شناسهٔ خبر: 52074766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اهمیت

رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز سفر خود به روسیه را با محوریت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مسکو آغاز کرد که این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مسکو، آن را مهم‌ترین سفر رسمی رئیسی از زمان به قدرت رسیدن او برشمرد و تصریح کرد که از سال ٢٠١٧ تاکنون این اولین باری است که یک رئیس جمهور ایران به روسیه سفر می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: مسکو و تهران روابط سیاسی، اقتصادی و سیاسی قوی دارند و در سوریه نیز از متحدان بشار اسد رئیس جمهور این کشور به شمار می‌آیند.

خبرگزاری رویترز نیز با اعلام سفر رئیس جمهور ایران به مسکو که از صبح امروز (چهارشنبه) آغاز شده است، گزارش داد: ابراهیم رئیسی همزمان با مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش روسیه برای کمک به حصول یک توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی به مسکو سفر کرده است.

این خبرگزاری همچنین به ارائه جزئیاتی درباره محور رایزنی‌های رئیسی در جریان این سفر پرداخت و افزود: بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین)، ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین قرار است در دیدار با یکدیگر درباره تمامی موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و احیای برجام گفتگو کنند.

رسانه‌های صهیونیستی، ازجمله روزنامه‌های هاآرتص و تایمز آو اسرائیل خبر سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به روسیه را منتشر و آن را مهم‌ترین سفر خارجی او از زمان روی کار آمدنش توصیف کردند.

همچنین خبرگزاری روسی تاس در گزارش خود درباره این سفر، اظهارات رئیس جمهور کشورمان پیش از ترک تهران به مقصد مسکو را منتشر کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی تاکید کرد که این سفر نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی دو کشور است و همکاری و گفتگو‌های تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری مؤثر است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم در این باره گزارش داد: ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه روز ١٩ ژانویه (امروز، چهارشنبه) در مسکو با یکدیگر دیدار خواهند داشت و قرار است درباره همکاری‌های دوجانبه، شامل اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه تجاری و اقتصادی رایزنی کنند. آن‌ها همچنین درخصوص احیای برجام و اجرای کامل این توافق بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

پایگاه خبری -تحلیلی میدل ایست آی در گزارشی سفر رئیسی به مسکو و رایزنی‌های او با همتای روس خود را برای آینده ایران مهم توصیف کرد و نوشت: از آنجایی که ایران به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و روابط اقتصادی و امنیتی است تا از فشار غرب در مذاکرات برجامی بکاهد، این سفر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از طرف دیگر، نیاز روسیه به حفظ متحدان منطقه‌ای خود بر سر بحران اوکراین می‌تواند کلیدی در این مذاکرات باشد.

سید ابراهیم رئیسی که دقایقی پیش وارد مسکو شد، پیش از ترک تهران در فرودگاه درباره اهمیت سفر خود به روسیه اظهار داشت: این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه "به دنبال برقراری و تقویت ارتباط با همه همسایگان بویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم" افزود: جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، از این رو همکاری و گفتگو‌های دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است به سطح بسیار بالاتری برسد. امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به همراه خود داشته باشد.

نظر شما