شناسهٔ خبر: 52072764 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

منابع محلی وردک:

طالبان عریضه های مردمی در اداره پاسپورت را می‌سوزانند

طالبان مردم معترض به فساد اداری در اداره پاسپورت وردک را لت و کوب کردند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - منابع خبری گفته اند که شماری از شهروندان از آنچه «فساد گسترده» در مدیریت پاسپورت ولایت میدان وردک می خوانند، شکایت دارند و می گویند که نیروهای طالبان عریضه هایشان را دریافت می کنند؛ اما در بخاری هایشان می سوزانند.

 در حالی که بیش از دو ماه از باز شدن مدیریت های پاسپورت در ولایات می گذرد؛ اما این روند با چالش های گوناگون مواجه بوده است.

محمد حسین محمودی، یکی از باشندگان وردک که در پی دریافت پاسپورت است، می گوید: زمانی که برای دریافت پاسپورت به مدیریت پاسپورت میدان وردک مراجعه کردم با مشکلات جدی روبرو شدم. هزاران نفر برای دریافت پاسپورت آمده بودند؛ اما هیچ نظم و انضباطی در آنجا نبود.

عریضه های ما را دریافت کردند و گفتند که یک ماه بعد بیایید؛ اما زمانی که یک ماه بعد رفتیم، گفتند که عریضه هایتان در بخاری برای گرم کردن ما از بین رفته است. نیروهای طالبان در مدیریت پاسپورت میدان وردک با شهروندان، رفتاری غیرانسانی می کنند، بر مردم حمله ور می شوند و آنان زیر لت و کوب می گیرند.

تبعیض بیش از حد است. یک ولسوالی که از یک قوم خاص است هزاران عریضه اش اجرا می شود؛ اما از یک ولسوالی دیگر ده عریضه هم احکام داده نمی شود، هر کس واسطه داشته باشد بدون هیچ زحمتی در یک روز پاسپورت دریافت می کند.

در همین حال، سید محمد هاشمی، یکی دیگر از شهروندان ولایت میدان وردک می‌گوید: نظم اصلا وجود ندارد. مردم سرگردان اند. نیروهای طالبان کودکان و زنان را با شلاق لت و کوب می کنند و هیچکس هم نیست تا جلو اینها را بگیرد. واسطه و تبعیض به شدت در آنجا حاکم است.

او از مسئولین طالبان خواست که برای مردم سهولت ایجاد کنند، در مقابل فساد ایستادگی کنند، نیروهایی که رفتار درست با مردم را یاد ندارند را از صفشان اخراج کنند، کارمندانشان را در مدیریت های پاسپورت افزایش بدهند تا مردم به گونه آسان پاسپورت دریافت کنند.

در همین حال، عبدالرشید آرین؛ آگاه امور مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: زمانی که تقاضا برای دریافت پاسپورت فراوان باشد معلوم است که این روند با مشکلاتی مواجه می شوند. به باور او، فساد از حکومت گذشته در ادارات دولتی به میراث مانده است.

آرین گفت: طالبان باید در مقابل فساد و واسطه بازی ایستادگی کند، تعداد کارمندان مسلکی خود را در مدیریت های پاسپورت افزایش بدهد تا در روند توزیع پاسپورت سرعت بخشیده شود.

آرین با استقبال از روند توزیع پاسپورت برای شهروندان در ولایات خودشان گفت: ریاست عمومی پاسپورت برای مدیریت های پاسپورت هر ولایت اجازه داد که برای شهروندان پاسپورت بدهند این کار طالبان قابل تقدیر است، این کار باعث شد که ازدحام را پراکنده کنند.

 دريافت کنندگان پاسپورت بیش از حد زیاد اند. به همین خاطر دریافت پاسپورت با بی نظمی هایی روبرو است، در این راستا مردم هم باید صبر و حوصله داشته باشند.

این تحلیلگر سیاسی - اجتماعی با اشاره به فساد در مدیریت پاسپورت میدان وردک گفت: مقام های طالبان باید در مقابل فساد مبارزه کنند و کار روند توزیع پاسپورت را سرعت بدهند و شهروندان اگر می بینند که در آنجا فساد و نبود نظم وجود دارد به خود همان مدیریت مراجعه کنند تا مشکلشان حل گردد.

چندی پیش، افراد استخبارات طالبان دو نفر را به اتهام دریافت رشوه در مدیریت پاسپورت ولایت میدان وردک بازداشت کرده بودند.

انتهای پیام/ ر

برچسب‌ها:

نظر شما