شناسهٔ خبر: 52090875 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در ۹ ماه نخست امسال:

فوت ناشی از گازگرفتگی با منوکسیدکربن در اصفهان ۲۴ درصد افزایش یافت

اصفهان- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان از افزایش ۲۴ درصدی فوت ناشی از گازگرفتگی با منوکسیدکربن در این استان در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، منصور فیروزبخت روز پنجشنبه اعلام کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۳۶ نفر شامل هفت زن و ۲۹ مرد بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان اصفهان جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۲۹ فوتی معادل ۲۴.۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ماه های آبان و آذر امسال تعداد قربانیان گازگرفتگی در استان اصفهان به ترتیب ۱۱ و هفت نفر بود، اظهار داشت: در هشت ماه نخست امسال اصفهان بعد از استان تهران رتبه دوم آمار تلفات گازگرفتگی را در کشور داشت.

فیروزبخت با هشدار نسبت به احتمال افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان توصیه کرد: مردم با استفاده بهینه از وسایل گرمازا به توصیه های ایمنی درباره سالم بودن و استفاده درست از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش این وسایل توجه کنند.

افزایش میزان مراجعات به پزشکی قانونی در اصفهان

وی همچنین گفت: در ۹ ماه نخست سال جاری میزان مراجعه به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان افزایش داشت به نحوی که در حوزه معاینات سرپایی ۴.۵ درصد و در حوزه معاینات اجساد ۱۷.۵ درصد رشد داشتیم.

فیروزبخت ادامه داد: در ۹ ماه نخست امسال ۹۳ هزار و ۵۴ نفر در حوزه معاینات سرپایی به اداره کل پزشکی قانونی استان و مراکز تابعه مراجعه کردند و مورد معاینه قرار گرفته اند که از این تعداد ۲۹ هزار و ۳۴۷ نفر زن و ۶۳ هزار و ۷۰۷ نفر مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اجساد معاینه شده در ۹ ماه نخست سال جاری سه هزار و ۹۹ نفر شامل ۶۲۸ زن و ۲ هزار و ۴۷۱ مرد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز پیش از این درباره آمار گاز گرفتگی گفت: براساس آمار مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در ۹ ماه نخست امسال ۱۹۹ نفر در استان اصفهان با منوکسیدکربن مسموم شدند که این میزان تا ۲۴ دی‌ امسال به ۲۷۵ مورد مسمومیت افزایش‌یافت.

فرهاد حیدری بیان کرد: سال گذشته نیز ۵۰۵ نفر در استان دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شدند که ۱۶ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۲۵ نفر در استان براثر مسمومیت با منوکسیدکربن فوت کردند.

به گزارش ایرنا، هر ساله با شروع فصل سرما در کشور و استفاده از وسایل گرمایشی در منازل، محل کار و خودروها، هر روزه اخبار مختلف گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را می‌شنویم که جان هموطنان را می‌گیرد یا آنها را راهی بیمارستان می‌کند.

منوکسیدکربن، گازی بی رنگ و بی‌بو موسوم به "قاتل نامرئی" با شروع فصل سرما با آماری گسترده‌تر اما آرام و بی‌صدا، خانواده‌هایی را عزادار می کند و هر سال با آغاز فصل سرما، میزان مسمومیت با CO افزایش می یابد.

عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط های بسته و فاقد اکسیژن، تولید گاز منواُکسید کربن امکانپذیر است.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری مُستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهد.

اما از علل مسمومیت‌های تنفسی هم می‌توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل پارکینگ، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.

به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید احساس نشود.

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.

کارشناسان معتقدند رفع چنین چالش‌های در جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است اما آنطور که باید این امر مهم از سوی نهادهای مربوط بویژه رسانه‌ها محقق نمی‌شود و بخشی از  اعتبارات را باید برای فرهنگ‌سازی در بخش پیشگیری از اینگونه حوادث هزینه کرد تا نتایج مثبتی حاصل شود.

نظر شما