شناسهٔ خبر: 52072662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خیاطیان اعلام کرد

آمادگی مرکز بررسی‌های استراتژیک برای مشارکت در ایجاد سازوکار پیگیری ۳ توصیه و ۵ دستور رئیس جمهوری به نظام بانکی

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اصلاح جدی نظام بانکی و بازآرایی ساختار تسهیلات‌دهی بانک‌ها تقریبا فصل مشترک اغلب نسخه‌ها برای علاج مشکلات ساختاری اقتصاد کشورمان است.

صاحب‌خبر -

 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اصلاح جدی نظام بانکی و بازآرایی ساختار تسهیلات‌دهی بانک‌ها تقریبا فصل مشترک اغلب نسخه‌ها برای علاج مشکلات ساختاری اقتصاد کشورمان است. ساختار تامین مالی در اقتصاد ایران عمدتا بانک‌محور است و سهم کمتری از تامین مالی صنایع از بازار سرمایه انجام می‌گیرد.

محمد صادق خیاطیان افزود: به همین نسبت، وضع کلی نظام تسهیلات و اعتبارات بانکی، تاثیری مستقیم بر متغیر‌های کلان اقتصادی کشور دارد. بر همین اساس، اصلاح ساختاری در نظام بانکی، پیش‌نیاز اصلی هر اقدام اصلاحی بزرگ در حوزه اقتصاد کلان و حرکت به سوی عدالت‌محوری است. از این نظر، جلسه روز گذشته رئیس‌جمهور با مدیران عامل بانک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت پیاده‌سازی دقیق مباحث مطرح شده در این جلسه، می‌تواند به نقطه ثقل سیاستگذاری در حوزه بانکی تبدیل شود.

اصلاح نظام تسهیلات‌دهی بانک‌ها با رویکرد تسهیل تخصیص تسهیلات خرد به مردم و سخت‌گیری در وصول مطالبات معوق از بدحساب‌ها و ابربدهکاران، جزء مطالبات بر زمین مانده مردم درتمام سال‌های گذشته بوده است. حالا که رئیس‌جمهور به نمایندگی از مردم علم مطالبه‌گری و تغییر در این حوزه را به دوش گرفته، برای اینکه این گام مطلوب در حوزه سیاست‌گذاری، در مرحله اجرا از اهداف اصلی منحرف نشده و به درستی در نظام بانکی پیاده‌سازی شود، لازم است سازوکار کارآمدی برای پیگیری تحقق دستورات و توصیه‌های آیت‌الله رئیسی در افقی زمان‌مند در وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل گردد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بعنوان بازوی مطالعاتی دولت، در راستای صیانت از گفتمان و راهبرد‌های کلان دولت و تطبیق روند اجرایی شدن سیاست‌ها با هدف‌گذاری‌های کلان دولت –که جزء وظایف ذاتی این مرکز است- برای مشارکت در این سازوکار آمادگی کامل دارد.

نظر شما