شناسهٔ خبر: 52073634 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر:

برنامه‌ریزی برای نصب ماهانه یک میلیون کنتور هوشمند از ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران( توانیر) گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سرعت نصب کنتورهای هوشمند افزایش خواهد یافت، به گونه ای که از سال آینده ماهانه یک میلیون کنتور نصب خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت تولید،انتقال و توزیع نیروی برق ایران، «هادی مدقق» افزود: اکنون ۸۵۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده که با همین میزان نیز ۵۰ درصد بار شبکه رویت‌پذیر شده است.

وی ادامه‌داد: این کنتورها در سال‌های گذشته با اولویت مشترکان بزرگ صنعتی، مشترکان پرمصرف اداری و کشاورزی نصب شده است.

مدیرکل هوشمند سازی و فناوری های نوین توانیر خاطرنشان‌کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تعداد کنتورهای نصب شده هوشمند تا پیک تابستان ۱۴۰۱ به ۴.۵ میلیون مشترک خواهد رسید که با نصب این تعداد کنتور که با اولویت مشترکان پرمصرف خانگی انجام خواهد شد، میزان رویت پذیری شبکه به حدود ۷۵ درصد افزایش می یابد.

مدقق گفت: براساس قانون و با توجه به اجرای مصوبه جدید دولت در باره نحوه محاسبات برق از ابتدای بهمن ماه جاری، صنعت برق موظف به نصب کنتور هوشمند برای همه ۳۰ میلیون مشترک خانگی است که این میزان در یک برنامه سه ساله انجام خواهد شد.

وی، تنگناهای مالی را از مهمترین دلایل کندی روند نصب کنتورهای هوشمند در سال‌های گذشته برشمرد و خاطرنشان‌کرد: این دستگاه ها مهمترین ابزار اندازه گیری هوشمند مصرف مشترکان است و می تواند به مشترکان در مدیریت مصرف برق کمک کند.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر ادامه‌داد: در حال حاضر به‌طور هفتگی، کنتور هوشمند برای یکصد هزار مشترک خانگی نصب می‌شود که در صورت فعال شدن ظرفیت‌های داخلی تولید کنتور و هماهنگی های وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی و اپراتورهای همراه، برنامه نصب یک میلیون دستگاه با سرعت قابل دسترسی است.

مدقق درباره روند نصب این کنتورها، گفت: هم اکنون شرکت های توزیع کنتورها را با اولویت های تعریف شده خرید و نصب می کنند اما در صورتی که مشترکی تمایل به نصب پیش از موعد این نوع کنتورها داشته باشد، می تواند با ثبت درخواست در اپلکیشین «برق من» روال نصب را طی کند.

وی  درباره هزینه نصب کنتور هوشمند نیز اظهار داشت: هزینه کنتور هوشمند و تعویض آن برای مشترکان تک فاز خانگی حدود ۸۰۰ هزار تومان است که در اقساط ۲۴ ماهه از آنان دریافت می شود.

به گزارش ایرنا، روز گذشته مدیرعامل توانیر بیان‌داشت: صنعت برق با هدف مدیریت بار تا قبل از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ علاوه بر اصلاح نظام تعرفه‌ای به دنبال ایجاد تحول در بخش اندازه گیری الکتریکی است که بزرگترین معضل صنعت برق است.

«آرش کردی» ادامه‌داد: در سال‌های قبل هدف گذاری شده بود تا همه مشترکان مجهز به کنتورهای هوشمند شوند و براین اساس طرح «فهام» حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد، اما امسال با توجه به محدودیت هایی که در تابستان برای مشترکان ایجاد شد مقرر شده این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.

وی افزود: البته در این مرحله و تا قبل از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ مقرر است همه مشترکان بزرگ، دیماندی و تجاری مشمول طرح شده تا سال آینده بیش از ۵۰درصد بارشبکه رویت پذیر و قابل اندازه گیری دقیق شود.

نظر شما