شناسهٔ خبر: 52073852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بحران اقتصادی لبنان دامنگیر فلسطینی‌ها هم شده است

پناهجویان فلسطینی ساکن ۱۲ اردوگاه‌ در لبنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی گسترده‌ای مواجه هستند و این مشکلات با همه‌گیری کرونا تشدید شده‌اند و علاوه بر این قوانین لبنان به آنها اجازه فعالیت در بیشتر مشاغل را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: پناهجویان فلسطینی ساکن ۱۲ اردوگاه‌ در لبنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی گسترده‌ای مواجه هستند و این مشکلات با همه‌گیری کرونا تشدید شده‌اند و علاوه بر این قوانین لبنان به آنها اجازه فعالیت در بیشتر مشاغل را نمی‌دهد.

به گزارش  خبرگزاری آناتولی ترکیه، بحران اقتصادی که از سال ۲۰۱۹ در لبنان وجود دارد، بر مشکلات پناهجویان فلسطینی که با فقر، پناهندگی، ظلم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، افزوده است.

فلسطینی‌های ساکن اردوگاه "برج البراجنه" در ضاحیه جنوبی بیروت از این بابت شکایت دارند که در شرایط اقتصادی سخت لبنان به دلیل بحران کرونا و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش لیره لبنان، در روز بیشتر از یک وعده غذایی نمی‌توانند تهیه کنند.

ابو ناصر ۷۵ ساله از فلسطینی‌های ساکن لبنان نیز با اشاره به تشدید شرایط اقتصادی و معیشتی در لبنان پس از شیوع کرونا گفت: فلسطینی‌های ساکن اردوگاه‌های لبنان گرسنه هستند.

اردوگاه برج البراجنه در سال ۱۹۴۸ در ضاحیه جنوبی بیروت احداث شد و در حال حاضر در مساحت دو کیلومتر مربعی ۵۰ هزار تن ساکن بوده و در فقر گسترده‌ای زندگی می‌کنند.

طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار لبنان در سال ۲۰۱۷، ۱۷۴ هزار و ۴۲۲ پناهجوی فلسطینی در ۱۲ اردوگاه و ۱۵۶ مجتمع واقع در استان‌های مختلف این کشور سکونت دارند.

محدودیت‌های شغلی

آن دسته از پناهجویان فلسطینی که قوانین لبنان به آنها اجازه فعالیت در بیشتر شغل‌ها را نمی‌دهد، بیشتر از دیگر گروه‌ها از بابت بحران اقتصادی دو سال و نیم اخیر لبنان آسیب دیده‌اند.

با وجود اینکه بیشتر پناهجویان فلسطینی ساکن اردوگاه‌ها در لبنان متولد شده و تحصیل کرده‌اند، اما نمی‌توانند در هیچ اتحادیه شغلی در بیرون اردوگاه مشغول به کار شوند زیرا از حقوق شهروندی برخوردار نیستند.

مصطفی بیرم، وزیر کار لبنان، هشتم دسامبر گذشته با صدور حکمی فلسطینی‌های متولد لبنان و آنهایی را که نامشان به شکل رسمی در وزارت کشور و شهرداری‌های لبنان ثبت شده، از قانون مشاغل آزاد مستثنی کرد.

جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی در پارلمان لبنان یک روز پس از صدور این حکم خواستار لغو آن شد.

شرط کار در زمینه‌های مختلف شغلی به ویژه بهداشت و وکالت در لبنان، عضویت در اتحادیه آن شغل است و تنها شهروندان لبنانی اجازه دارند در این اتحادیه‌ها عضو شوند.

پزشکان

امیلیا حبیب، دندانپزشک فلسطینی متولد اردوگاه برج البراجنه که از ۳۰ سال قبل در مرکز درمانی در همین اردوگاه مشغول به کار است، گفت: با اینکه در لبنان تحصیل کردم اما نمی‌توانم در زمینه تخصصی خودم کار کنم و یا اینکه همانند همکاران لبنانی‌ام بیرون اردوگاه مطب بزنم.

حبیب افزود: طبق قوانین لبنان، پزشکان فلسطینی اجازه ندارند خارج اردوگاه کار کنند و دستمزد پزشک در داخل اردوگاه با بیرون آن به دلیل فقر گسترده در تمامی اردوگاه‌ها متفاوت است.

کاهش قدرت خرید

ایهاب توتنجی، رئیس موسسه امدادرسانی  توسعه انسانی که با حمایت کشورهای مختلف به پناهجویان کمک می‌دهد، اظهار کرد: وضعیت پناهجویان از نظر تمامی ابعاد زندگی از جمله برق، غذا و دارو تاسف‌بار است و قدرت خرید آنها روز به روز کاهش می‌یابد و بسیاری از نهادهای امدادرسان نیز به دلیل بحران کرونا حمایت‌های خود را محدود و یا قطع کرده‌اند.

آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا) نهم دسامبر گذشته درباره استمرار وخامت شرایط معیشتی در اردوگاه‌های پناهجویان فلسطینی در لبنان به دلیل بحران اقتصادی این کشور هشدار داد.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما