شناسهٔ خبر: 52074502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۹ دی ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - افزایش تست مثبت کرونا در اغلب استان ها زنگ خطر اومیکرون را در کشور به صدا در آورده و به گفته مسوولان بهداشت و درمان در صورتی که بر شدت مراجعات بیماران کرونایی افزوده شود، با مشکل مواجه خواهیم شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار استان ها ، کارشناسان در چنین شرایطی در باره تاب آوری سیستم بهداشت و درمان هشدار دادند و تاکید کردند که تزریق دز سوم واکسن کرونا تاثیر ۸۰ درصدی بر پیشگیری از ابتلا به اومیکرون  خواهد داشت و ایمنی بیشتری ایجاد می شود.

این درحالیست که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم تقاضا کرد که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، زیرا به گفته وی باعث افزایش ایمنی بدن می شود و دیگر نمی خواهیم شاهد موجی از ابتلا، بستری و مرگ و میر در کشور باشیم.

به گفته کارشناسان ، تاخیر در تزریق دز سوم و فاصله افتادن بین دزهای تکمیلی کرونا باعث می‌شود که ایمنی بدن انسان علیه این ویروس خطرناک روز به روز کاهش یابد و در شکل جمعی شیوع موج ششم کرونا محتمل شود.

برخی متخصصان حوزه سلامت هشدار می‌دهند، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با کاهش مرگ و میر کرونایی بسیار کمتر شده و با توجه به شیوع اومیکرون و سرایت انتقال پذیری بالا، در هفته‌های آینده شاهد آغاز پیک ششم با این سویه خواهیم بود.

در همین حال سخنگوی گمرک از ورود محموله نود و سوم واکسن کرونا به میزان ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار دُز با نشان آسترازنکا اهدایی کشور اسپانیا خبر داد و گفت که  میزان واکسن‌های وارده به کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۳۰۸ دز رسید.

متاسفانه  ۱۹ نفر دیگر طی ۲۴ گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۳۲ نفر رسید.

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۹۰۹ نفر رسید.

تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۶ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۹۰۸ نفر دُز دوم و ۱۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۱۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۷۰ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۳۷ هزار و ۱۱۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۲۹ دی ماه  و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

آخرین خبرهای کرونایی از استان ها

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد از زمان آغاز واکسیناسیون عمومی با تسریع روند کاهشی مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان، شمار بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان به کمترین آمار طی سال جاری رسیده‌ است.

بر اساس تازه ترین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان هم اکنون ۱۱۸ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که به کمترین میزان طی هفت ماه گذشته رسیده‌است.

آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بعد از اوج گیری در خیز ششم از تیرماه امسال و با بستری نزدیک ۲ هزار و یکصد نفر، تقریبا از اوایل شهریور روند کاهشی را آغاز کرده و این جریان همچنان ادامه دارد.

همچنین شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان طی یک هفته اخیر کاهش بیش از ۱۸ درصدی داشته و از ۱۴۴ بیمار در سه‌شنبه گذشته، امروز به ۱۱۸ نفر رسیده‌است. 

بر اساس اعلام مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حال حاضر بیش از ۳۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که طی روزهای گذشته روند افزایشی داشته است.

دکتر محمد پهلوان افزود: ۲۹۵ نفر از این تعداد در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که این دانشگاه علاوه بر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۱۸ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی تحت معالجه قرار دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: این استان روز گذشته فوتی کرونایی نداشت، بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع این ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۸۳۳ نفر رسیده است.

دکتر مصطفی محمدی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۳۵ هزارو ۶۹۹ نفر رسیده است که ۳۵ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

از آذربایجان غربی نیز گزارش شده است که فوتی های ناشی از کرونا در استان طی چهار روز گذشته، صفر بوده که این امر از ابتدای شروع پاندمی در ۲۳ ماه گذشته، بی سابقه بوده ولی نباید سبب عادی انگاری شود.

محمدامین ولیزاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت که با توجه به این امر، تعداد فوتی های کرونا در استان آذربایجان غربی در رقم هفت هزار و ۲۵۲ نفر باقی ماند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: ۹۰ درصد مردم استان تا ۲۸ دی ماه جاری، حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی افشانی افزود: همچنین بیش از ۷۹ درصد مردم استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین نیز گفت: ۸۵ درصد از دانش آموزان این شهرستان ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق و ۹۱ درصد نیز دُز اول را دریافت کردند.

ابوذر صباغی بیان کرد: دانش آموزانی که واکسن تزریق نکردند از خانواده‌هایی هستند که والدین آنها نیز تمایلی به تزریق واکسن ندارند.
وی با اشاره با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و راه اندازی سیستم تهویه در کلاس‌های درس، ادامه داد: در بازدیدهای مشترک با آموزش و پرورش از مراکز آموزشی خمین، بسیاری از این مراکز به دلیل کمبود امکانات شرایط رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را ندارند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز از تحویل یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۳۳ دُز واکسن به این استان خبر داد و گفت: از این میزان ۹۳ درصد واکسن‌ها معادل یک میلیون و ۴۳۷ هزار دُز در استان تزریق شده است.

سید راشد جزایری افزود: تاکنون ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز نخست، ۸۲ درصد جمعیت هر ۲ دُز و ۱۸ درصد جمعیت استان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
وی افزود: همچنین ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ تا ۱۸ سال استان نوبت اول و ۷۸.۲ درصد این جمعیت نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان طی شبانه روز گذشته را ۷۶ نفر اعلام کرد و گفت: روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد.

دکتر علی محمدیان اردی افزود: این میزان بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل ۸۲۱ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان و پایین‌ترین آمار امسال است.

وی با هشدار نسبت به احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل اظهار کرد: شیب آرام کاهش شیوع این بیماری در استان ادامه دارد

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز ۸۰  بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.

مریم کوشکی گفت : ۸۱ ابتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۷۶۲ نفر رسید.

وی بیان کرد: طی شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی به دلیل کرونا در استان ثبت نشده و شمار جانباختگان هم اکنون ۲ هزار و ۶۸۵ نفر است.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان سمنان نیز ، طی شبانه‌روز گذشته ۷۵ مورد مثبت کرونایی به صورت سرپایی و بستری در استان شناسایی شد.

استان سمنان در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۸ تا ۲۹ دی ۱۴۰۰ تعداد ۶۰ مورد مثبت سرپایی مبتلا به کرونا و ۱۵ مورد مثبت کرونایی به صورت بستری در استان سمنان ثبت شد.

هم‌ اکنون ۵۹ بیمار قطعی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که سه درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشت.

با توجه به فقدان هرگونه مرگ و میر در اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان سمنان، جمع کل تعداد فوتی ها همان رقم یکهزار و ۵۲۶ نفر ثابت ماند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون بیش از ۷۱ درصد از جمعیت روستایی استان، نوبت اول و ۶۰ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر بهروز اخوان با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۱۵۰ دُز واکسن کرونا در استان در قالب نوبت اول، دوم و سوم تزریق شده است، اظهار داشت: یک میلیون و ۹۴ هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۸۱ درصد جمعیت، نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، ۱۵ بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان ۳۲ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: از بستری های جدید هفت نفر مربوط به ایلام، ۶ نفر چرداول و یک نفر مهران و یک نفر نیز مربوط به دهلران است.

وی افزود: ۱۷ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۷ هزار و ۳۵۰ نفر است.

دکتر کریمیان ادامه داد: مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشد و مجموع فوتی ها تا این لحظه هزار و ۱۷۵ نفر است.

۲۹ دی ماه  و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

نظر شما