شناسهٔ خبر: 52073016 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

راهکار محققان برای نجات انسان‌ها در فجایع طبیعی؛

مرد آهنی که با کوله‌پشتی‌اش پرواز می‌کند

محققان ایتالیایی روباتی را طراحی کرده‌اند که خیلی شبیه به مرد آهنی یا آیرون‌من، شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک آمریکایی است و در هنگام بلایای طبیعی با استفاده از کوله‌پشتی پیشرانش بر فراز زمین‌های صعب‌العبور پرواز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ این روبات که آی‌کاب نام دارد، توسط محققان موسسه فناوری ایتالیا در جنوا ساخته شده است و حدود یک متر قد دارد. آی‌کاب سیستمی در کف دست‌هایش دارد که به آن اجازه می‌دهد با زوم کردن آن در هوا با کمک موشک‌های پیشرانش، قدرت و جهت حرکتش در آسمان را تنظیم کند و خود را به نقطه‌ای برساند که برای انسان‌ها یا هواپیماهای بدون سرنشین در جستجوی بازماندگان فجایع طبیعی قابل دسترس نیست.

آی‌کاب خیلی شبیه به آیرون‌من، شخصیت ابرقهرمان مارول کامیکس در کتاب‌ و فیلم‌های «تونی استارک» طراحی شده و محققان این موسسه بیش از یک دهه است که روی ساخت و توسعه آن کار می‌کنند. این روبات علاوه بر قابلیت پرواز در هوا، توانایی انجام بازرسی در فضای باز و حرکت از یک ساختمان به ساختمان دیگر را دارد.

مرد آهنی که با کوله‌پشتی‌اش پرواز می‌کند

این روبات به اندازه یک کودک پنج ساله است و می‌تواند چهار دست و پا بخزد، راه برود، بنشیند و اشیای اطرافش را به دست بگیرد. دست‌های آن توانایی لازم برای انجام کارهای پیچیده را نیز دارد.

محققان ایتالیایی معتقدند که حوزه روباتیک در زمینه ارائه راهکارهای مقرون به‌صرفه برای سناریوهای فاجعه‌آمیز عقب مانده است و این در حالی است که سالانه حدود 300 بلای طبیعی در جهان جان بیش از ۹۰ هزار نفر انسان را می‌گیرد و زندگی ۱۶۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این تیم تحقیقاتی ۱۵ سال است که با هدف پیشبرد ایتالیا در بخش روباتیک، روی این روبات کار می‌کند و برای اطمینان از امنیت آن در هوا، آن را در فضای مجازی شبیه‌سازی کردند و نشان دادند که چگونه اپراتورهای انسانی می‌توانند از راه دور و از طریق نرم‌افزار حرکت آی‌کاب را در یک سناریوی فاجعه‌آمیز کنترل کنند. آنها در این شبیه‌سازی، حتی صدا را که از آزمایش‌های واقعی برای شناسایی و کنترل جت به دست آمده، ادغام کردند.

مرد آهنی که با کوله‌پشتی‌اش پرواز می‌کند

برچسب‌ها:

نظر شما