شناسهٔ خبر: 52084301 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش برنا از تغییر و تحولات فوتسال

در انتظار رنسانس با شمسایی/ تیم ملی برای افتخارآفرینی پوست‌اندازی می‌کند

فریبا جلیل خانی

وحید شمسایی برای ایجاد تغییرات در تیم ملی فوتسال مصمم خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ پس گذشت چند ماه از حذف تیم ملی فوتسال ایران از رقابت‌های جام جهانی لیتوانی و بلاتکلیفی نیمکت تیم ملی بالاخره فدراسیون فوتبال وحید شمسایی، کاپیتان پیشین تیم ملی، را به جای سید محمد ناظم‌الشریعه به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتسال کشورمان معرفی کرد. شمسایی که تقریبا با تاخیر چند ماهه هدایت ملی‌پوشان را برعهده گرفته حالا با توجه به حذف ناباورانه تیم ملی از مسابقات جام جهانی و انتظار خانواده فوتسال برای جبران هرچه سریع‌تر این ناکامی کار سختی را در پیش دارد.

بحث جوانگرایی و تغییر نسل از دیگر خواسته‌های مهم جامعه فوتسال از سرمربی جدید تیم ملی فوتسال است چراکه به اعتقاد اکثر کارشناسان این رشته، عدم تغییرات موثر و فقدان جوانگرایی در ترکیب تیم ملی ایران و بهره نبردن از تمامی پتانسیل‌ها در چند سال گذشته بی تاثیر در نتایج به دست آمده نبوده است. تیم ملی کشورمان که با میانگین سنی بالای 32 سال یکی پیرترین تیم‌های جام جهانی بود و نسبتا زود نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت بی شک حالا بیش از گذشته نیاز به تغییرات اساسی دارد. تغییراتی که با توجه به در پیش بودن مسابقات مقدماتی  قهرمانی آسیا در فروردین 1401 کار را برای کادر جدید تیم ملی سخت خواهد کرد چرا که شمسایی و کادر فنی اش زمان زیادی برای پائین آوردن میانگین سنی تیم در اختیار ندارند و ممکن است طعم ناکامی را هم در این مسیر دشوار بچشند.

شمسایی اسطوره فوتسال جهان است

سعید عبدالله‌نژاد، پیشکسوت فوتسال، درباره انتخاب وحید شمسایی به عنوان سرمربی تیم ملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: به فدراسیون بابت این انتخاب تبریک می گویم و برای شمسایی آرزوی موفقیت دارم. بهترین انتخاب هم در این شرایط قطعا همین بود. شمسایی اسطوره فوتسال جهان است بنابراین چه کسی می توانست بهتر از او در چنین وضعیتی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. البته اکثر مربیان شاغل در ایران همه خوب هستند ولی شمسایی واقعا گزینه مناسب و به جایی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده فوتسال ایران را با مربیگری شمسایی چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: شرایط با گذشته متفاوت است، سرمربی جدید برخلاف ادوار گذشته برای جام جهانی فقط سه سال زمان دارد که واقعا فرصت زیادی نیست. تیم ملی فوتسال در رقابت‌های اخیر روزهای دشواری را سپری کرد و این همه هجمه و اتفاقات تلخ به هر صورت وضعیت این رشته را از حالت آرامش دور کرده است. به نظرم تغییر دادن این نسل کار آسانی نخواهد بود. امیدوارم بازهم بتوانیم شاهد درخشش فوتسال در مسابقات بین‌المللی باشیم.

این کارشناس فوتسال در خصوص عملکرد ناظم‌الشریعه نیز توضیح داد: به ناظم‌الشریعه و کادر فنی‌اش خسته نباشید می‌گویم، به هر حال سال‌ها برای فوتسال و تیم ملی زحمت کشیدند و برخی از افتخارات به دست آمده در این دوران بوده که نشان می‌دهد کادر خیلی ضعیفی کنار تیم نبوده اما کاش ناظم‌الشریعه کمی انتقادپذیر بود و یا سعی می‌کرد پاسخ هر انتقادی را ندهد و همه را دشمن تصور نکند. کاش ناظم‌الشریعه توصیه بزرگترهای این رشته را جدی می‌گرفت.

می‌توان به ناظم الشریعه نمره قبولی داد

علی افضل، مربی فوتسال، نیز در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: به شمسایی تبریک می‌گویم. او به هر صورت یک بازیکن حرفه‌ای هم در سطح آسیایی و هم در سطح جهانی بود. چهره‌ای که بسیار شناخته شده و قطعا حضورش در کنار تیم‌ ملی اتفاقات خوبی را به همراه خواهد داشت اما در کنار این تغییر حواس‌مان باشد که منکر زحمات ناظم‌الشریعه در این سال هایی که هدایت تیم را برعهده داشت نشویم.

وی افزود: ناظم‌الشریعه واقعا برای تیم‌ ملی زحمت کشید و افتخارات آسیایی و جهانی مناسبی را برای ایران رقم زد اما به هر دلیل فدراسیون تصمیم به تغییر گرفت و گزینه مناسبی را هم انتخاب کرد. امیدوارم و با شناختی هم که از وحید شمسایی عزیز دارم قطعا روزهای خوبی را با تیم ‌ملی تجربه خواهد کرد، البته اینبار در قامت سرمربی. خانواده فوتسال به دنبال تحول در این رشته است و امیدوارم شمسایی با استفاده از تجربه دوران بازیگری خود این هدف را محقق کند‌.

کارشناس فوتسال در خصوص ارزیابی خود از عملکرد ناظم‌الشریعه گفت: اگر از نتایج جام جهانی اخیر عبور کنیم ناظم الشریعه و کادر‌ش در این سال ها نتایج و مقام‌های خوبی را به دست آوردند و جام‌ جهانی لیتوانی باعث شد هجمه‌ها زیاد شود اما این مسابقات هم شرایط خاص خودش را داشت. همه تیم‌ها با آمادگی کامل می‌آیند و ایران خوب بازی کرد ولی بدشانسی و برخی ضعف‌ها باعث شد از گردونه رقابت‌ها خارج شویم. بنابراین اگر بخواهم کارنامه او را ارزیابی کنیم می‌توانیم نمره قبولی به ناظم‌ الشریعه بدهیم.

سخن آخر

تیم ملی فوتسال کشورمان پیش از این با هدایت سید محمد ناظم‌الشریعه با حذف برزیل، پرافتخارترین تیم جهان، موفق به کسب مدال برنز جام جهانی فوتسال 2016 کلمبیا شد. دو قهرمانی آسیا در سال‌های 2016 و 2018 آن‌هم بعد از دو دوره ناکامی، نایب قهرمانی جایزه بزرگ برزیل 2015 بعد از چهار دوره ناکامی، قهرمانی المپیک داخل سالن آسیا 2017 و قهرمانی کاسپین کاپ 2018 از دیگر افتخارات این سرمربی همراه با تیم ملی کشورمان است.

گفتنی است ناظم‌الشریعه با حضور 6 ساله خود در تیم ملی طولانی‌ترین حضور یک سرمربی روی نیمکت تیم ملی را نیز به نام خود ثبت کرده است. پیش از ناظم‌الشریعه، محمد مایلی‌کهن، فرهاد کاظمی، منصور پورحیدری، سعید آخوندی، حسین شمس، ویکتور هرمانس، محمدحسن انصاری‌فرد، جوراندیرو، علی صانعی و خسوس کاندلاس هدایت تیم ملی فوتسال کشورمان را برعهده داشتند که از این بین دوران سرمربیگری حسین شمس و در ادامه ناظم‌الشریعه را می‌توان دوران باشکوهی برای فوتسال ایران دانست. حالا باید منتظر ماند و دید وحید شمسایی با کارنامه درخشانی که در دوران بازیکنی خود رقم زده چه نتایجی را این‌بار در قامت سرمربی همراه تیم ملی کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام//

بیشتر بخوانید:

  • جوانگرایی و پشتوانه‌سازی، لازمه موفقیت تیم‌ملی بزرگسالان/ حمایت از تشکیل گروه ب در راستای ایجاد انگیزه نزد بازیکنان/ فوتسال ایران برای تداوم آقایی در آسیا، انرژی تازه می‌خواهد
  • شمسایی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی بود/ کاش ناظم‌ الشریعه به توصیه بزرگترهای فوتسال گوش می‌داد

نظر شما