شناسهٔ خبر: 52091805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در حال به روز رسانی/

جزئیات دیدارهای امروز رئیس جمهور در روسیه

آیت الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه به روسیه سفر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، آیت الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ دی ماه) به روسیه سفر کرد.

رییس جمهوری در این سفر با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه راهبردی، مسائل منطقه ای و موضوعات بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

برای خواندن اخبار روز اول سفر رئیس جمهور به روسیه اینجا کلیک کنید

 

رییس جمهور تا ساعتی دیگر روسیه را ترک می‌کند+فیلم

خبرنگار اعزامی شبکه خبر به روسیه از برنامه های امروز رئیس جمهور کشورمان در دیدار با فعالان اقتصادی و دانشگاهیان مسکو می‌گوید و می افزاید: رئیس جمهور کشورمان تا ساعتی دیگر و پس از یک سفر دو روزه، مسکو را به مقصد تهران ترک می کند.
 

فیلم/ اعطای دکترای افتخاری از سوی دانشگاه دولتی مسکو به رئیس جمهور ایران

دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو(ام.گ.او) در مراسمی ویژه به آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران، اعطا شد.

فیلم/ دیدار لاوروف و امیرعبداللهیان

سرگئى لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو دیدار کردند. وزیر خارجه روسیه در این دیدار گفت: اولین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. دیپلمات ارشد روسیه با بیان این‌که روز گذشته رؤسای‌جمهور دو کشور مذاکرات مفصلی داشتند، برنامه این سفر را خیلی فشرده خواند و به سخنرانی رئیسی در دومای دولتی روسیه اشاره کرد.

رییسی از مسکو پیگیر امدادرسانی به سیل‌زدگان در کرمان شد

استانداری کرمان اعلام کرد که رییس‌جمهور که در مسکو به سر می‌برد از همان جا پیگیر وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در استان کرمان شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهور که به اتفاق آیت الله رییسی در سفر روسیه در مسکو به سر می برد در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمان که در مناطق سیل زده حضور دارند ضمن ابلاغ پیام رییس جمهور، وضعیت کنونی مناطق سیل زده استان کرمان را بررسی کرد.

علی زینی وند استاندار کرمان در این تماس تلفنی گزارش اقدامات و فعالیت های انجام شده و برنامه های در دست اقدام را با جزییات کامل تشریح کرد.

اسماعیلی با تشکر از فعالیت ها در ابلاغ پیام آیت الله رییسی گفت: شخص رییس جمهور بر خدمات رسانی به مردم، در کنار مردم بودن و بسیج امکانات و نیروها تاکید و اعلام کرد که « در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز متناسب با خسارت ها در هیات دولت مساعدت لازم انجام می شود».

براساس این گزارش احمد وحیدی وزیر کشور نیز که از دیروز در مناطق سیل زده جنوب استان کرمان حضور دارد در این تماس تلفنی گفت: امروز در ستاد مدیریت بحران تصمیمات مقتضی و لازم برای خدمات رسانی بیشتر، جبران خسارت ها و تجهیز دستگاه های محلی گرفته می شود.

وزیر کشور و استاندار کرمان پس از حضور در روستاهای سیل زده رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان طی امروز و دیروز اکنون در جیرفت در جلسه ستاد مدیریت بحران حضور دارند.

سیلاب که هفته گذشته خسارت های زیادی در جنوب استان کرمان ایجاد کرده بود طی چندروز گذشته نیز خسارت های دیگری در این مناطق و نیز شرق استان کرمان به بار آورد.

وزیر نفت از توافقات بسیار مهم با روسیه در حوزه انرژی خبر داد

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: که در دیدار و نشست های متعددی که با مقامات و شرکت های توانمند نفت و انرژی روسیه داشته است توافقات و اسناد مهمی امضا شده که نتیجه آنها را مردم کشورمان بزودی خواهند دید.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت ایران سفرش به روسیه را یکی از پربارترین سفرهای خود اعلام کرد و افزود: تاکنون دیدارهای خوبی با وزیر انرژی و معاون نخست وزیر روسیه انجام شد و بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتیم توافقات مهم به دست آمد.

اوجی با بیان اینکه  توافق های خوبی در حوزه همکاری‌های نفت و انرژی بدست آمده است، تصریح کرد: با خیلی از شرکت های توانمند روسی در خصوص مشارکت در حوزه توسعه میادین گاز و نفت، احداث پترو پالایشگاه ها، انتقال تکنولوژی و تجهیزات فناورانه که نیاز این صنعت هست، توافقات خیلی خوبی شد و اسناد خیلی مهمی را امضا کردیم و به جرات می گویم که بزودی اثراتش را در حوزه انرژی خواهیم دید و قطعا با توجه به عزم و اراده جدی که در دولت مردان روسیه و همچنین در حوزه وزارت نفت ما وجود دارد تمام اهداف تحقق پیدا می کند.

وی تصریح کرد: از یکماه پیش برنامه جامع مشترکی را در بخش های مختلف حوزه وزارت نفت تنظیم و به طرف روس پیشنهاد دادیم و شرکت های توانمند روسی هم بسیار علاقه مندی نشان دادند.

اوجی با بیان اینکه هم کشور ما و هم روسیه در تحریم قرار داریم، افزود: هر دو کشور در ذخایر نفتی و گازی ظرفیت خیلی خوبی داریم و با این اتفاقات خوب و توافقات و اسناد مهمی که در این سفر در حوزه انرژی به امضا رسید، مردم عزیز و حوزه صنعت نفت اثرات آن را خواهند دید.

وزیر نفت که به تازگی رئیس مشترک کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه شده است، گفت: این موضوع  به طرف روسی تفهیم شد که عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم و حوزه نفت بر این است که ما این روابط را مستحکم و مستمر خواهیم داشت.

وی با توجه به عضویت روس ها در اوپک پلاس اظهار داشت: نظرات ایران و روسیه در اجلاس اوپک پلاس یکسان و تصمیماتی که گرفته شده مشابه هم است.

جواد اوجی وزیر نفت کشورمان و نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه را نیز به عهده دارند، عصر روز سه شنبه راه های ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور را در زمینه اقتصادی و نفتی بررسی کردند.

اوجی علاوه بر دیدار با همتای روسی خود با الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه نیز گفت و گو کرد.

تقویت همکاری ایران و روسیه در قالب اوپک-پلاس با هدف تامین منافع و تنظیم بازار انرژی، تامین نیازمندی‌های متقابل، همکاری منطقه‌ای در انتقال گاز ایران به پاکستان و هند با مشارکت شرکت‌های روسی، بومی سازی تجهیزات نفت در ایران، همکاری در حوزه ال‌ان‌جی، انتقال فناوری و سرمایه گذاری مشترک از مهمترین محورهای رایزنی وزیر نفت کشورمان با معاون نخست وزیر روسیه در مسکو بود.

رئیس جمهور در جمع فعالان اقتصادی روسیه: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است

نشست رئیس جمهور با فعالان اقتصادی روسیه برای عملیاتی کردن نقشه‌راه ارتقای مناسبات اقتصادی در مسکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در کشور روسیه را بسیار مغتنم توصیف کرد و گفت: آشنایی سران و مقامات دو کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: روسیه از تمدن و فرهنگ ارزشمندی برخوردار است و ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

دکتر رئیسی، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم.

دکتر رئیسی با اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار داشت: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال شود و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد.

دکتر رئیسی مواضع روسای جمهور ایران و روسیه را نزدیک و دارای اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.

پیش از سخنان رئیس جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند.

نماینده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه گفت: روحیه تجار روسی همکاری با ایران است و می توان در همکاری با ایران به پروژه‌های سبز توجه جدی کرد.

محمد شین، رئیس گروه نگرش راهبردی شورای فدراسیون «روسیه - دنیای اسلام»، گفت: خواهان نظم عادلانه در جهان برای مقابله با چالش‌ها و تقویت نظم جهانی براساس حقوق بین‌الملل هستیم و بسیار خوشحال خواهیم شد نمایندگان ایران فعالانه همکاری با گروه ما را ادامه دهند.

ایگور ماروزوف، رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در شورای فدراسیون روسیه، اظهار داشت: سفر شما به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین باعث تحرک در روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد شد اما استان‌های ما اطلاعات کمی از ایران دارند و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

سرگئی تومانوف، مدیر اجرایی گاز پروم اینترنشنال نیز در این دیدار گفت: ما درباره توسعه ۴ میدان گازی با ایران در حال همکاری هستیم و مشکل، مارکتینگ گاز در ایران است و ایده اصلی ما ایجاد شرکت مشترک است.

سرگئی گورکوف، مدیرعامل شرکت روس گیولوگیا هم در زمینه افزایش مبادلات اقتصادی با ایران، گفت: ما در دریای خزر و خلیج فارس تجربه کاری داریم و تجربیات خوبی نیز در حوزه تامین آب آشامیدنی داریم که می‌تواند به همکاری مشترک منجر شود.

روایت سخنگوی دولت از دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به روسیه

علی بهادری جهرمی در توئیتی نوشت: سفر روسیه نیز همچون سفر به تاجیکستان و ترکمنستان گامی موفق برای تحقق ایران قوی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از همکاری اقتصادی در توسعه میادین نفت و گاز، احداث پتروپالایشگاه‌ها و انتقال فناوری تا طرح‌های نیروگاهی، ریلی و ترانزیتی شمال-جنوب و تسهیل تعاملات بانکی از دستاوردهای مهم این سفر است.‌

بازدید دکتر اسماعیلی از مرکز اسلامی مسکو

دکتر غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور عصر روز چهارشنبه در ادامه دیدارهای هیأت عالیرتبه کشورمان در اولین روز از سفر به فدراسیون روسیه از مرکز اسلامی مسکو، بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس دفتر رئیس جمهور در جریان این بازدید در نشست با حجت الاسلام والمسلمین اکبری جدی، ریاست مرکز اسلامی مسکو در جریان آخرین و مهمترین تحولات و مسائل پیرامون مسلمانان فدراسیون روسیه و آسیای میانه قرار گرفت.

همچنین در این دیدار دکتر اسماعیلی از بخش‌ها و قسمت‌های مختلف مرکز اسلامی مسکو بازدید کرد و در پایان این دیدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت نماینده دفتر ولی فقیه در فدراسیون روسیه، در حسینیه مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

رئیس جمهوردر دیدار رئیس شورای مسلمانان روسیه: افراط گرایی به مسلمانان ضربه زد

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به ضربه افراطی‌گری به اسلام گفت: ما مسلمانان باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم.

 آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار «راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: برای جمهوری اسلامی ایران ارتباط با مسلمانان روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های کشور روسیه آن است که پیروان ادیان الهی و ابراهیمی در کنار هم با اعتقادات خود زندگی می کنند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر جایگاه والای مسجد در دین اسلام، خاطر نشان کرد: مساجد مرکز ارتباط مسلمانان با یکدیگر، مرکز عبادت پروردگار، جایگاهی برای اطلاع مردم از مسائل و محلی برای امید آفرینی هستند و بسیاری از یاس ها در مسجد تبدیل به امید می شود.

دکتر رئیسی اظهار داشت: آنچه امروز باید در کنار الحاد و بی دینی نگران آن بود مسأله افراط گرایی است. افراطی گری و تکفیر بسیار به مسلمانان ضربه زد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: عده ای به نام اسلام و لا اله الا الله به دین خدا خسارت وارد کردند و ما باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم.

آیت الله رئیسی افزود: مواضع ما و روسیه در سوریه علیه کفار نبود بلکه علیه عامل دست استکبار و رژیم صهیونیستی بود.

دکتر رئیسی همچنین در این دیدار ضمن پذیرش دعوت رئیس شورای مفتیان روسیه برای بازدید از مسجد جامع مسکو بر جلوگیری از انحراف میان مسلمانان تاکید کرد.

«راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این دیدار با اعلام خرسندی از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو، تصریح کرد: ما می فهمیم ملاقات شما با رئیس جمهور روسیه چقدر مهم است و برای مسلمانان روسیه هم این دیدار بسیار با اهمیت است.

وی تصریح کرد: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.

در دیدار خاندوزی با وزیر اقتصاد روسیه مطرح شد: بررسی نحوه استفاده ایران از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه
در دیدار احسان خاندوزی با وزیر اقتصاد روسیه طرفین ضمن بررسی وضعیت پروژه های مشترک از جمله نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه، بر توسعه مناسبات اقتصادی در آینده تأکید کردند.

در این ملاقات که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی روسیه برگزار شد، توافقات پیشین دو وزارتخانه درخصوص نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش یاد شده، دکتر خاندوزی در این دیدار بر لزوم سرعت بخشیدن بر اجرای پروژه نیروگاه سیریک و خط آهن اینچه برون - گرمسار و همچنین ۳ پروژه ای که پیش از این، مکاتبات آن از طرف وزیر اقتصاد ایران انجام شده بود، تأکید کرد.

مدرن سازی نیروگاه رامین اهواز، افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند و همچنین تأمین بخشی از هزینه فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر از دیگر محورهایی بود که مورد تأکید و بررسی دو طرف قرار گرفت.
همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین مدیران عامل راه آهن دو کشور، وزیر اقتصاد ایران بر پیشنهاد اضافه شدن پروژه خط آهن رشت _ آستارا که می تواند نقش راهبردی ویژه ای در تکمیل کریدور جنوب به شمال داشته باشد و همچنین خرید ۲۰۰۰ لوکوموتیو تأکید کرد.
وزیر اقتصاد روسیه هم در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی طرفین و همچنین پیشنهادهای دکتر خاندوزی بر تسریع فرایند مذاکرات فنی حول هر یک از قراردادها تاکید کرد .

آیت الله رییسی: ایران به دنبال تعامل حداکثری با جهان و هم پیمانان خود است
آیت الله «سیدابراهیم رییسی» روز پنجشنبه در جریان سفر به روسیه در مجلس دومای این کشور حضور یافت و سخنرانی کرد.

رییس جمهوری در این جلسه گفت: در آغاز مراتب خرسندی خویش را از دولت و ملت کشور دوست، فدراسیون روسیه، برای استقبال و میزبانی گرم از اینجانب و هیات همراه، در شهر زیبای مسکو ابراز می دارم.

آیت الله رییسی اظهار داشت: فرصت را غنیمت می‌شمارم و میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را به ملت و دولت روسیه تبریک می‌گویم. ملت ایران و جهان اسلام احترام ویژه‌ای برای حضرت عیسی (ع) و مادر پاک وی مریم مقدس قائل است و بر اساس آموزه‌های قرآن، اعتقاد دارد که مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است که خود موجب ترویج صلح و صمیمیت و ظهور جامعه‌ای الهی و در نتیجه انسانی می‌شود. در عین حال، عبادت خداوند همواره در کنار اجتناب از اطاعت و عبادت غیر خداوند، معنا دارد.

وی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که در برنامه‌‏های این سفر، فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم با فرهنگ و تمدن دیرینه روسیه فراهم شد. در همین راستا از جناب آقای والودین، رییس محترم دومای دولتی روسیه، معاون دوما، رییس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای تنظیم این برنامه و فراهم کردن فرصت سخنرانی تشکر می‏‌کنم.

رییس جمهوری بیان کرد: همان‏گونه که در دیدار صمیمی و گفتگوهای سازنده‏ با جناب آقای والودین، به هنگام شرکت هیات سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب، اشاره کردم؛ جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.

آیت الله رییسی افزود: امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.

وی بیان کرد: جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ی جهانی متمدن» است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول «عدالت، اخلاق و معنویت»، قابل تحقق است. بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج می‌برد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویت‌گرا بر نمی‌آید.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید می کند و بجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند می‌کند و موجبات سلطه را پدید می‌آورد.

وی ادامه داد: تجربه نظامِ بین‏‌المللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏‌ی مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ی استقلال کشورها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ای بوده است. در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بوده‌ایم که جای قدردانی دارد و می‌تواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاری‏‌ها در عرصه های مختلف، قلمداد گردد.

رییس جمهوری اظهار داشت: با این حال، جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطه‏‌طلبی بوده است؛ چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطه‏‌طلبی است. اکنون راهبرد سلطه‏‌گری شکست خورده است و آمریکا در ضعیف‏‌ترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخ‌ساز قرار دارد. مساله‏‌ی مهم در این دوران که نیازمند هوشیاری است، آنست که امیال سلطه‏‌طلبانه از بین نرفته و شکل‏‌های جدیدی از سلطه‏‌گری در دستور کار قرار گرفته است. مهم‏ترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومت‏‌های مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بی‌‏ثبات‌سازی، ترویج ناامنی و روایت‌سازی‌های جعلی از وقایع دنبال می شود؛ به گونه‌ای که تلاش می‌کنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.

وی گفت: «ائتلافِ شیطانی» آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به ماموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند. ترویج حکومتهای غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگویِ رفتاریِ در حالِ افول، می‏‌باشد.

آیت الله رییسی افزود: تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت. آمریکا ادعا می‏کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارتِ مستمرِ آژانسِ بین‌المللی انرژیِ اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.

وی اظهار داشت: سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد. آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: «ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم.» آن‏هایی که شعار می‌دهند "آمریکا برگشته است" هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهیم. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم ها جدی باشند.

وی بیان کرد: سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بین‌الملل، تداوم خواهد یافت. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است. در عین حال، جمهوری ‏اسلامی‏ ایران از ظرفیت‏‌های اقتصادی گسترده، بخصوص در عرصه‏‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینه‏‌ساز همکاری‏‌های سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است. در همین راستا، توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد.

وی ادامه داد: موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال - جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسری همکاریها به حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم. بدین منظور معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.

وی گفت: خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان‏‌های دو کشور نیز برقرار است و تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف و هم چنین گروه‌های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه دو طرف، به ویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی می‌نماید. ما نقش پارلمان‌ها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم می‌دانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چند جانبه استقبال می‌کنیم.

رییس جمهور افزود: جمهوری‏ اسلامی ‏ایران، ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه‏‌ی مبارزه با تروریسم را مهم می‏‌داند و از این ابتکار حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: امید است با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و تداوم همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی شاهد ارتقاء روابط و بهره‏‌مندی مردمان دو کشور از مواهب این روابط و تثبیت صلح و ثبات در منطقه باشیم.

فیلم سخنرانی آیت الله رئیسی در مجلس دومای روسیه

ریانووستی: چرا روسیه بدنبال اتحادی قوی با ایران است؟

دیدار و گفت و گوی سه ساعته آیت الله ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در روز گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفته است. خبرگزاری ریانوواستی در تحلیلی با اشاره به سفر رییسی به مسکو، نگاهی به دلایل روسیه برای ایجاد یک اتحاد قوی با ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، ایران و روسیه از اشتراکات زیادی برخوردار هستند؛ هر دوی آن‌ها تحت تاثیر فشارهای خارجی، تحریم‌ها و تصویرسازی‌های غلط غربی‌ها قرار دارند. هیاهوی رسانه‌های غربی در تلاش است از ایران به عنوان تهدید یاد کند اما قدرت بالای نظامی این کشور هزینه هرگونه تعرض را به شدت بالا می‌برد. جدای از این موضوع، عزت نفس ایرانیان مهم‌ترین عامل در حفظ استقلال آن‌هاست؛ آن‌ها در مقابل هیچ نیروی بیگانه‌ای به خصوص غربی‌‎ها احساس ضعف نمی‌کنند و در بسیاری از موارد به خودکفایی رسیده‌اند.

به همین دلیل می‌توان گفت دیدار دیروز روسای جمهوری ایران و روسیه یک رویداد متداول نبود. دیدار روز گذشته اگرچه اولین دیدار پوتین با یک رئیس جمهوری ایران نبود اما شروع کار دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی همان فرصتی است که بالاخره می‌تواند روابط دو کشور را به مرحله جدیدی برساند و آن را تبدیل به یک همکاری استراتژیک کند.

از همین رو رئیسی در ابتدای ملاقات روز گذشته، از طرح ایران برای همکاری استراتژیک بیست ساله با روسیه و لزوم هم‌افزایی بیشتر دو کشور برای مقابله با غرب سخن گفت. آیت‌الله رییسی در این دیدار از بیش از چهل سال ایستادگی ایران در مقابل غرب می‌گوید و تاکید می‌کند و پیشرفت کشور با تهدید و تحریم متوقف نخواهد شد.

عوامل موثر در تقویت روابط ایران و روسیه

افول نظم جهانی در کشورهای حاشیه اقیانوس اطلس و ساخت یک جهان جدید چندقطبی هم برای ایران و هم برای روسیه حائزاهمیت است. اما تنها اصل دشمن مشترک نیست که ایران و روسیه را به هم نزدیک می‌کند، بلکه موضوعات و منافع مشترک زیادی در عرصه بین‌المللی و البته همکاری‌های دوجانبه وجود دارد که منجر به افزایش روابط مسکو و تهران می‌شود.

در طول چهار قرن و نیم گذشته روابط دو کشور همسایه فراز و نشیب زیادی داشته است. ایران به عنوان یکی از بازماندگان تمدن‌های کهن در سال 1357 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ایجاد یک مدل حکومتی منحصربه‌فرد به یکی از سردمداران جهان اسلام در منطقه تبدیل شد. در ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی، شوروی به علت برخی مسائل ایدئولوژیک روابط چندانی با آن‌ها نداشت.

اما در سال‌های بعد روسیه در طول مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام توانست نقش موثری ایفا کند. روسیه اتهامات دروغین غرب در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران را نیز همواره رد کرده است، چرا که جمهوری اسلامی بارها در خصوص ماهیت صلح‌‎آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است تا جایی برای بهانه‌جویی غربی‌ها باقی نگذارد. با این حال درست در زمانی که با حصول برجام، امیدهایی برای از میان برداشتن تحریم‎‌ها به وجود آمده بود، دولت قبلی آمریکا از توافق خارج شد و ایران نتوانست به منافع موردانتظار خود دست یابد.

این روزها دوباره مذاکرات رفع تحریم‎ها و احیای برجام در وین در جریان است. ایران این بار به دنبال رفع تحریم‌ها و نیز اخذ تضمین است تا دوباره آمریکا نتواند توافق را بر هم زند. ایرانی‌ها دیگر اعتماد خود را به غرب، خصوصا آمریکا، در خصوص پایبندی آن‌ها به توافق از دست داده‌اند.

مثلث ایران-روسیه-چین

در همین احوال سیاست نگاه به شرق دولت جدید ایران وجه تازه‌ای می‌یابد. ایران و چین یک سند همکاری استراتژیک با هم امضا کرده‌اند و حالا نوبت روسیه است. همکاری‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و چین بسیار حائزاهمیت است، چرا که نشانگر معماری نوین امنیت جهانی است. در اینجا موضوع فقط منحصر به رزمایش‌های نظامی مشترک، کریدورهای ارتباطی منطقه‌ای، پروژه‌های تجاری و انرژی، مقابله با تروریسم در سوریه و کمک به حفظ ثبات و توسعه افغانستان نیست، بلکه اهمیت این همکاری‌ها در این است که نشان می‌دهد قدرت‎های آسیایی می‌توانند بی‌نیاز از کشورهای بیگانه خودشان به رتق و فتق امور منطقه بپردازند.

ایران که فرآیند الحاق آن به عنوان عضو رسمی و دائم به سازمان همکاری‌های شانگهای آغاز شده، در صدد ایجاد روابط حداکثری با اتحادیه اوراسیا است. این موضوع به معنای افزایش روابط همه جانبه تهران با مسکو است. اگرچه ایران این روزها درگیر تحریم‌های اقتصادی است اما ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به یکی از مهم‎ترین، قوی‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان را دارد. یک ایران مستقل و پیشرفته برای روسیه همسایه بسیار سودمندی محسوب می‌شود. به همین دلیل مشارکت مسکو در احیای جایگاه به حق ایران در جهان برای هر دو طرف منافع زیاد اقتصادی و ژئوپلتیکی به همراه خواهد داشت.

رییس شورای مسلمانان روسیه با آیت الله رییسی دیدار کرد

 «راویل عین الدین» رییس شورای مسلمانان روسیه صبح امروز(پنجشنبه) با حضور در محل اقامت آیت الله «سیدابراهیم رییسی» با رییس جمهوری دیدار کرد.

در این دیدار آیت الله رییسی سفر به روسیه را نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی میان دو کشور برشمرد و عین الدین هم از رییس جمهور برای حضور در مسجد جامع مسکو دعوت کرد.

نیویورک تایمز: دیدار رئیسی- پوتین نمایش وحدت دو کشور در مقابل آمریکا بود

نیویورک تایمز نوشت: رئیس جمهوری ایران در دیدار با پوتین در روز چهارشنبه به همتای روس خود یادآوری کرد که تهران در ۴۰ سال گذشته در مقابل آمریکا ایستادگی کرده است.

رئیس جمهوری ایران همچنین در یک نطق تلویزیونی گفت اکنون که رویارویی روسیه با آمریکا عمیق تر شده است دو کشور باید با همکاری بیشتری قدرت را از آمریکا بگیرند.

نیویورک تایمز افزود: این دیدار نمایش ژئوپلتیکی در کرملین در یک برهه حساس برای واشنگتن و مخالفان این کشور بوده است.

سفر دو روزه رئیسی به مسکو که از روز چهارشنبه آغاز شده تحکیم روابط دو کشور در کنار چین در مقابل یک دشمن مشترک یعنی آمریکا را هدف قرار می دهد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرده که رئیسان جمهوری دو کشور درباره «چارچوب» افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی تاکید کردند.

این رسانه با اشاره به اختلافات روسیه و غرب درباره حوزه نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خاطرنشان کرد در رزمایش دریایی آینده با مشارکت روسیه و ایران و چین، به نظر می رسد کرملین قصد دارد این پیام را ارسال کند که همچنان به توسعه روابط جدیدی ادامه می دهد.

ایران نیز این پیام را ارسال می کند که اگر تحریم های غرب برداشته نشوند، این کشور گزینه های دیگری نیز دارد.

یک کارشناس مسائل بین المللی روس گفت: مقام های روسیه در سال های اخیر با مواضع ضد غربی مقام های ایرانی همسو شده اند و رئیس جمهوری ایران نسبت به روابط نزدیک تر با روسیه ابراز تمایل کرده است.

این روزنامه نوشت: مقام های ایرانی می گویند توافق ۲۰ ساله ای که  پوتین و رئیسی درباره آن مذاکره کرده اند بر روی انتقال فناوری از سوی روسیه، همکاری ها دفاعی و همکاری روسیه در بخش انرژی ایران است.

در روسیه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری های دفاعی روسیه و دیگر کشورهای مخالف آمریکا اهرم فشار این کشور بر واشنگتن را افزایش می دهد.
 

بازتاب دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در رسانه‌های عربی زبان

 بخش عربی شبکه فرانس ۲۴ در گزارش خود به نقل از رئیس جمهور ایران گزارش داد: رئیسی سفر خود به مسکو را نقطه عطف در روابط دوجانبه خواند.

براساس گزارش این شبکه فرانسوی، رؤسای جمهور ایران و روسیه در این دیدار، روابط میان دو کشور را ستودند.

براساس گزارش فرانس ۲۴؛ رئیسی اعلام کرد که وی پیش نویس سند همکاری راهبردی که می تواند همکاری مشترک را در دو دهه آینده تقویت کند، در اختیار مسکو قرار داده است.

شبکه المیادین لبنان

 شبکه المیادین لبنان این جمله رئیس جمهور ایران را که «هیچ محدودیتی برای توسعه و گسترش روابط با روسیه به عنوان کشور دوست نداریم، کشوری که به دنبال روابط راهبردی با آن هستیم» برجسته کرد.

این شبکه خبری به نقل از رئیسی افزود: برای لغو تحریم‌های ایران تلاش خواهیم کرد.

به نوشته المیادین، رئیسی تصریح کرد: تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه برای مقابله با تروریسم داریم و این مسأله می‌تواند پایه روابط باشد.

این شبکه خبری در بخش دیگری از گزارش خود این بخش را برجسته کرد که رئیس جمهور روسیه از «همتای ایرانی‌ خود بابت قبول سفر به مسکو با وجود شیوع ویروس کرونا و به خاطر اهمیت روابط دو کشور در شرایط کنونی در روابط بین الملل تشکر کرد.»

شبکه آر تی روسیه

بخش عربی شبکه آر تی روسیه نیز در گزارش خود به بازتاب دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در مسکو پرداخت و افزود، رئیسی بر اهمیت تجربه همکاری میان ایران و روسیه در سوریه تأکید کرد و گفت که می توان از این تجربه در زمینه‌های دیگر استفاده کرد.

این شبکه خبری اعلام کرد: رئیس جمهور ایران متعهد شد که تهران هرگز به خاطر تهدیدات و تحریم‌های غرب، توسعه خود را متوقف نخواهد کرد، در عین حال تهران تلاش می‌کند تحریم‌های وضع شده علیه خود را لغو کند.

خبرگزاری سانا سوریه

سانا خبرگزاری رسمی سوریه با انعکاس این دیدار به نقل از رئیسی نوشت، طرف ایرانی طرح همکاری راهبردی ۲۰ ساله را در اختیار روسیه قرار داده است.

براساس گزارش این خبرگزاری رئیس جمهور ایران اعلام کرد که مسکو و تهران می توانند در مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا در عرصه بین المللی همکاری کنند.

رئیس جمهور ایران افزود، هیچ محدودیتی برای توسعه و گسترش روابط با روسیه به عنوان کشور دوست نداریم، این روابط کوتاه مدت و تاکتیکی نخواهد بود، بلکه روابطی همیشگی و راهبردی خواهد بود.

پایگاه العهد لبنان

همچنین العهد پایگاه خبری مهم لبنانی هم به دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در مسکو پرداخت.

براساس گزارش این پایگاه خبری لبنانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد: ایران تلاش می کند روابطی جامع با روسیه داشته باشد، همچنان که می کوشد سطح همکاری دیپلماتیک خود با همسایگانش را ارتقا دهد.

آیت الله رئیسی: ایرانیان خارج از کشور سفرای ما هستند

آیت الله رئیسی در ادامه برنامه های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور افزود: در گزارشی که سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی در این جلسه ارائه دادند، آسیب شناسی بسیار خوبی انجام شده بود اما ما نیازمند آسیب زدایی و رفع مشکلات هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار امروز خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.

رئیسی افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین المللی مرتبط بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برداشت از این دیدار و گفت وگو این بود که مسئولان هر دو کشور بدنبال مرتفع کردن مشکلات و توسعه روابط هستند.

رئیسی در ادامه با تاکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار کرد: باید تولید و صادرات قابل پیش بینی باشد و صادر کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.

رئیسی همچنین با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار کرد: رئیس جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.

رئیسی در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز افزود: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای اینکار صرف کنند.

رئیسی همچنین با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.

رئیسی افزود: ما چهره‌هایی در کشور داریم که زمانه ساز و تاریخ ساز شدند. امروز در جلسه با رئیس جمهور روسیه گفتم که اگر بخواهیم قهرمان مبارزه با تروریسم را به دنیا معرفی کنیم آن فرد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.

رئیسی همچنین با اشاره به برخی اظهارات پیرامون ارتباط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای منطقه افزود: آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد توجه به ظرفیت‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفته بود.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه سیاست ما سیاست متوازن با نگاه به همه دنیا است، اظهار کرد: اراده ایران و روسیه فعال سازی ظرفیت‌های هر دو کشور است.

سهم ایران در بازار روسیه می‌تواند ارتقاء پیدا کند

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور گفت: در گزارشی که سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی در این جلسه ارائه دادند، آسیب شناسی بسیار خوبی انجام شده بود اما ما نیازمند آسیب زدایی و رفع مشکلات هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار امروز خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.
دکتر رئیسی افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین المللی مرتبط بود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: برداشت از این دیدار و گفتگو این بود که مسئولین هر دو کشور بدنبال مرتفع کردن مشکلات و توسعه روابط هستند.

دکتر رئیسی با تاکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار داشت: باید تولید و صادرات قابل پیش بینی باشد و صادر کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.

رئیس جمهور با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار داشت: رییس جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.

دکتر رئیسی در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاهشان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای اینکار صرف کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.

دکتر رئیسی افزود: ما چهره‌هایی در کشور داریم که زمانه ساز و تاریخ ساز شدند. امروز در جلسه با رئیس جمهور روسیه گفتم که اگر بخواهیم قهرمان مبارزه با تروریسم را به دنیا معرفی کنیم آن فرد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.

رئیس جمهور با اشاره به برخی اظهارات پیرامون ارتباط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای منطقه گفت: آنچه در سیاست خارجی دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد توجه به ظرفیت‌هایی است که قبلا مورد بی‌توجهی و کم‌توجهی قرار گرفته بود.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست ما سیاست متوازن با نگاه به همه دنیا است، اظهار داشت: اراده ایران و روسیه فعال سازی ظرفیت‌های هر دو کشور است.

شناخت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک الگو و سرمایه است

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و گرامیداشت روز زن در دیدار با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو، ضمن اشاره به جایگاه عظیم حضرت زهرا (سلام الله علیها)، گفت: شناخت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک الگو و سرمایه است.

آیت الله رئیسی با تبیین گوشه ای از فضائل حضرت زهرا ( سلام الله علیها) افزود: در دنیایی که زن به یک وسیله تبدیل شده است، آشنایی با مکتب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نیاز و الزام است تا بانوان بتوانند راه صحیح تعالی را پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست برخی بانوان مبنی بر تسهیل بازگشت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور، تاکید کرد: این موضوع حتما با کمک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.

در این دیدار تعدادی از بانوان در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه ایرانیان خارج از کشور را با آیت الله رئیسی مطرح کردند.

نگاه رسانه های روسیه به دیدار رئیسی و پوتین

دیدار سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین همتای روسی وی در کاخ کرملین، امروز چهارشنبه در مرکز توجه رسانه های روسیه قرار گرفت و بسیاری از رسانه ها به سخنان سران دو کشور با محور توسعه همکاری‌ها در سطوح مختلف توجه کرده و آن را بازتاب داده‌اند.

 رسانه های دیداری، شنیداری و خبرگزاری‌های این کشور بطور گسترده مذاکرات رئیسی و پوتین را که عصر چهارشنبه در کاخ کرملین برگزار شد، گسترده بازتاب داده اند.  

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی روز چهارشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی ونوکووا مسکو شد و در بدو ورود، مورد استقبال شماری از مقامات روس و هیات دیپلماتیک سفارت ایران قرار گرفت.

 شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ رسانه رسمی روسیه که در سراسر این کشور پخش می شود، بخشی از مذاکرات روسای جمهور ایران و روسیه را که به معدود خبرنگاران اجازه حضور داده شده بود،   بطور مستقیم پخش کرد.  

این رسانه روسی در گزارشی در این مورد در پایگاه اینترنتی ویژه خود نوشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران، روابط کشورش با روسیه را مشارکت راهبردی و درازمدت توصیف کرد.  

در گزارش روسیه ۲۴ گفته شد: طرف ایرانی، پیش نویس توافقنامه همکاری‌های راهبردی بین ایران و روسیه را به رئیس جمهوری روسیه ارائه کرد و گفت که این سند می تواند دورنمای روابط دو کشور را حداقل برای ۲۰ سال آینده ترسیم کند.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز در گزارشی به نقل از سید ابراهیم رئیسی گفت: ایران و روسیه می توانند برای مقابله با اقدامات آمریکا در صحنه بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.  

در این گزارش به نقل از رئیس جمهوری ایران بر همکاری مسکو و تهران برای مقابله با اقدامات یکجانبه غرب تاکید شده است.  

همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه

خبرگزاری ریانووستی نیز چند گزارش از دیدار رئیسی و پوتین منتشر کرد که در یکی از آنها گفته شد که پوتین در مسکو با رئیسی همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره کرد.  

در این گزارش خاطرنشان شد: سران ایران و روسیه، طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه و اوضاع منطقه و تحریم های غرب و وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و برجام را بررسی کردند.

در گزارش دیگر این رسانه روسی به نقل از رئیسی گفته شد: تجربه خوب همکاری ایران با روسیه می تواند شرایط برای بکارگیری چنین تعاملی در سایر عرصه ها را فراهم کند.   

مذاکرات برجام

خبرگزاری تاس نیز چندین گزارش درباره دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه منتشر کرد که در یکی از این گزارش ها به موضوع گفت و گو درباره برجام اشاره شد.

در این گزارش گفته شد: پوتین در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که می خواهد موضع وی درباره وضعیت توافق هسته ای (برجام)   را بداند و دانستن این موضع برای وی بسیار مهم است.  

در گزارش دیگر تاس به مساله سوریه اشاره شد که پوتین گفت که با کمک ایران و روسیه دولت دمشق توانست بر ترویست‌ها غلبه کند و تجربه همکاری در این زمینه موفق بود.   

ایران بر روی همکاری با روسیه حساب می کند

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی با عنوان «رئیسی: روی همکاری با روسیه در زمینه فضا حساب می کنیم» نوشت: رئیس جمهور ایران در گفت و گو با ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که در این شرایط امکان توسعه همکاری های جدید در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی، دفاعی، نظامی، امنیتی، فضایی و بسیاری دیگر وجود خواهد داشت.

رئیسی پس از اهدای پیام سلام، آیت الله خامنه‌ای رهبر روحانی ایران به رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، گفت: رهبر ایران همچنین بر توسعه و گسترش روابط بین کشورهایمان و همچنین بر مواردی که می توانیم با هم ایجاد کنیم، تاکید می کند.

امکان افزایش چند برابری سطح مبادلات بازرگانی ایران و روسیه

چند رسانه روسی ازجمله خبرگزاری تاتاراینفورم تاتارستان و تارنمای فین مارکت هم به نقل از سخنان رئیسی در دیدار با پوتین نوشتند که سطح مبادلات بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه می تواند چند برابر افزایش بیابد.

بر اساس این گزارش ها، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که روابط بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه رضایتبخش نیست و امکان برای افزایش چند برابری آن وجود دارد.  

در این گزارش ها به نقل از رئیسی گفته شد که حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه ۳۸ درصد رشد داشته است.    

 رسانه های دیگر  

آژانس خبری اخبار فدرال روسیه نیز با اشاره به برگزاری دیدار سران ایران و روسیه گفت: این دیدار در کاخ کرملین برگزار شد و گفت و گو درخصوص اجرای طرح های اقتصادی روسیه و ایران در دستور کار این دیدار قرار داشت.

تارنمای روسی رگنوم نیز در گزارشی نوشت که رئیس جمهوری ایران به پوتین پیشنهاد کرد که با همکاری یکدیگر با خودسری های آمریکا در سطح جهانی مقابله و مبارزه کنند.  

این رسانه روسی به نقل از آیت الله رئیسی نوشت: ما بیش از ۴۰ سال است که با آمریکا مبارزه می کنیم و با تحریم و تهدید هم پیشرفت های خود را هیچگاه متوقف نخواهیم کرد.  

شبکه تلویزیونی روسی «دوژد» هم امروز در اخبار خود گفت:  استقبال وزیر انرژی روسیه از آیت الله رئیسی در فرودگاه مسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشت.

در گزارش گفته شد: در پروتکل های تشریفات روسیه، استقبال از روسای جمهور توسط معاون وزیر خارجه انجام می شود.

 پس از گذشت یک ساعت و نیم از دیدار آیت الله رئیسی با پوتین، مذاکرات برای دقایقی متوقف شد تا رئیس جمهور کشورمان نماز مغرب را در کاخ کرملین محل مذاکرات اقامه کند.

در گزارش شبکه دوژد گفته شد: دیدار آیت الله رئیسی و پوتین تحت پروتکل های شدید کرونایی و با فاصله ای که سلامت دو طرف را تضمین کند، انجام شد.

رسانه روسی یادآوری کرد که امروز آمار مبتلایان به کرونا در روسیه از مرز ۳۴ هزار نفر گذشت و آمار مرگ و میر کرونایی هم در این کشور بیش از ۷۰۰ نفر بود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما