شناسهٔ خبر: 52077957 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

توصیه‌های ضدنفخ!

چند راه ساده برای ازبین‌بردن نفخ

مریم مرادیان نیری

فاکتورهای زیادی در نفخ شکم نقش دارند، مانند هورمون‌ها، ژنتیک، تغذیه و غیره. بدین ترتیب همیشه هم غذا عامل اصلی نفخ نیست؛ بنابراین شما می‌توانید با تغییراتی کوچک تفاوت‌های بزرگی ایجاد کنید. به‌هرحال هدف نهایی، کمک به سلامت عمومی است و راه‌های ساده‌ای برای کاستن از نفخ و کمک به سلامت در بلندمدت وجود دارد.

صاحب‌خبر -
نفخ شکم
ساده‌ترین نقطه برای شروع، کم‌کم افزایش دادن فیبر غذایی است. اگر ناگهان فیبر غذایتان را زیاد کنید اثر معکوس خواهد داشت؛ مثلاً سعی کنید میوه و سبزی و حبوبات و غلات کامل بیشتری وارد رژیم غذایی‌تان کنید، غلات صبحانه از نوع پُرفیبر انتخاب کنید، برای میان وعده میوه و سبزیجاتی مانند هویج و سیب بخورید، به اسموتی‌هایتان دانه چیا، توت و تمشک منجمد اضافه کنید.
برای کاهش نفخ در کوتاه‌مدت، مصرف نمک را کاهش دهید و حبوبات و سبزی‌های کلمی مانند بروکلی کمتر مصرف کنید. هرچند این مواد غذایی بسیار ارزشمندند؛ اما به دلیل فیبر فراوانی که دارند می‌توانند ایجاد نفخ کنند.

زودتر بخوابید

شب‌ها کمی زودتر خوابیدن نه‌تنها جلوی ریزه‌خوری‌های شبانه‌تان را می‌گیرد بلکه باعث می‌شود دچار کمبود خواب نشوید. کمبود خواب شب می‌تواند سوخت‌وساز بدن را کُند کرده و منجر به افزایش کورتیزول شده و بدن را تشویق به انباشت چربی کند. اگر می‌خواهید کالری‌سوزی‌تان را بیشتر کنید و سطح کورتیزول بدنتان را متعادل نگه دارید باید شب‌ها هفت تا هشت ساعت بخوابید.

شما باید هر لقمه را پیش از قورت دادن حداقل ده بار بجوید، در غیر این صورت بدن باید بیش از حد تلاش کند تا غذای داخل معده و روده‌ها را تجزیه کند و همین می‌تواند موجب نفخ و بدهضمی شود. ضمناً وقتی تندتند غذا می‌خورید، بیشتر احتمال دارد هوا ببلعید


وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید

یک نکتهٔ دیگر برای تقویت متابولیسم: هر سه تا چهار ساعت غذا بخورید و از خوردن صبحانه فرار نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند، طی روز بیشتر دچار افت قند خون و گرسنگی می‌شوند.
برای میان‌وعده‌هایتان نیز پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده در نظر بگیرید تا بیشتر احساس سیری کنید و بدنتان به طور پیوسته کالری بسوزاند.

بیشتر آب بنوشید

کم‌آب شدن بدن می‌تواند باعث شود بدن به احتباس آب تمایل پیدا کند و در اطراف شکمتان سایز اضافه کنید. غذاها و میوه‌های آبدار بیشتر بخورید. سعی کنید سالاد و سبزیجات همراه غذایتان را بیشتر کنید و خیار و کرفس و کاهو بیشتر بخورید.

قهوه بنوشید

این هم یک مزیت دیگر کافئین. کافئین قهوه می‌تواند نفخ را کاهش دهد؛ زیرا یک ادرارآور طبیعی است و به بدن کمک می‌کند از مایعات اضافی خلاص شود. ضمناً قهوه در بیشتر افراد به کارکردن شکم کمک می‌کند و از این راه نیز نفخ را تسکین می‌دهد.

برای میان وعده انواع مغز بخورید

تحقیقات نشان داده خوردن انواع مغزها با کمتر بودن سایز دور کمر مرتبط است. مغزها سرشار از چربی‌های تک غیراشباع هستند و همین باعث می‌شود سیرکنندهٔ خوبی باشند. حتماً مغزها را بدون نمک اضافی بخورید تا به دلیل سدیم زیاد پُف نکنید و یادتان نرود برای هر وعده یک مشت مغز کافی است.

وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید

پشتتان را صاف کنید تا فوراً اثر آن را ببینید. وقتی بدنتان وضعیت درستی دارد، به طور اتوماتیک عضلات شکمتان درگیر می‌شود. اگر لازم است مدام به شما یادآوری شود که صاف بنشینید، یادداشت‌های کوچکی اطرافتان بگذارید.

دستشویی رفتن را به تأخیر نیندازید

بیشتر افراد دوست ندارند در این مورد حرف بزنند؛ اما شما واقعاً باید هر روز برای دستشویی رفتن و اجابت مزاجتان وقت بگذارید. اگر این کار را نکنید و مثلاً به بهانهٔ عجله داشتن، دستشویی رفتن را به تأخیر بیندازید، به مغزتان یاد می‌دهید سیگنال‌های بدنتان را نادیده بگیرد و در نتیجه زمینه برای نفخ ناشی از یبوست فراهم می‌شود.

در صبحانه‌تان شیر هم بگنجانید

می‌توانید همراه صبحانه‌تان شیر با کمی دارچین و گلاب بخورید. رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم به وزن سالم‌تر بدن کمک می‌کنند. ضمناً مواد معدنی موجود در لبنیات (پتاسیم و کلسیم و منیزیم) می‌توانند سدیم اضافی بدن را دفع کنند.

آهسته‌تر غذا بخورید

باعجله غذا خوردن یکی از بدترین عادت‌هاست. شما باید هر لقمه را پیش از قورت دادن حداقل ده بار بجوید، در غیر این صورت بدن باید بیش از حد تلاش کند تا غذای داخل معده و روده‌ها را تجزیه کند و همین می‌تواند موجب نفخ و بدهضمی شود. ضمناً وقتی تندتند غذا می‌خورید، بیشتر احتمال دارد هوا ببلعید.

بیشتر پروبیوتیک بخورید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که به سیستم گوارش در تجزیهٔ غذا کمک می‌کنند و جلوی مشکلات گوارشی را که می‌توانند باعث نفخ شوند می‌گیرند. برای اینکه به میکروبیوم روده‌تان کمک کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد، غذاهای پروبیوتیک‌دار مانند ماست، کفیر، کیمچی، میسو و ساورکرات بیشتر بخورید.

پریبیوتیک‌ها را فراموش نکنید

پریبیوتیک‌ها نوعی فیبر هستند که در سیستم گوارش هضم نمی‌شوند. این فیبرها به رشد باکتری‌های مفید روده کمک کرده و محیطی سالم به وجود می‌آورند تا کمتر دچار نفخ شوید. می‌توانید پریبیوتیک‌ها را در سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا، دانه‌ها و غلات صددرصد کامل یا سبوس‌دار پیدا کنید.

آدامس نجوید

آدامس جویدن وادارتان می‌کند هوا ببلعید و نفخ کنید. اگر می‌خواهید دهانتان خوشبو شود، چند برگ نعنا بجوید.

استراحت کنید

وقتی خسته‌اید بدنتان تولید استروئیدها و هورمون‌های استرس را افزایش می‌دهد و این مسئله تأثیر منفی بر سیستم گوارشتان می‌گذارد و منجر به یبوست می‌شود. استرس نیز تولید کورتیزول را افزایش می‌دهد که هورمون «جنگ یا گریز» بوده و چربی‌های اضافی را مستقیماً به میان‌تنه می‌فرستد تا از اندام‌های مهمتان محافظت کند. برای کاهش استرس، روزی بیست دقیقه ریلکس کنید!

پیاده‌روی کنید

حتی اگر نمی‌توانید باشگاه بروید و ورزش کنید، سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی فعالیت ساده‌ای است که متابولیسم را بالا می‌‌برد و به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

زنجبیل مصرف کنید

زنجبیل نه‌تنها خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد بلکه یک ادرارآور طبیعی نیز هست. زنجبیل می‌تواند با کمک به عبور غذا از روده، گوارش را بهبود داده و نفخ را کاهش دهد. زنجبیل یک راه فوری و معروف و مؤثر برای کاهش نفخ است.

نظر شما