شناسهٔ خبر: 52093202 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مردم قضاوت می کنند

وقتی «خرانق محروم» یکباره «محبوب گردشگری» می شود!/گردش ناگهانی مسئولان اردکان علیه پهنه صنعتی خرانق؛ چرا؟!

ایجاد پهنه جدید صنعتی در خرانق می تواند ریل گذاری توسعه استان را دگرگون کند اما مسئولان اردکان علیرغم درخواست مردم علیه این موضوع جبهه گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، توسعه از مفاهیمی است که در هر جامعه و در هر حوزه تعریف خاصی را می پذیرد و مطمئنا قرار نیست این مقوله در همه جوامع بست به نگاهی که به ان می شود یکسان تعریف شود اما آنچه در همه جوامع به آن اذعان داشته و معتقد هستند اینکه توسعه باید متوازن، عدالت محور و همه جانبه باشد.

استان یزد به عنوان یک شهر صنعتی که بیش از دو دهه مسیر توسعه را در بخش صنایع فولادی پیش گرفته است متاسفانه بنا به نگاه های منطقه ای و سیاسی در توسعه صنایع به شکل بدریخت و نامتوازنی درامده است که نتیجه آن گریبان کل این استان را گرفته است.

یکی از شهرهایی که در این توسعه نامتوازن و ریل گذاری غلط بیشترین ضربه را در کنار همه به اصطلاح توسعه یافتگی ها خورده است شهر اردکان و پهنه دشت یزد اردکان است که با به دلیل فربه گی دیگر تحمل استقرار صنایع جدید را در خود ندارد.

 

با وضعیت آلودگی هوا و تبعات زیست محیطی این صنایع و اثرات منفی که بر روی سلامت مردم این منطقه گذاشته است دیگر هیچ مسئولی نیست که نداند احداث صنایع به ویزه صنایع آلاینده در این منطقه ظلم بزرگی در حق همه استان است.

از سویی نمی توان مسیر توسعه صنایع پایین دستی و جنبی که عمده ارزش افزوده را برای استان دارند و از خام فروشی و هدر رفت سرمایه این استان جلوگیری می کند به دلیل تصمیم گیری های غلط گذشته متوقف کرد و نیاز است با تغییر ریل گذاری مسیر توسعه را به سمتی برد که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

در اواخر سال گذشته بود که طالبی استاندار سابق یزد خبر  از «تعریف پهنه جدید صنعتی خرانق اردکان» داد تا با رعایت ملاحضات زیست محیطی و بر خلاف رویه دشت یزد اردکان، این پهنه راه اندازی شود که این امر مطمئنا آورده های خوبی برای منطقه محروم خرانق هم خواهد داشت.

با روی کار آمد دولت سیزدهم و انتصاب استاندار جدید، این موضوع قوت گرفت و فاطمی استاندار یزد ضمن تاکید بر این موضوع، ان را در سفر هیئت دولت به استان یزد مطرح کرد.

با اجرای این طرح و انتقال توسعه صنایع به پهنه خرانق، این منطقه محروم که از حداقل های امکانات زندگی مانند گاز شهری و آب شرب مطلوب محروم است جان دوباره خواهد گرفت و بسیاری از مشکلات مردم این منطقه حل خواهد شد اما از سویی گویا مسئولان اردکان از اینکه با ایجاد این پهنه خرانق رونق بگیرد و با جذب جمعیت بخواهد شهرستان شود احساس خطر کرده اند چراکه مهره بزرگی مانند چادرملو را از دست خواهند داد و این یعنی پایان سلطه نابرابر بیست ساله اردکان بر صنایع!

مسئله مهم این است که تغییر پهنه توسعه صنایع به سمت خرانق، هم خوشایند مردم اردکان است که سال ها تبعات و آلایندگی صنایع را تحمل کرده اند و هم برای مردم خرانق که امید به توسعه شهرشان دارند چرا که توسعه در پهنه خرانق مانند دشت یزد اردکان نخواهد بود.

با بالاگرفتن بحث ایجاد پهنه خرانق، شورای شهر اردکان به بهانه آنچه عدم مشورت! و هماهنگی خوانده می شد جلسات شورا را تعطیل کردند و حتی برخی مسئولین این شهر که موافق بود ناگهان ساز مخالف برداشتند و توسعه صنایع را به کل برای استان مضر اعلام کردند!

 

اما چندی پیش بعد از قاطعیت استاندار یزد در اجرای این طرح، دشتی نماینده اردکان در گفتگو با یزدرسا به مسئولان استان با التیماتوم اعلام کرد اگر مسئولان استان دست از این ماجرا برندارند در خصوص برخی وقایع افشاگری خواهد کرد.

دشتی نماینده اردکان عنوان کرد:  تدوین سند آمایش سرزمینی خارج از حب و بغض های منطقه ای ضروری است تا مشخص شود استان یزد دیگر نیازی به توسعه صنایع آلاینده ندارد حتی در شهرستان هایی که آلایندگی کم و ناچیز است.

تمام تلاشمان را می کنیم که استان یزد دیگر از وضع کنونی بد تر نشود اما اگر این وضعیت بحرانی، بحرانی تر شود و رویه ها تغییر نکند حتما با رسانه ها صحبت می کنم و مطالبی را که نباید گفته بشود را به مردم خواهم گفت.

وی ابراز کرد: از همین جا از همه مسئولین استان می خواهم با کارشناسی بهتر و عدم نگاه منطقه ای رویه خود را اصلاح کنند و نگذارند کار به جاهای باریک گذاشته شود.

این ماجرا تا جایی پیش رفت که دهقانی امام جماعت شهر خرانق در پیامی حمایت قاطع مردم خرانق را از این طرح اعلام کرد.

در این شکی نیست که اردکان به عنوان آلوده ترین شهر کشور،  دیگر ظرفیت هیچ صنعتی را ندارد و خود مردم این شهرستان هم به تنگ نای آمده و خواهان توقف ایجاد صنایع در شهرستان هستند اما چگونه است بعد از بیست سال یکه تازی اردکان در جذب صنایع ان هم با نگاه سیاسی_بخوانید لابی گری_ فربه شده این روزها مسئولان آن پرچم حمایت از محیط زیست برافراشته و خواهان توقف توسعه صنایع در کل استان هستند!

دشتی اگر نماینده اردکان است باید خواسته های مردم خرانق را هم در نظر بگیرد و با فاصله گرفتن از نگاه های جانبدارانه مسیر توسعه را برای سایر مناطق هم هموار کند هر چند مردم اردکان هم همین خواسته را دنبال می کنند.

شورای شهر اردکان هم بیش از هر کس دیگه ای وضعیت کنونی اردکان را با پوست و گوشتشان درک می کنند اما اینکه با فشار از بالا و چانه زنی از پایین بخواهند چراغ توسعه را در استان خاموش کنند مطمئنا نه عقلانی قابل قبول است و نه وجدان می گذارد چنین اتفاقی رقم بخورد ولو اینکه ظرفیت بزرگی چون معدن چادر ملو از کفشان برود.

انتهای پیام/

نظر شما