شناسهٔ خبر: 52087862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ اعتراض نمادین «خراسان رضوی» به توقیف دوربین خبرنگارش در جریان گزارش/ گزارش «آرمان ملی» درباره افزایش مرگ های ناشی از آلودگی هوا

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

 

به گزارش شفقنا رسانه، «آقای آبفا معضل «کشف رود» با بگیر و ببند خبرنگار حل نمی‌شود!» تیتر انتقادی روزنامه خراسان رضوی از وضعیت تخلیه نامناسب فاضلاب درکشف رود است که در جریان گزارش دوربین خبرنگار توقیف و کارت حافظه دوربین توسط مسئولان آب و فاضلاب مشهد پاک می شود. این روزنامه در اعتراض به چنین حرکتی عکس یک روزنامه را سفید منتشر می کند و به شرح ماجرا می پردازد. خراسان رضوی خطاب به استاندار نوشت: «چه اتفاقی افتاده است که با وجود هماهنگی قبلی، از تهیه گزارش خبرنگار و عکاسان روزنامه خراسان به بهانه امنیتی بودن منطقه! جلوگیری می شود، عکس ها رویت می شود و به رغم این که عکس خاصی وجود نداشته جز همان تخلیه فاضلاب که آینه و منعکس کننده کم کاری های برخی مسئولان است، از کارت حافظه دوربین خبرنگاران پاک می شود!  جناب آقای نظری روز گذشته تماس تلفنی ما با مدیران آبفا و نیروی انتظامی دست آخر منجر به آزادی خبرنگاران خراسان شد، اما متاسفانه مجبور شدیم برای اولین بار در طول 17 سال انتشار اولین روزنامه استان، صفحه اول را بدون عکس منتشر کنیم، اما لطفا  به این موضوع ورود کنید و نگذارید فضای انتقاد سازنده و اطلاع رسانی که وظیفه خبرنگار است مخدوش شود. »

 

«مرگ ۱۰ درصد نوزادان با آلودگی هوا» سوژه روزنامه آرمان ملی است که گزارشی از افزایش مرگ های ناشی از آلودگی هوا کار کرد. این روزنامه نوشت: «طبق رسمی اعلام مسئولان، آلودگی هوا در کشور موجب مرگ زودرس حدود 41 هزار نفر می‌شود. آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین فاکتور خطر محیطی بر سلامت انسان و چهارمین عامل مرگ زودرس و دومین عامل مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته‌مغزی و سرطان ریه در جهان شناخته شده است. اما رتبه ترسناک ایران از نظر آلودگی هوا در آسیا، موضوعی فراتر از این امر را بازگو می‌کند. در شرایطی که هزینه‌ مرگ ناشی از آلودگی هوا ۷ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد: «۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال منتسب به آلودگی هوا است.» او به اشاره به این موضوع که تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی داشته است، می‌افزاید: «ایران در منطقـــه غــرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را دارد. همچنین تهران در میان سایر پایتخت‌های جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق PM۲. ۵ را به خود اختصاص داده است و در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند.»»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید……

نظر شما