شناسهٔ خبر: 52074530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شورش هم حزبی‌ها علیه جانسون/ نخست وزیر انگلیس برکنار می‌شود؟

رسانه‌های انگلیسی در گزارش‌هایی از تصمیمات تعداد زیادی از هم حزبی‌های نخست وزیر برای دادن رای عدم اعتماد به جانسون و ساقط کردن وی از حکومت پیامد افشاگری‌های مداوم علیه او خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، مخالفان درون حزبی "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس با توجه به تحولات و افشاگری های اخیر علیه نخست وزیر فرصت مناسبی را برای شورش علیه او می بینند.

چندین رسانه انگلیسی شب گذشته گزارش دادند که تعداد زیادی از نمایندگان حزب محافظه کار جانسون می خواهند بی اعتمادی خود نسبت به وی را اعلام کنند. بر اساس این گزارش ها این احتمال با درصد بالا وجود دارد که 54 رای لازم که برای دادن رای عدم اعتماد به جانسون ضرورت دارد به دست آید.

یک خبرنگار معروف تلگراف هم به نقل از یک نماینده مجلس گفت: دوران جانسون به سر آمده است.

در یک رای عدم اعتماد در فراکسیون اگر 15 درصد 360 نماینده محافظه کار علیه جانسون رای بدهند که معادل 54 رای است رای عدم اعتماد شکل می گیرد. بعد از آن در یک رای گیری مخفی در فراکسیون، نخست وزیر باید حداقل 50 درصد اعضاء را با خود همراه کند تا بتواند از چنین رای عدم اعتمادی جان سالم به در ببرد.

جانسون در هفته های اخیر به دلیل زنجیره افشاگری ها تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته و اعتبار او در میان مردم و هم حزبی هایش به شدت کاهش پیدا کرده است.

یک خبرنگار بی بی سی هم به نقل از یک نماینده حزب محافظه کار مخالف جانسون در این باره می گوید که: من فکر می کنم ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

"رابرت پستون" از مجری های "آ تی وی" هم در پیامی توئیتری نوشت که تعداد زیادی از نمایندگان محافظه کار بر این عقیده اند که جانسون باید برود؛ هنوز مشخص نیست که آن ها در حال پیشروی در این مسیر هستند یا منتظر انتشار گزارش تحقیقات داخلی درباره رسوایی های به بار آمده اند. تا به حال 7 نماینده محافظه کار علنا نسبت به نخست وزیر ابراز بی اعتمادی کرده اند، اما در پشت صحنه صحبت از حداقل 30 محافظه کار شورشی است.

به نوشته تایمز 58 نماینده محافظه کار علنا به جانسون انتقاد وارد کرده اند. برخی رسانه ها از کودتای نمایندگان محافظه کار علیه جانسون سخن می گویند.

جانسون روز سه شنبه اتهامات مشاور ارشد سابق خود دومینیک کامینگز مبنی بر اینکه وی درباره افشاگری های اخیر به پارلمان دروغ گفته است را رد کرد.

وی تاکید کرد که هیچ کس در زمان برگزاری دورهمی در ماه می سال 2020 در داونینگ استریت توجه وی را به این واقعیت جلب نکرد که این پارتی می تواند نقض کننده قواعد کرونایی باشد.

کامینگز اخیرا در پیامی توئیتری این مسئله را فاش کرد که قبل از برگزاری مهمانی بحث برانگیز 20 ماه می در "داونینگ استریت"، به طور خاص به جانسون گفته شده بود که این اقدام نقض قواعد کرونایی است. به گفته کامینگز با این حال نخست وزیر تصمیم گرفت که در هر حال آن را انجام دهد.

هفته گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در پارلمان به حضور خود در یک دورهمی با حضور ده ها کارمند در داونینگ استریت در ماه می سال 2020 اعتراف کرده و در عین حال اعلام کرد که از ایمیل منشی خصوصی خود برای دعوت از کارکنان و همراه آوردن مشروب با خود خبر نداشته و آن را یک مهمانی کاری می دانسته است.

جانسون تنها به دلیل تصوری که درباره او ایجاد شده بود عذرخواهی کرد، اما مسئله نقض قواعد کرونایی را نپذیرفت. پیش از آن هم جانسون در پارلمان ادعا کرده بود که اصلا از پارتی های برگزار شده در داونینگ استریت در مقر نخست وزیری اطلاعی نداشته است.

حالا "کامینگر" جانسون را متهم کرده که به پارلمان دروغ گفته است. کامینگز بر خلاف آنچه جانسون گفته دورهمی در داونینگ استریت را نه یک دیدار کاری بلکه یک پارتی ارزیابی کرده و اعلام کرد که او و دیگر شاهدان آماده اند در دادگاه علیه نخست وزیر سوگند بخورند.

روزنامه گاردین هم مصاحبه اخیر جانسون با "اس کای نیوز" در این باره را که در آن نخست وزیر مرتبا با لکنت زبان سخن می گفت و برای یافتن کلمات مناسب تقلا می کرد فاجعه بار خواند. روزنامه ایندیپندنت هم تیتر زد: "هیچ کس به من هشدار نداد که این پارتی نقض کننده قواعد است؛ این سخنان مردی است که خود قواعد را تنظیم کرده است."

جانسون که تا چند روز پیش سخنی از کناره گیری نمی زد و با ترفندهای مختلف تلاش می کرد در سمت خود باقی بماند، روز گذشته این مسئله را کاملا رد نکرد. وی گفت که می خواهد منتظر نتیجه تحقیقات داخلی بماند. این گزارش احتمالا روز جمعه منتشر می شود.

در این گزارش قرار است به برخی سئوالات پاسخ داده شود؛ از جمله اینکه چند بار در مقر نخست وزیری انگلیس در دوران قرنطینه مهمانی برگزار شده است؟ چه کسانی در این مهمانی ها شرکت داشتند؟ چه کسانی همه چیز را درباره نقض قواعد کرونایی در این مهمانی ها می دانستند؟ عموم مردم بخصوص به این مسئله علاقمندند که بدانند شخص جانسون تا چه اندازه در برگزاری این پارتی های ضد قواعد کرونایی نقش داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما