شناسهٔ خبر: 52074180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تورم در انگلیس به بالاترین سطح در سه دهه اخیر رسید

تهران – ا یرنا– میزان افزایش تورم در کشور انگلیس با توجه به افزایش بهای مواد غذایی و انرژی اکنون به بالاترین سطح خود در سه دهه گذشته رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای شبکه خبری انگلیسی اسکای با انتشار این مطلب نوشت: تورم در انگلیس با توجه به افزایش بهای غذا، علاوه بر بالا رفتن  هزینه انرژی به بالاترین سطح خود طی ۳۰ سال اخیر رسیده است.

اسکای درادامه نوشت: تورم در انگلیس درماه گذشته میلاد تنها ۵.۴ (پنج و چهاردهم) درصد افزایش یافت، این بالاترین میزان تورم از ماه مارس ۱۹۹۲میلادی است که هزینه فشار زندگی بالا رفته بود.

تارنمای این رسانه انگلیسی نوشت: «شاخص قیمت مصرف کننده» موسوم به  (CPI)، شاخص  اندازه گیری تورم درانگلیس حاکی است که میزان تورم در ماه نوامبر گذشته ۵.۱ درصد بود، شاخصی که بالاتر از انتظار و پیش بینی اقتصاددانان بود، بهای غذا، پوشاک، لوازم خانگی،   علاوه بر آن هزینه رفتن به رستوران و هتل ها نیز افزایش داشته است.

اسکای نیوز افزود: بنابر اعلام «دفتر آماری ملی» موسوم به (ONS) بهای غذا سال به سال به میزان ۴.۲ درصد افزایش داشته درحالی که تورم ایجاد شده در بهای پوشاک نسبت به چهار سال و نیم گذشته افزایش داشته است.

تورم در انگلیس به بالاترین سطح در سه دهه اخیر رسید

اسکای نوشت: درهمین حال افزایش بهای سوخت و انرژی در انگلیس همچنان ادامه داشته، افزاش بیشتر در ماه آوریل انتظار می رود، زمانی که قیمت جدید انرژی موج شد تا برای میلیون ها مصرف کننده خانگی ۵۰ درصدافزایش یابد.

این شبکه خبری انگلیسی به روی آوردن مصرف کنندگان انگلیسی به خرید خودروهای دست دوم خبر داد که این میزان نسبت به ماه ژانویه سال گذشته بطور میانگین ۲۸ درصد افزایش نشان داده است.

اسکای افزود: افزایش هزینه زندگی دراین کشور بر بانک انگلیس نیز فشار وارد کرده و موجب شده تا نرخ بهره را درماه گذشته میلادی  از ۰.۱ به ۰.۲۵ افزایش دهد.

تارنمای این رسانه انگلیسی نوشت: افزایش قیمت ها در انگلیس از سال ۱۹۹۷ آغاز شد.

اسکای افزود: «ریشی سوناک» (Rishi Sunak) دبیر ارشد پیشین خزانه داری انگلیس بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ دراین باره می گوید «فشار زندگی که مردم درباره هزینه های زندگی با آن  مواجه اند را درک می کنم، درحالی که با همه گیری کرونا مقابله می کنیم به نگرانی های آنان نیز گوش فرا می دهیم».

«آلپش پالجا» (Alpesh Paleja) اقتصاددان از «کنفدراسیون صنایع انگلیس» (CBI) درباره این وضعیت در انگلیس به اسکای گفت: ما هنوز شاهد خاتمه یافتن این تورنم نیستیم.

«کیتی آشر» (Kitty Ussher) اقتصاد دان ارشد از موسسه مدیریت به اسکای گفت: ما هم اکنون از افزایش بهاری انرژی، سوخت و خرید خودروهای دست دوم آگاهیم که  این تورم بر بالای سر بانک انگلیس سایه افکنده اما آنچه که بخصوص موجب نگرانی شده افزایش بهای مواد غذایی از ماه نوامبر بدین سو بوده است.

نظر شما