شناسهٔ خبر: 52074314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: نبود برنامه مدون و جامع، مشکل اصلی جذب سرمایه در آذربایجان غربی است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم توجه همگانی به حوزه سرمایه گذاری دراستان و جذب سرمایه توسط نهادهای مختلف گفت: نبود برنامه مدون و جامع، مشکل اصلی جذب سرمایه در استان است که این برنامه باید تدوین و تمهید شود.

صاحب‌خبر -

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در جلسه شورای سرمایه گذاری آذربایجان غربی با انتقاد شدید از نبود برنامه در نهادهای دارای ظرفیت سرمایه پذیری در استان گفت: دلیل جذب نشدن سرمایه گدار، نبود پیشنهاد است و نمی توانیم پیشنهادهای لازم را به آنها ارایه دهیم

وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد رشد اقتصادی برنامه ریزی شده توسط دولت در سال آینده، بخش عمده این رشد با تکیه بر  سرمایه گذاری است و باید همه ما در این خصوص وارد عمل شویم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چاره ای جز توسل به جذب سرمایه برای توسعه استان نداریم، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد رشد سال آینده باید از طریق سرمایه گذاری صورت گیرد.

معتمدیان با تاکید بر آسیب شناسی بخش سرمایه گذاری در سال های اخیر ادامه داد: بخشی از این آسیب ها به تحریم و نبود امکان تبادل پولی و مالی برمی‌‎‎گردد و البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باید برروی آنها تمرکز داشته باشیم.

وی گفت: طولانی بودن فرایندها، استعلام ها و روند تامین منابع مالی و وجود موانع فرهنگی و امنیتی از جمله مهمترین این مشکلات است که باید در جلسات کارشناسی احصا شود.

وی افزود: البته در خصوص اطلاع رسانی درباره ظرفیت سرمایه پذیری در آذربایجان غربی نیز مشکل داریم و مرکز خدمات سرمایه ‌گذاری و پنجره واحد، خروجی و توفیقی نداشته است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر مطالعه ظرفیت های سرمایه گذاری با استفاده از توان علمی مراکز مطالعاتی اضافه کرد: ما نیازمند استفاده از تجربیات ملی هستیم و باید در این راستا مطالعه دقیق علمی انجام شود.

معتمدیان بیان کرد: سرمایه گذاری فقط در بخش اقتصادی نیست بلکه در بخش عمرانی هم می توان از این ظرفیت بهره برد که اقتصادی کردن زیرساخت های ریلی و هوایی استان در این خصوص می تواند مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در ۶ یا هفت دستگاه اجرایی باید مطالعات صورت گیرد و مقدمات این مطالعه در سریع ترین زمان اجرایی شود.

وی اظهار کرد: در حوزه ریلی باید سرمایه گذاری شود تا به بنادر جنوب استان متصل کنیم و علاوه بر آن، باید بارانداز هم در ایستگاه های ریلی استان ایجاد کنیم که در این صورت می توان از ظرفیت حمل و نقل کالا استفاده کرد.

استاندار آذربایجان غربی ایجاد کارگو و زمینه برای انتقال کالا از طریق هوایی را یکی از ضرورت های استان دانست و گفت: ما مهمترین محصول استان یعنی سیب را نمی توانیم ‌صادر کنیم در حالی که می شود با برنامه ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت های اقتصادی ریلی و هوایی، علاوه بر سیب دیگر محصولات را نیز صادر کنیم.

وی اضافه کرد: ما دنبال تاسیس ایرلاین بومی هستیم که می تواند جهشی در توسعه و رشد اقتصادی آذربایجان غربی ایجاد کند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه ظرفیت های سرمایه گذاری در استان باید منطقه ای دیده شود، افزود: ما در مناطق محروم بیشترین ظرفیت های سرمایه گذاری داریم و نباید از آن غفلت کنیم.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای برگزاری همایش سرمایه گذاری داخلی در استان بیان کرد: استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری داخلی، دولتی، خصولتی، هلدینگ های سرمایه گذار و ایرانیان خارج از کشور باید در این زمینه به صورت توامان مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین بر همراهی رسانه ها برای شناساندن ظرفیت ها و جاذبه های سرمایه گذاری آذربایجان غربی تاکید کرد و ادامه داد: همه امکانات رسانه ای استان باید در این خصوص به کارگرفته شود و باید توان استان را معرفی کنیم.

نظر شما