شناسهٔ خبر: 52073627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران در گفت و گو با قدس آنلاین مطرح کرد:

پایان دادن به آلودگی هوا در گرو عزم و اراده ای قوی

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: باید عزم و اراده ای قوی از جانب دولت و مردم ایجاد شود تا برای همیشه به آلودگی هوا پایان داده شود.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا محبوب فر در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: از سال ۱۳۷۴ روز بیست و نهم دیماه به عنوان روز ملی هوای پاک نام گذاری شد و جالب است بدانید قدمت روز هوای پاک در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی است که این روزها ادعای پاک شدن وضعیت هوا را دارند.

وی ادامه داد: این قدمت در حالی است که در کشور ما علاوه بر تأکید فراوان برای کاهش آلایندگی هوا از برنامه سوم ۵ساله ایران تا برنامه ششم، متأسفانه شاهد نوعی ناکارآمدی بین سازمان های متولی و مسئول کیفیت هوا هستیم.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران افزود: ما در زمینه قوانین هوای پاک،  در قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و لوایحی که تاکنون در دولت وجود داشته چیزی کم نداریم با این وجود شاهدیم که از سال ۱۳۷۴ تاکنون هوای کشور نه تنها پاک و عاری از آلاینده ها نشده بلکه افزایش آلاینده ها را هم به صورت کیفی و هم به صورت کمی داشته ایم.

دکتر محبوب فر خاطرنشان کرد: در واقع قانون هوای پاک، ضمانت اجرایی ندارد و به هیچ وجه سازمان های ذی ربط ضرورتی بر هم افزایی و هماهنگی در جهت کاهش آلودگی هوا نمی بینند.

وی در پاسخ به سؤال ما درباره اینکه آیا قانون مدونی برای استفاده از سوخت مازوت در صنایع وجود دارد گفت: متأسفانه هیچ قانون نوشته شده و مدونی در این زمینه وجود ندارد و در حال حاضر هم زمان با شروع فصل زمستان و پیک مصرف گاز در سطح کشور، تعداد زیادی از صنایع، از سوخت غیر استاندارد مازوت استفاده می کنند و همین مسأله منجر به بروز بیماری های تنفسی، سرطان و سایر عوارض آلودگی هوا شده است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و امروز که روز ملی هوای پاک است باید عزم و اراده ای قوی از طرف دولت و همه اقشار مردم و به ویژه صنایع ایجاد شود تا برای همیشه به آلودگی هوا پایان داد.

نظر شما