شناسهٔ خبر: 52075219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور:

دانشجویان در فضای فرهنگی شکوفا می‌شوند

نگار کیانی‌خواه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دانشجویان در محیط فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی شکوفا خواهند شد، بنابراین دانشگاه‌ها باید ضمن قرار دادن تمامی فضاهای خود در اختیار دانشجویان، به آنها رخصت رفتار آزادانه را بدهد تا بتوانند اشتباهات دانشجویان را نیز اصلاح کرده و دانشجویان موفقی تربیت کنند.

صاحب‌خبر -

رضا مهدی روز چهارشنبه ۲۹ دیماه در اختتامیه اولین جشنواره ملی رویش در دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی، اظهارکرد: از دیدگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کار فرهنگی فعالیتی است که توسط دانشجو آغاز شود، ادامه و اتمام یابد، لذا دانشجویان لازم است در تمامی عرصه های دانشگاه حضور فعال داشته باشند، زیرا هر جا که دانشجو حضور دارد، کار فرهنگی در حال اجرا است. هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروهایی است که بتوانند جامعه را متحول و مسیر دست‌یابی به اهداف والای انقلاب اسلامی را هموار کنند.

وی با بیان این نکته که دانشگاه‌ها با تربیت دانشجویان به شکوفایی کشور کمک می‌کنند، ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر دو کلیدواژه "اقتصاد" و "فرهنگ" در این دو حوزه نیازمند فعالیت و اقدامات بزرگتری هستیم، وظیفه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در توجه ویژه به این ۲ اصل اساسی بسیار سنگین است و باید علاوه بر آموزش کارگاهی و تئوری با انجام فعالیت‌های فرهنگی با مشارکت حداکثری دانشجویان نسبت به تحقق منویات مقام معظم رهبری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: لازم به‌ ذکر است که فرهنگ همان هوایی است که تنفس می‌کنیم، هوایی که مملو از صفات اخلاقی و کارهای نیک و خالی از صفات رذیله است، برای مثال می‌توان به کمک‌های مومنانه اشاره کرد که در نتیجه، رویکردهای فرهنگی اجرا شدند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دیدگاه جامعه و حتی دیدگاه جامعه دانشگاهی درخصوص مسائل و فعالیت‌های فرهنگی اینست که فعالیت فرهنگی، فعالیتی حاشیه‌ای، اضافه و مزاحم امور دانشگاه ‌است، اما در نظر داشته باشید که تربیت دانشجوی بدون فرهنگ چه بر سر جامعه خواهد آورد؟ دانشجویی که فرهنگ، دین و اخلاق نداشته باشد، انسان موفقی نخواهد بود و ما در جامعه نیازمند افرادی هستیم که جامعه را متحول کنند.

مهدی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی، دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاه‌ها تمام زندگی خود را در خانه گذاشتند و برای دفاع از کیان ایران اسلامی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافتند تا امروز بتوانیم با آرامش در کشور زندگی کنیم. هم‌اکنون نیز جامعه علمی کشور بخصوص دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای موظفند ضمن ارائه آموزش‌های فنی و مهندسی مطابق با فناوری‌های روز دنیا نسبت فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت دادن دانشجویان در آنها تلاش کنند تا فارغ التحصیلانی اهل زندگی و ایثار به جامعه تحویل دهند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: اینکه امروز در جامعه جهانی در مقابل بزرگترین قدرت‌ها ایستاده‌ایم نشاندهنده قدرت کشور است که حاصل ۸ سال دفاع مقدس و خون ارزشمند شهداست. تکلیف امروز ما در دانشگاه‌ها جهت تربیت دانشجویان بسیار سنگین است، لذا باید جهادی و انقلابی عمل کرده و به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

وی درخصوص شرایط دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها بیان کرد: در دو سال اخیر سبک زندگی اساتید و دانشجویان تغییر کرده است و برای بروزرسانی آن نیازمند زمان خواهیم بود، امید است در فرصت و زمان موجود با فعالیت‌های فرهنگی هرچه سریعتر بتوانیم زیست دانشجویان و اساتید را مطابق نیازهای جامعه بروز کنیم. همچنین مصوبه‌های رعایت پروتکل‌ها نیازمند بروزرسانی است زیرا اگر طبق همان پروتکل ها بازگشایی انجام شود، خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها فاقد ظرفیت پذیرش دانشجو خواهند بود. لازم به تاکید است که منابع مالی دانشگاه‌ها جهت دایر کردن خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها کافی نیست و دانشگاه‌ها نیازمند بودجه‌ای دوبرابر بودجه قبل از کرونا برای بازگشایی هستند.

معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری مرکزی نیز در این مراسم گفت: پیشرفت‌های علمی در جامعه زمینه‌ساز اقتدار کشور است، بنابراین یکی از الزامات برنامه‌هایی همانند جشنواره جهش این است که این برنامه‌ها به یک خروجی منتج شوند.

مجتبی آل یاسین با بیان اینکه فرهنگ وسیله‌ای است که به جامعه و افرادش ارزش می‌بخشد، افزود: یکی از تفاوت‌های این جشنواره با سایر جشنواره‌های مشابه خود تبدیل ایده به اقدام و تاکید بر فرهنگ است. خوشبختانه در این جشنواره علاوه بر مشارکت عمومی، الزام کاربردی بودن و نحوه اجرای ایده‌ها نیز در نظر گرفته شده است، امید است خروجی این جشنواره سرلوحه فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و عملیاتی شود.

به گفته وی متاسفانه علوم انسانی در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است که توجه به این علوم و تاکید بر آن در دانشگاه‌ها مسئله ای الزامیست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: خروجی این جشنواره ایجاد یک بانک اطلاعاتی متشکل از افرادی است که دغدغه فرهنگی دارند و در این راستا به فعالیت می‌پردازند. امید است با همیاری دستگاه‌های ذی‌ربط از این ایده‌ها حمایت‌های خوبی صورت گرفته و گامی در جهت فرهنگ این کشور برداشته شود.

مهرداد احمدی بیان کرد: ۱۴۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد ولی برخی آثار به دلیل عدم برخورداری از "نحوه اجرا" از داوری خارج شدند. مخاطبین این جشنواره عموم مردم بوده‌اند، هرچند اساتید و دانشجویان نیز ایده‌های خود را در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، کارآفرینی فرهنگی و نشاط و سرگرمی به اشتراک گذاشتند. امید است جوانان پس از این جشنواره با حضور خود خون تازه‌ای به رگ‌های فرهنگی دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای تزریق کنند.

وی در خصوص علت نامگذاری این جشنواره به نام "جهش" بیان کرد: لازم به ذکر است که پیرو صحبت های مقام معظم رهبری برای اهمیت فرهنگی و بینش جهادی به مسئله فرهنگ، این جشنواره جهش نام گرفته است.

به گزارش ایسنا از ۱۰ طرح برتر فرهنگی تقدیر شد.

انتهای‌پیام

نظر شما