شناسهٔ خبر: 52078408 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کرونا چگونه اعتیاد به اینترنت را در کودکان ایجاد کرد؟

فاطمه سعدیان

رئیس پلیس فتای خوزستان شیوع کرونا و قطع ارتباط فیزیکی با اطرافیان را از عوامل بروز اعتیاد به اینترنت در کودکان برشمرد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ علی حسینی در نشست خبری پویش عمومی "کودکان سایبری" که امروز (۲۹ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: آینده کشور به دست کودکان است پس باید آن‌ها را آماده کنیم تا در آینده وظایف خود را به نحو احسن اجرا کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با ورود کرونا، استفاده از فضای مجازی بیشتر شد و آموزش نیز در بستر این فضا انجام می‌شود و در نتیجه، این شرایط منجر به آشنایی و ارتباط بیشتر کودکان با فضای مجازی شد. متاسفانه همان گونه که افرادی در فضای واقعی سوء استفاده می‌کنند، در فضای مجازی نیز افراد سوءاستفاده‌گر و مجرم در کمین هستند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای خوزستان با بیان اینکه کودکان باید با آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی آشنا شوند، گفت: با تلاش پلیس فتا از سال گذشته پویش عمومی کودکان سایبری با هدف آماده‌سازی کودکان برای حضور در فضای مجازی در سطح کشور آغاز شد و امسال نیز این پویش به تازگی آغاز شده است.  

وی با اشاره به روزشمار هفته پویش کودکان سایبری گفت: اولین روز مربوط به والدگری و در برگیرنده مباحثی از قبیل آموزش والدین برای افزایش سطح دانش سایبری آن‌ها است. برای نظارت بر عملکرد کودک در فضای مجازی، نیاز به آموزش والدین است و نقش خانواده نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی این فضا موثر است.

حسینی بیان کرد: علت اصلی اعتیاد به فضای مجازی، قطع ارتباط فیزیکی با اطرافیان و حتی وسایل فیزیکی است. امروز به جای اینکه کودک در پارک بازی کند، در فضای مجازی بازی می‌کند. دوستی‌ها نیز به صورت مجازی است که البته این مورد بیشتر در خصوص نوجوانان است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به شیوع کرونا، آموزش کودکان و نوجوانان در بستر فضای مجازی انجام می‌شود که منجر به استفاده بیشتر از اینترنت و اعتیاد به آن می‌شود. در این شرایط می‌توان با برقراری ارتباط بیشتر با کودک و استفاده از وسایل بازی، از اعتیاد به فضای مجازی کاست.  

رئیس پلیس فتای خوزستان افزود: والدین باید در خصوص اینترنت و استفاده از سایت‌ها بررسی کنند و بدانند که کودکان‌شان به دنبال چه سایت‌هایی با چه موضوعاتی هستند؛ در این خصوص هم بحث نظارتی و هم هدایتی مطرح است. کودکان باید آن قدر ارتباط خوب و صمیمی با والدین داشته باشند که درباره هر آسیب و تهدیدی به والدین خود اطلاع دهد.

وی گفت: باید به کودکان برای استفاده بهینه از فضای مجازی آموزش دهیم. مسلما در سال‌های آینده استفاده از این فضا بیشتر نیز خواهد شد پس نیاز است از اکنون به کودکان آموزش دهیم. موضوع بعدی پویش کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی است که در این خصوص باید حفاظت از حریم خصوصی خود و دیگران را به کودک آموزش دهیم.

حسینی افزود: بسیاری از بازی‌های یارانه‌ای آسیب‌های جسمی و روحی برای کودکان دارند اما ما همیشه در کنار کودکان و مردم عزیز هستیم. پلیس فتا سایت مختص کودکان را در شبکه شاد راه‌اندازی کرده است. همچنین سایت ویژه کودکان به نشانی  https://www.cyberpolice.ir/cyberkids برای گزارش دادن و آموزش در دسترس است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی بیان کرد: حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که در فضای مجازی فعال هستند و به همت عمومی نیاز است تا کودکان را بیشتر با فضای مجازی آشنا کنیم.

رئیس پلیس فتای خوزستان افزود: یکی از مهمترین عوامل نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، دوستی‌های اینترنتی است که به دلیل قطع ارتباطات فیزیکی رخ می‌دهند. عمدتا نوجوانان قربانی این دوستی‌ها هستند و در این خصوص باید به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که تصاویر و اطلاعات بانکی، شغل والدین، آدرس منزل و... که محرمانه و خصوصی هستند را در فضای مجازی انتشار ندهند. انتشار کلیپ‌ها و عکس‌ها در اینستاگرام و واتساپ منجر به نقض حریم خصوصی و سوءاستفاده افراد می‌ِشود و متاسفانه نوجوانان از این مساله، بیشتر آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: والدین باید دانش و اگاهی خود را افزایش دهند و بدانند که فرزندشان به دنبال چیست و سایت‌های مخرب را بشناسند و در استفاده از اینترنت او را همراهی کنند.

حسینی گفت: جرایم در حال انتقال از شکل فیزیکی به شکل سایبری هستند. قبلا یک سارق ریسک را می‌پذیرفت و بالای دیوار منازل مردم می‌رفت اما اکنون سارقان با چند کلیک، حساب بانکی افراد را تخلیه می‌کنند. تنها راه مبارزه با این جرایم، پیشگیری است که از طریق آموزش‌های همگانی محقق می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما