شناسهٔ خبر: 52074308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس مطرح کرد:

تشکیل ۵۶۰۰ پرونده تخلف بهداشتی در فارس/افزایش ۲۹ درصدی پرونده‌های قاچاق کالا

علی محمد پشوتن

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون ۵۶۰۰ فقره پرونده تخلف مرتبط با حوزه بهداشت، درمان و دارو در این استان تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا سالاری چهارشنبه ۲۹ دی به خبرنگاران گفت: بنا به حساسیت پرونده‌های حوزه بهداشت و درمان و دارو، با توجه به ارتباط مستقیم آن با سلامت جامعه، مقرر شده در رسیدگی به این پرونده‌ها، احکام قاطع و بازدارنده بوده و مجازات اشد برای متخلفین اعمال شود.

سالاری تعداد پرونده‌های متشکله در این بخش از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در فارس را ۵۶۰۰ فقره اعلام و اضافه کرد: بیشترین فراوانی این پرونده‌ها  مربوط به رعایت نکردن مقررات بهداشتی توسط صاحبان صنوف بوده که حدود ۴۰  درصد پرونده‌ها را شامل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ۲۵ دیماه امسال هیئت وزیران، جرایم نقدی قانون نظام صنفی افزایش داشته است؛ از اجرایی شدن قریب الوقوع این قانون خبر داد.

سالاری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جدید، جریمه‌های رعایت نشدن مقررات بهداشتی توسط اصناف تا ۴۰ میلیون ریال افزایش داشته است بنابراین از کسبه و بازاریان تقاضا داریم که نهایت دقت و حساسیت را در این رابطه داشته باشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس با اشاره به اقدامات نظارتی این اداره، گفت: گشت‌های مشترک این ادره کل با همکاری شبکه های بهداشت و اتاق اصناف در فارس حضوری فعال دارند و در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی از جانب واحدهای تولیدی یا اصناف، نسبت به تشکیل پرونده و اعمال قانون اقدام می‌کنند.

محکومیت یک شرکت بازرگانی در خصوص تعهدات ارزی

سالاری همچنین از صدور حکم محکومیت سنگین برای یک شرکت بازرگانی به علت ایفا نکردن تعهدات ارزی خبر داد و در خصوص جزئیات این پرونده گفت: این شرکت مبلغ ۳.۸ میلیون دلار ارز دولتی را به بهانه واردات ماشین آلات صنعتی به کشور، از یک بانک دولتی دریافت کرده بود و براساس شکایت بانک عامل، به تعهدش عمل نکرده بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بعد از انجام بررسی‌های لازم و محرز شدن تخلف برای شعبه رسیدگی کننده، شرکت بازرگانی متخلف محکوم به استرداد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به بانک شاکی و تعلیق ۶ ماهه کارت بازرگانی، شد.

افزایش ۲۹ درصدی پرونده‌های قاچاق

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس همچنین با اشاره به رسیدگی به بیش از ۴۵۰۰ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز در شعب تعزیرات فارس، گفت: این تعداد پرونده به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی داشته است و متهمین این پرونده ها نیز علاوه بر ضبط کالا به پرداخت جریمه نقدی به میزان ۷ هزار و پانصد میلیارد ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شده اند.

سالاری خاطرنشان کرد: تبعات جبران ناپذیر قاچاق کالا از ابعاد مختلفی قابل بحث و بررسی است ولیکن در حوزه اقتصادی به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین بخش، با از بین بردن  فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد و تاثیر منفی در رشد تولید ناخالص داخلی نمایان می شود.

او با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا تنها با برخورد پلیسی و قضایی امکان پذیر نیست، فرهنگسازی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به مضرات قاچاق را یک اقدام اساسی و زیربنایی ارزبابی و اعلام کرد.

سالاری با اشاره به با تاکید مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، مبنی بر مبارزه همه جانبه و قاطع با قاچاق کالا، ضمن بیان اینکه تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از اهرم‌های مبارزه با قاچاق، بطور جد به این حوزه ورود کرده است، گفت: تعزیرات حکومتی استان فارس علی رغم کاستی‌ها و کمبودها، عملکرد مطلوبی در این حوزه داشته به نحوی که با  کاهش مدت زمان رسیدگی در پرونده‌های قاچاق به ۱۸ روز، آراء قاطع و تاثیرگذاری در این پرونده ها صادر کرده است.

انتهای پیام

نظر شما