شناسهٔ خبر: 52072699 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چهارمین شماره فصلنامه گفتمان پیشرفت منتشر شد؛

نسبت سنجی میان علوم انسانی و پیشرفت

چهارمین شماره فصلنامه گفتمان پیشرفت با تصویری از دکتر مسعود درخشان بر روی جلد در 224 صفحه منتشر شد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، گفتمان پیشرفت که جلد و تیتر یک خود را در شماره چهارم به گفتگو با مسعود درخشان اختصاص داده است، در این گفتگو در فصل «گفتمان» خود تلاش دارد تا مسیر دو طرفه و اثرگذاری متقابل دو مقوله پیشرفت و علوم انسانی را واکاوی کند. در دیگر بخش های این فصل از مجله نیز مطالبی از قاسم پورحسن، عباسعلی رهبر و محمدحسین رجبی دوانی پیرامون فلسفه علم، فقه سیاسی و تاریخ تمدن منتشر شده است که حاوی نکات جالب توجهی است.

در بخش «نقد» این شماره نگاهی به عملکرد سازمان برنامه و بودجه طی 70 سال گذشته شده است. این مطالب بستری است برای طرح نظرات موافقان و مخالفان وجود سازمان برنامه و بودجه در اداره کشور. در این بخش شاهد مصاحبه با محمد ابونوری به عنوان موافق وجود سازمان برنامه و لطف الله فروزنده به عنوان مخالف عرض اندام سازمان برنامه و بودجه در سیاست های مالی و اجرایی کشور هستیم. اما شاید یکی از جالب توجه ترین و خواندنی ترین بخش های شماره جدید گفتمان پیشرفت گفتگوی مفصل با دکتر علی سهیلی معاون وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که ناگفته های عجیبی از مسئله قاچاق در کشور را روایت کرده است. این گفتگو که تصور می شود با واکنش های بسیاری روبرو شود، اژدهای هفت سر قاچاق در کشور را به خوبی و با جزییات کاملی تشریح کرده است.

از دیگر مطالب این  بخش می توان به دو مصاحبه خارجی با ناصر القندیل سیاستمدار لبنانی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت شهید قاسم سلیمانی و همین طور مصاحبه با تحلیلگر برجسته عراقی، وائل الرکابی درباره روابط ایران و عربستان اشاره کرد.

گفتمان پیشرفت در این شماره خود بر روی یک موضوع به شکل پرونده کار کرده است: در پرونده تاریخ استعمار تلاش شده است که با اتکا به پژوهش، اسناد و گفتگو ابعاد مختلف تاریخ استعمار در ایران به خصوص در مواجهه با دو کشور آمریکا و انگلستان مورد توجه قرار گیرد. از نکات جالب توجه در این پرونده فراتر رفتن تولید مطالب از توجه به استعمار کلاسیک و توجه ویژه به استعمار نو و فرانو است. گفتگوهای این پرونده با محمدحسن رجبی، سعید بهشتی پور و... گفتنی های فراوانی برای خواننده به همراه خواهد داشت.
 
علاوه بر این در بخش «آینده» این مجله مسئله جدی پیری جمعیت و سیاستگذاری های مربوط به آن پرداخته شده است.

«متن و حاشیه» نیز بخش انتهایی مجله است که بنا دارد در هر شماره آثار یک نویسنده مطرح را مورد بررسی قرار دهد که در این شماره آثار و اندیشه امام موسی صدر در گفتگویی با عادل پیغامی، جواد میری، مسعود آذربایجانی، عبدالله نصری و ... مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر مطالب انتشار یافته در این بخش نقد و بررسی کتاب های روز انتشار یافته به زبان فارسی است. یکی از این آثار گفتگویی با احمد توکلی به مناسبت انتشار کتاب «جنگ و صلح» اثر محمد مهدی دزفولی است که در برگیرنده مصاحبه هایی پیرامون شرایط کشور قبل و بعد از پذیرش قطعنامه 598 است.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی اتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطا الله رفیعی آتانی، علی سهیلی، مصطفی بیات و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

چهارمین شماره این مجله با قیمت 95 هزار تومان و در 224 صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل ابتیاع است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت 3۵ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.
 

نظر شما