شناسهٔ خبر: 52073211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بلینکن: روسیه باید بین دیپلماسی یا تقابل یکی را انتخاب کند

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه روسیه با انباشت نیروی نظامی در مرز اوکراین به‌دنبال کسب امکان اقدام علیه این کشور است، گفت مسکو باید از بین دیپلماسی و تقابل، یکی را انتخاب کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه روسیه که امروز (چهارشنبه) در سفری غیرمنتظره وارد اوکراین شد، ادعاهای اخیر درباره احتمال حمله روسیه به این کشور را تکرار کرد.

بلینکن طی نشست خبری بعد از ورود به فرودگاه کی‌یف، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن و مسکو بتوانند در جریان دیدار روز جمعه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روند صلح‌آمیز و دیپلماتیک خود را در بحران اوکراین حفظ کنند.

به نوشته وبگاه «اسکای‌نیوز»، وی با تکرار ادعاهای پیشین، گفت: «روسیه نیروهای خود را در مرزهای اوکراین جمع می‌کند و [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] می‌خواهد توانایی انجام یک اقدام خصمانه علیه آن را داشته باشد».

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا با لحنی تهدیدآمیز گفت: «روسیه باید بین دیپلماسی یا تقابل یکی را انتخاب کند زیرا [تقابل]، پیامدهایی برای مسکو و تصمیم برای [تحریم] پوتین را در پی خواهد داشت».

بلینکن با بیان ادعای اینکه کاری که روسیه از طریق خصومت‌هایی که انجام می‌دهد چالشی برای نظم جهانی است، اضافه کرد: «هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیمات، اصول و نظرات خود را به کشوری دیگر تحمیل کند».

وی همچنین افزود: «من روز جمعه با لاوروف ملاقات خواهم کرد تا بدانم مسائل دیپلماتیک درخصوص اوکراین به کجا رسیده است. [جو] بایدن [رئیس‌جمهور آمریکا] از من خواست برای تایید حمایت آمریکا از اوکراین، به این کشور سفر کنم».

به نوشته اسکای‌نیوز، وزیر خارجه آمریکا در ادامه هشدار داد که روسیه ممکن است «در مدت زمان بسیار کوتاه» نیروهای بیشتری را به مرز اوکراین بفرستد.

ادعاهای آمریکا درخصوص احتمال حمله روسیه به مناطق شرق اوکراین در حالی است که واشنگتن روز گذشته ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی اضافی به کی‌یف را تأیید کرد.

پیش از این، تعدادی از سناتورهای آمریکایی و وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی جداگانه گفتند که تصمیم دارند تسلیحات مختلفی از جمله موشک‌های ضد تانک به اوکراین بفروشند تا بتواند در صورت نیاز از خود در برابر روسیه دفاع کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما