شناسهٔ خبر: 52090009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) انتشار تصاویر حمله پهپاد آمریکایی به خانواده احمدی برای اولین بار

اپراتور‌های آمریکایی ۲۹ اوت حدود ۸ ساعت راننده یک تویوتا کرولا سفید را قبل از اینکه او را هدف قرار دهند با این تصور اشتباه که او یکی از اعضای داعش است و بمب جابجا می‌کند، ردیابی کرده بودند. اما این مرد زمری احمدی، کارگری بود که یک سازمان امدادرسانی کار می‌کرد.

صاحب‌خبر -

برای اولین بار تصاویر حمله پهپاد آمریکایی به یک خودرو در یک خانه در کابل که منجر به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی افغان شد منتشر شده است.

به گزارش فرارو، فیلم‌های نظارتی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده اند، بینش‌های بیشتری را در مورد عواقب حمله نافرجام هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سال گذشته در کابل ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه ارتش تصمیم مرگ یا زندگی را بر اساس تصاویر مبهم و دشوار تفسیر می‌کند.

در ۲۹ اوت ۲۰۲۱ ده شهروند غیرنظامی افغان از جمله هفت کودک در یک اشتباه غم انگیز که پایان جنگ ۲۰ ساله در افغانستان را نشان می‌دهد، کشته شدند.

افشای این ویدئو‌ها اقدامی نادر از سوی ارتش ایالات متحده در مورد حمله هوایی بود که منجر به تلفات غیرنظامی شد و اولین بار است که فیلمی از حمله آمریکا در پایتخت افغانستان به صورت علنی دیده می‌شود.

این ویدئو‌ها شامل حدود ۲۵ دقیقه فیلم بی‌صدا از دو هواپیمای بدون سرنشین MQ-۹ Reaper است که دقایق قبل، حین و بعد از حمله را نشان می‌دهند.

ارتش آمریکا در آن روز تحت فشار شدید برای جلوگیری از حمله دیگری به سربازان در میانه عقب نشینی پر هرج و مرج از افغانستان قرار داشته است. ارتش آمریکا گفته است که بر این باور است که یک تروریست داعش را ردیابی می‌کند که ممکن است یک بمب را در نزدیکی میدان هوایی کابل منفجر کند. سه روز قبل از آن، یک بمب گذاری انتحاری در فرودگاه دست کم ۱۸۲ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی را کشته بود.

(ویدئو) برای اولین بار تصاویر حمله پهپاد آمریکایی به خانواده احمدی منتشر شد

نیویورک تایمز فیلم این حمله را از طریق شکایت قانون آزادی اطلاعات علیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که بر عملیات نظامی در افغانستان نظارت می‌کرد، به دست آورد. این افشاگری احتمالاً به بحث در مورد قوانین حملات هوایی و حفاظت از غیرنظامیان در دوران جنگ هواپیما‌های بدون سرنشین دامن می‌زند.

این ویدئو‌ها ماشینی را در حیاط یک خانه مسکونی نشان می‌دهد. چهره‌های مبهم در حال حرکت در اطراف حیاط دیده می‌شوند و کودکان در حال قدم زدن در کنار دیوار‌ها هستند. لحظاتی بعد موشک هلفایر حیاط خانه را می‌بلعد. سپس می‌توان همسایه‌هایی را دید که ناامیدانه از پشت بام‌ها به داخل حیاط می‌ریزند.

اپراتور‌های آمریکایی ۲۹ اوت حدود ۸ ساعت راننده یک تویوتا کرولا سفید را قبل از اینکه او را هدف قرار دهند با این تصور اشتباه که او یکی از اعضای داعش است و بمب جابجا می‌کند، ردیابی کرده بودند. اما این مرد زمری احمدی، کارگری بود که یک سازمان امدادرسانی کار می‌کرد.

بستگان خانواده احمدی گفته‌اند وقتی او به خانه رسید برخی از بچه‌ها به استقبال آقای احمدی شتافتند، در خانه چهار خانواده مرتبط با هم زندگی می‌کردند، و برخی دیگر در اتاق‌های کنار حیاط زخمی شدند.

فرانک مک کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا چند هفته بعد پذیرفت که این حمله پهپادی به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه منجر شده است. وی این حادثه را یک اشتباه تراژیک خواند.

 جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم گفت که واشنگتن علاوه بر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان این حادثه به دنبال کمک به انتقال آنها به ایالات متحده است.

نظر شما