شناسهٔ خبر: 52074364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم مطرح کرد

آمادگی وزارت علوم برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها

سیده زهرا حسینی فلاح

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر جمعیت بسیاری از دانشجویان واکسیناسیون کامل شامل ۲ دز را انجام دادند بنابراین وزارت علوم آمادگی دارد جشن حضور کامل دانشجویان را در دانشگاه‌های کشور برگزار کند.

صاحب‌خبر -

هاشم داداش‌پور در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که امروز چهارشنبه ۲۹ دی در این دانشگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت سیزدهم موفق شد واکسیناسیون را به آستانه مورد نیاز برساند و کرونا را کنترل کند و در حال حاضر جمعیت بسیاری از دانشجویان واکسیناسیون کامل شامل ۲ دز را انجام دادند، این نشان می‌دهد که جامعه به سمت ثبات بیشتر حرکت کرده است و باید متناسب با این شرایط تغییراتی را در برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما آماده هستیم از نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ کلاس‌های حضوری را در دانشگاه‌های کشور برگزار کنیم و وزارت علوم آمادگی دارد جشن حضور کامل دانشجویان را در دانشگاه‌های کشور برگزار کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: حدود ۶ میلیون نفر در دنیا دانشجوی بین‌المللی هستند و بین کشورها جابه‌جا می‌شوند که سهم ایران حدود ۱.۷ درصد است و از این رقم ۱۷۷ نفر در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مشغول به تحصیل هستند، این رقم نشان‌دهنده این است که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در جایگاه خود قرار نگرفته است درحالی‌که سهم دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور ۲.۴۶ است و تعداد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است.

وی تشریح کرد: در دهه ۶۰ مجلس شورای اسلامی مأموریتی را برای دانشگاه امام خمینی(ره) تعریف کرد تا بر اساس آن قزوین به سمت بین‌المللی شدن بیشتر حرکت کند، بعد از مدت‌ها تغییراتی در این روند شکل گرفت و باعث شد ما دیگر عنوانی که در تارک دانشگاه می‌درخشید را نداشته باشیم، از ۸۰۰۰ دانشجویی که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) دارد حدود ۱۷۷ نفر دانشجوی غیرایرانی هستند که این نشان می‌دهد دانشگاه مأموریت خود را از دست داده و باید این مأموریت را احیا کند و به شرایط قبل بازگردد. این بدان معنا نیست که دانشگاه‌های دیگر نباید این نقش را بر عهده بگیرند بلکه معنای روشن این کار این است که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) جزو معدود دانشگاه‌هایی است که با این عنوان تعریف شده است و باید به عنوان وزارت علوم انتظار داشته باشیم تا دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با همین جهت‌گیری مسیر خود را تعریف کند.

داداش‌پور اشاره کرد: مأموریت برخی از دانشگاه‌ها با توجه به شرایط منطقه‌ و مزیت آنان تعریف می‌شود، برخی دانشگاه‌ها کارکردهای مهارتی و مجازی دارند، قزوین جزو معدود دانشگاه‌هایی است که کارکرد و مأموریت بین‌المللی دارد و این بدان معناست که دانشگاه نتوانسته مأموریت خود را به خوبی ایفا کند. دانشگاه باید به سمت جهت‌گیری بین‌المللی برود و بخشی از دانشجویان خود را از دانشجویان غیرایرانی جذب کند. در وزارت علوم برای احیای این مأموریت تلاش خواهیم کرد تا این دانشگاه بتواند نقش قبلی خود را احیا و به آن سمت حرکت کند.

وی اضافه کرد: مأموریتی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، بین‌المللی است و دانشگاه بایستی ظرفیت خود را به سمت بین‌المللی شدن سوق دهد؛ در حال حاضر سرانه هر دانشجو ۹۰ میلیون تومان است یعنی دولت برای همه دانشگاه‌ها سرانه مشخصی در حوزه دانشجویی تعریف کرده است و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: در این سال‌ها دانشجو جذب شده است ولی هویت بین‌المللی دانشگاه نادیده گرفته یا کمرنگ شده است. در حال حاضر حدود ۱۲۵ نفر زبان‌آموز در دانشگاه امام خمینی (ره) در حال تحصیل هستند و این تعداد ممکن است از دانشگاه‌های دیگر آمده باشند و پس از آموزش زبان بروند.

وی تأکید کرد: باید بگوییم در جهت‌گیری‌ها تغییر ایجاد شده است، رئیس دانشگاه اعلام کرد که سهم مقالات منتشر شده به تعداد اعضای هیئت علمی از ۰.۵۸ درصد به ۳.۲ تغییر کرده است، این نشان می‌دهد که رئیس دانشگاه در جهت‌گیری به حوزه پژوهش بهای بیشتری داده است.

داداش‌پور افزود: بودجه دانشگاه بودجه نامحدودی نیست و در این میان جهت‌گیری بسیار مهم است. دانشگاه زمانی می‌تواند مدعی بین‌المللی شدن داشته باشد که در مقوله‌های آموزش و پژوهش سرآمد باشد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: برخی از دانشگاه‌ها با وجود اینکه از لحاظ کیفیت آموزش و پژوهش در شرایط خوبی قرار ندارند جذب دانشجوی بین‌المللی داشتند که نشان از جهت‌گیری آنان دارد، اگر دانشگاه بین‌المللی به این سمت حرکت کند بخش مهمی از درآمدهایی که برای جذب دانشجوی بین‌المللی نیاز است از دانشجویان شهریه‌پرداز قابل جبران است. در عین حال اگر دانشگاه بخواهد از ظرفیت موجود خود به دانشگاه اختصاص دهد حتی اگر شهریه نگیرد نیز می‌تواند این مأموریت را انجام دهد.

انتهای پیام

نظر شما