شناسهٔ خبر: 52091572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری مهر؛

آذربایجان غربی در محاصره برف و کولاک/راه ۵۶۱ روستا مسدود شد

ارومیه – با ورد سامانه بارشی جدید از چهارشنبه شب هم اکنون بارش سنگین برف و کولاک در آذربایجان غربی آغاز شده و راه ارتباطی ۵۶۱ روستا مسدود شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بارش سنگین برف همراه با کولاک شدید از روز یکشنبه چهره بیشتر استان‌های شمالغرب کشور به خصوص آذربایجان غربی سفید پوش و روند عادی زندگی مردم این منطقه را مختل کرده است.

مسدود بودن راه‌های ارتباطی روستاها، انسداد برخی محورهای اصلی و شریانی، تعطیلی مدارس، کندی تردد در سطح شهرها، کاهش دمای هوا و یخبندان، امکانپذیر نبودن تردد در گردنه‌ها و محورهای ارتباطی استان بدون زنجیرچرخ و گرفتار شدن صدها خودرو و مسافر در راه‌ها تنها بخشی از تأثیرات بارش برف در آذربایجان غربی است.

هر چند تلاش راهداران، نیروهای امدادی و مدیریت بحران بر بازگشایی راه‌ها و ایمن کردن محورهای ارتباطی برای تردد همچنان از روز یکشنبه ادامه دارد اما کولاک شدید موجب شده است مجدد راه‌های ارتباطی مسدود و غیرقابل تردد شود.

بر اساس اعلام کارشناسان این حجم از بارش برف در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده و با وجود هشدارهای هواشناسی آذربایجان غربی موجب غافلگیری مسئولان در بخش مدیریت بحران برف و نارضایتی مردم از خدمات رسانی شده است.

آذربایجان غربی در محاصره برف و کولاک/راه ۵۶۱ روستا مسدود شد

برف و کولاک راه دسترسی به ۵۶۱ روستای آذربایجان غربی را مسدود کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های ارتباطی استان به خبرنگار مهر گفت: بارش برف و کولاک شدید راه دسترسی به ۵۶۱ روستای استان را مسدود کرده و تلاش برای بازگشایی راه این روستاها ادامه دارد.

ارسلان شکری با بیان اینکه با وجود بازگشایی محورهای روستایی در بیشتر محورهای استان به علت بارش برف و کولاک شدید شب گذشته درحال حاضر راه ۵۶۱ روستا مسدود شده است، افزود: این تعداد روستا بیشتر در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و مهاباد در جنوب استان واقع شده است.

وی افزود: تا دیروز از مجموع حدود ۵۰۰ روستایی که راه دسترسی به آنها در بارش قبلی مسدود شده بود راه ۳۵۰ روستا بازگشایی شد اما با بارش مجدد برف در شب گذشته و به دلیل کولاک شدید دوباره راه این تعداد روستا نیز مسدود شد.

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، با بیان اینکه عوامل راهداری پس از آغاز بارش برف با تلاش شبانه روزی، راههای اصلی و فرعی استان را در چند نوبت برف روبی و نمک پاشی کرده اند، افزود: هم اکنون تمامی محورهای ارتباطی استان به غیر از محورهای مهاباد- پسوه - پیرانشهر و محور مهاباد - بوکان و محور مهاباد به سردشت باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.

وی، با تأکید بر رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن زنجیر چرخ اضافه کرد: شهروندان تلاش کنند از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و به هنگام رانندگی از سالم بودن سیستم روشنایی وسیله نقلیه، سالم بودن لاستیک‌ها و برف پاک کن اطمینان حاصل کنند.

آذربایجان غربی در محاصره برف و کولاک/راه ۵۶۱ روستا مسدود شد

۲ محور اصلی در جنوب آذربایجان‌غربی بر اثر بارش برف مسدود است

محورهای اصلی جنوب آذربایجان غربی به علت بارش سنگین برف و کولاک مسدود است و اجازه تردد در آنها داده نمی‌شود، مرکز مدیریت راههای آذربایجان غربی در این زمینه اعلام کرد: محور مهاباد به بوکان معروف به محور برهان و محور مهاباد به پیرانشهر از مسیر پسوه به علت بارش سنگین برف مسدود اعلام شده است.

براساس گزارش این مرکز کولاک شدید در گردنه‌های زمزیران در محور سردشت به پیرانشهر و آغ‌بولاغ در مسیر ارومیه به اشنویه نیز گزارش شده و تردد با زنجیر چرخ نیز در آنها به سختی صورت می‌گیرد.

بقیه جاده‌های اصلی استان باز بوده ولی تردد در آنها نیز فقط با زنجیر چرخ میسر است، در صورت ضرورت سفر نیز استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار بهتر خواهد بود.

این مرکز اعلام کرد: در تمامی محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی بارش برف گزارش شده که این امر نشان می‌دهد مردم از سفرهای غیرضروری باید اجتناب کنند.

مرکز مدیریت راههای استان اعلام کرد: از رانندگان خواست تا در صورت استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای سفر بین شهری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ، رعایت فاصله طولی با وسیله جلویی، پرهیز از عجله و شتاب بی مورد و رانندگی با سرعت مطمئنه، حصول اطمینان از سالم بودن سیستم روشنایی وسیله نقلیه، سالم بودن لاستیک‌ها، سالم بودن بخاری و برف پاک کن، رانندگی با نور پایین و استفاده از چراغ‌های نورافکن را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

آذربایجان غربی در محاصره برف و کولاک/راه ۵۶۱ روستا مسدود شد

سطوح پروازی فرودگاه ارومیه برف‌روبی شد

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: تلاش بی‌وقفه تیم عملیات زمستانی فرودگاه ارومیه برای عملیاتی نگهداشتن باند فرودگاه و انجام ایمن پروازها ادامه دارد و باند به طور کامل عملیاتی بوده و بارش برف هیچ گونه خللی در انجام پروازها ایجاد نکرده است.

محمدعلی نائل قراملکی در این زمینه افزود: با وجود بارش برف، مشکلی در مسیر باند هواپیما و فرودگاه ارومیه وجود ندارد و پرواز شرکت هواپیمایی آتا ساعت ۹:۴۰ از تهران در فرودگاه ارومیه به زمین نشست.

وی اظهار داشت: همچنین پرواز شرکت هواپیمایی قشم ایر ساعت ۱۰:۴۵ از تهران در فرودگاه ارومیه به زمین نشست و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: یک پرواز مشهد و استانبول و ۲ پرواز تهران هم تا آخر وقت امروز داریم که طبق برنامه انجام می‌شود.

قراملکی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و تداوم آن، مسافران برای اطمینان بیشتر از انجام پرواز پیش از مراجعه به فرودگاه ارومیه با اطلاعات پرواز تماس بگیرند.

وی بیان کرد: شماره تماس ۱۹۹ و ۳۲۷۷۷۷۶۶ - ۰۴۴ پاسخگوی مسافران است و آنان می‌توانند از این طریق از وضعیت پروازهای این فرودگاه یا تأخیرهای احتمالی اطلاع یابند.

آذربایجان غربی در محاصره برف و کولاک/راه ۵۶۱ روستا مسدود شد

بارش نزولات آسمانی در آذربایجان‌غربی ۱۸ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال آبی تا امروز، ۳۰ دی، ۱۴۰ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که ۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

یاسر رهبردین در این زمینه افزود: در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱۹ میلیمتر بارش ثبت شده بود که امسال این میزان ۲۱ میلیمتر بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: میزان بارش نزولات آسمانی در سال آبی جاری از افزایش ۶.۳ درصدی و بیش از هشت میلیمتری نسبت به متوسط درازمدت نیز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از ثبت ۳۳۹ میلیمتر بارش در حوضه آبریز زاب در جنوب آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: در این حوضه شاهد افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته و ۲۴ درصدی نسبت به متوسط درازمدت هستیم.

وی ادامه داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز در سال آبی جاری ۱۵۳ میلیمتر بارش ثبت شده که ۱۴ درصد بیشتر از سال گذشته و ۹ درصد بیشتر از میانگین درازمدت برآورد می‌شود.

رهبردین گفت: در حوضه ارس نیز ۶۹ میلی متر بارش طی سال آبی جاری ثبت شده که با وجود رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۱ درصد بارش کمتری نسبت به متوسط درازمدت داشته است.

۲۷ پایگاه ثبت بارش توسط شرکت آب منطقه‌ای در مناطق مختلف آذربایجان غربی راه اندازی شده که میزان بارش‌ها را به صورت روزانه ثبت و گزارش می‌کند، متوسط بارش نزولات آسمانی در آذربایجان غربی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر در سال است.

بر اساس اعلام هواشناسی ورود سامانه بارشی از غرب کشور به آذربایجان غربی موجب بارش برف در بیشتر نقاط استان شده و ارتفاع برف در برخی مناطق برفگیر استان به بیش از نیم متر رسیده است و بارشها تا اواخر امشب تداوم خواهد داشت.

نظر شما