبر -

با وجود اینکه مجلس افزایش قیمت اینترنت تا پایان سال را ممنوع کرده است، اما مسئولان وزارت ارتباطات به دنبال اصلاح تعرفه اینترنت برای سال آینده هستند.

مجلس هر نوع افزایش قیمت اینترنت تا پایان سال را ممنوع اعلام کرده است، اما مسئولان وزارت ارتباطات اکنون برای ایجاد انگیزه سودآوری در سرمایه‌گذاران برای توسعه و ارائه کیفیت اینترنت خواستار اصلاح تعرفه اینترنت برای سال آینده شدند که در همین راستا قرار است تعرفه نیم‌بهای ترافیک سایت‌های داخلی نیز دستخوش تغییر شود.

اصلاح مقررات برای تولیدکنندگان داده‌های حجیم

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد نیم‌بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگان که محتوای کم حجمی دارند یا استارتاپ‌های نوپا بسیار مناسب است، اما می‌بایست با تغییر روش‌ها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان داده‌های حجیم اصلاح کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود اپراتورها و سرمایه‌گذاران می‌بایست برای سرمایه‌گذاری انگیزه لازم را داشته باشند و در کنار قدرت سرمایه‌گذاری باید به سودآوری سرمایه نیز توجه شود؛ زیرا در این چرخ اگر سرمایه‌گذار به سود کافی دست پیدا نکند، برای سرمایه‌گذاری انگیزه نخواهد داشت و به همین دلیل اپراتور قادر نخواهد بود شبکه خود را برای ارائه کیفیت مناسب ارتقا دهد و اگر کیفیت مناسب نباشد، مردم در صورت ارزان بودن خدمت نیز از آن راضی نخواهند بود.

تعرفه نیم‌بها مشکل‌ساز شد

اینترنت اینترنت

عباسی شاهکوه در ادامه بیان کرد مدتی قبل برای ترافیک داخلی با هدف حمایت از محتوای داخل تعرفه نیم‌بها در نظر گرفته شد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز آن را تصویب کرد که البته در ابتدا نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بین‌الملل و همچنین محاسبه هزینه آن دشوار بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات این طرح به خوبی اجرا شد.

وی افزود تعرفه نیم‌بها برای برخی از دارندگان محتوا به خصوص افرادی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده بودند، آثار مثبتی را به همراه دارد، اما هم‌اکنون این مصوبه برای برخی فعالان نظیر VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند از لحاظ جذابیت برای سرمایه‌گذاری و تولید محتوا مشکلاتی را به همراه داشته است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد این در حالی است که در سایر کشورها به موضوع تعرفه ترافیک وارد نمی‌شوند و برای همه قیمت یکسانی در نظر می‌گیرند، اما به جای آن تولیدکننده محتوا و اپراتور ارائه دهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در قالب یک اسپانسر دیتا به فعالیت می‌پردازند. وی با اشاره به لزوم پیاده‌سازی مدل اسپانسر دیتا در کشور گفت رگولاتوری نباید در موضوع تعرفه‌گذاری وارد شود. در واقع اپراتور ارائه‌دهنده خدمات و تولیدکننده محتوا باید این موضوع را به شکل دو طرفه انجام دهند و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرف‌کننده نیز باید نظارت بر این تعامل باشد.

اصلاح قیمت اینترنت در سال 1401

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مدتی قبل نیز عنوان کرده بود به دلیل منع قانونی که توسط مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده نمی‌توان تا پایان سال قیمت اینترنت ثابت و سیار را افزایش داد، اما برای سال 1401 مدل جدید قیمتی را در نظر خواهیم گرفت؛ مدلی که هم برای مردم و هم برای اپراتورها مفید خواهد بود. در حال حاضر مدل‌های قیمت در دست بررسی قرار دارند و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. قیمت بسته های اینترنتی نیز می‌بایست اصلاح گردد و اپراتورهای باید پیشنهاد جدید را ارائه دهند و ما آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر با مقررات تناقض نداشت، آنها را به تایید برسانیم.

نظر شما