شناسهٔ خبر: 52093251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

متکی: مذاکرات خیلی خوب پیش می‌رود / مسیر دولت سیزدهم در ارتباط با برجام درست است

سخنگوی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب گفت: معتقدم مذاکرات خیلی خوب پیش می‌رود البته ما از ریز مذاکرات بی خبریم، ولی می‌دانیم دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نمی‌زند، چون رهبر انقلاب فرمودند اقتصاد را شرطی نکنید و به برجام گره نزنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «منوچهر متکی» در همایش روز پنجشنبه خانه احزاب با موضوع منافع ملی ایران در مذاکرات وین برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در مجلس هفتم که دو سال از طرح مسئله هسته‌ای در دولت اصلاحات گذشته بود، ضرورت حمایت از دولت در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را مصوب کردیم. جالب اینکه طراحان طرح از همه جریان‌های سیاسی، قومی و دینی کشور بودند و زیر آن را به عنوان طراح امضا کردند.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب افزود: بعد هم که اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه در جریان مستقیم امور بودم و همواره به این مسئله تاکید داشتیم که بحث هسته‌ای کشور یک بحث و پروژه ملی است و باید با اجماع داخلی به نتیجه برسد و یک حرف و توسط دولت از کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه در این فراز و نشیب ۱۶ ساله ما به این نتیجه رسیدیم که دشمن با طراحی به دنبال کار بر روی پرونده هسته‌ای ایران است، عنوان کرد: این در حالی بود که ما طراحی واحدی در این حوزه نداشتیم و در یک برهه حسن نیتی را نشان دادیم به این امید که بتوانیم به منافع ملی دست پیدا کنیم.

متکی گفت: البته اگر ما در آن برهه تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را نمی پذیرفتیم امروز این گزاره مطرح می‌شد که اگر آن روز تعلیق را می پذیرفتیم شاید تحریم‌ها به شکل کامل لغو می‌شد و کشور یک دهه درگیر مسائل مرتبط با پرونده هسته‌ای نمی‌شد. بنابراین ما یک تعلیق ۲ ساله را پذیرفتیم ولی در عین حال در ماه‌های پایانی دولت هشتم بود که اروپایی‌ها پاسخ این حسن نیت ایران را دادند و در این پاسخ همه چیز جز به رسمیت شناختن حق فعالیت هسته‌ای صلح آمیز برای ایران وجود داشت. بنابراین در همان ماه‌های پایانی دولت اصلاحات بود که مسئله فک پلمپ از تاسیسات هسته‌ای مطرح و اجرایی شد.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: همان مقطع بود که غربی‌ها اعلام کردند اگر تعلیق را بشکنید ما پرونده شما را به شورای امنیت خواهیم برد ولی ایران به درستی زیر بار تهدیدات زورگویانه نرفت و همین پروسه موجب شد تا در روزهای ابتدایی دولت نهم ما درگیری بیشتری با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای پیدا کنیم. بنابراین اینکه آمریکایی ها و غربی ها در پرونده هسته ای و به درازا کشیدن این پرونده را برای اهداف دیگری در نظر دارند همواره باید گوشه ذهنمان قرار دهیم.

متکی خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد دولت قبل از برجام لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر روی کاغذ بود اما لغو تحریم‌ها بدون عمل به آن برای ما یکسان بود، گفت: در این دوره و دوره‌های مختلف مذاکرات دریافتیم که باید استراتژی طرف مقابل را بشناسیم و دوم اینکه باید یک صدا باشیم. همه دولت‌ها می‌خواستند مسئله هسته‌ای حل شود ولی جهت گیری‌ها متفاوت بود.

وی یادآور شد: می گویند فلان دولت قابل پیش بینی نیست و در دنیا دولتهای غیر قابل پیشبینی را یاغی می‌نامند، اما به عقیده من در مذاکره نباید قائل پیش‌بینی باشیم و طرف مقابل باید بداند که ما گزینه‌های مختلفی داریم. هر وقت به این مهم بی توجه بودیم به نتیحه نرسیدیم. معتقدم مذاکرات خیلی خوب پیش می رود البته ما از ریز مذاکرات بی خبریم ولی می‌دانیم دولت اقتصاد را به مذاکرات گره نمی زند چون رهبر انقلاب فرمودند اقتصاد را شرطی نکنید و به برجام گره نزنید.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اظهار کرد:‌ همه دولت ها از سال ۸۲ تا کنون به دنبال حل مسئله هسته‌ای و تحقق منافع ملی در این مسئله بودند اما تصور من این است که جهت گیریهای ما متفاوت بوده که ناشی از تفاوت دیدگاه سیاسی دولت ‌ها بوده است.

متکی تاکید کرد: اگر غربی‌ها احساس کنند که نگاه‌ما این است که بدون مذاکره و تعامل با غرب مشکلات کشور قابل حل وفصل نیست بدون شک شرایط برای تیم مذاکره کننده کشورمان نیز به مراتب دشوارتر خواهد شد. خروجی این اشتباه بود که موجب شد که تحمیل تحریم‌های جدید از دوره اوباما و پس از انعقاد برجام شروع شود نه در دوره ریاست جمهوری ترامپ.

وی تاکید کرد: به نظر من همین مسیر که دولت سیزدهم در ارتباط با برجام پیش گرفته مسیری درستی است که هم مذاکرات را جدی گرفته و پیشنهادات و اسناد خود را روی میز می‌گذارد و هم در صدد حل موضوعات اقتصادی در داخل است. امروز غربی‌ها برای توافق با ایران عجول و سراسیمه هستند، چرا؟ حزب بایدن در انتخابات میاندوره‌ای باخته است. در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان و دیگر نقاط کار از دست آمریکا خارج شده است و خود بایدن هم مریض است. لذا آمریکا و غرب در مذاکرات در برابر ایران شرایط خوبی ندارند.

متکی با اشاره به اینکه همه در اصل منافع ملی واقتدار کشور متفق هستیم، بیان کرد: به گمان من حمایت خانه احزاب از مذاکرات با تاکید بر حقوق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم می تواند اقدام خوب این تشکل صنفی-سیاسی باشد. مذاکرات امروز از موضعی همراه با مناعت طبع در حال پیشروی است البته دو نتیجه قابل پیش‌بینی همواره مطرح است که یا به نتیجه خواهد رسید و یا نخواهد رسید ولی شرایط امروز منطقه و بین الملل از جمله شرایط داخلی متزلزل دولت بایدن در آمریکا بیانگر این است که در صورت یکپارچگی احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایران و تاکید آنها بر حق مسلم ایران برای غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای می‌توان به لغو تحریم‌ها نیز امیدوار بود.

نظر شما