شناسهٔ خبر: 52072336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال استان البرز برگزار شد/ آزادسازی ۶ هزار و ۹۷۴ هکتار از اراضی استان البرز به ارزش بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان

دستگاه قضا همواره بر حفظ حقوق بیت المال تاکید داشته است. یکی از مصادیق حفظ حقوق بیت المال جلوگیری از هرگونه تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی است. در همین راستا رئیس دستگاه قضا همواره حفظ حقوق بیت المال را از اولویت های عدلیه عنوان کرده و در چند روز گذشته نیز بر این مهم تاکید داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه، به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌ها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، صادر کرد.

همچنین رئیس دستگاه قضا روز گذشته در جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال با اشاره به اهمیت صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین و رفع تصرفات خواستار پیگرد قانونی مسئولانی که چه در دستگاه قضا و چه در قوه مجریه در انجام وظایف و تکالیف خود نسبت به صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین کوتاهی و قصور کرده اند شد. رییس دستگاه قضا همچینی در این جلسه خواست تا کارگروهی برای تشخیص وقوع تخلف یا جرم در این رابطه تشکیل شود.

تنها یک روز پس از دستورات رییس دستگاه قضا، نشست قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز استان البرز امروز صبح با حضور رئیس کل دادگستری این استان و نمایندگان دستگاه‌های مسئول برگزار شد.

فاضلی هریکندی فلسفه تشکیل فوق‌العاده این جلسه حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی را سخنان راهگشای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه و همچنین جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال که در این هفته برگزار شد اعلام کرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به سخنان قوه قضاییه مبنی بر اینکه یک کار جدی و همه‌جانبه باید در حفظ حقوق بیت‌المال صورت گیرد اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال تأکید کرده است که همه دستگاه‌های حکومتی و دولتی باید وارد این موضوع شوند و این کار را باید از رود چالوس شروع کنیم. قوه قضاییه یکی از دستگاه‌هایی است که در بستر رود چالوس اقدام به ساخت و ساز کرده است و به عنوان اولین مکان در آن نقطه باید تخریب صورت گیرد.

فاضلی هریکندی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر کاربری‌های غیرمجاز زمینه جرم‌های دیگر را فراهم می‌سازد، اظهار کرد: باید برای برون رفت از این وضعیت یک اقدام مهم و اساسی شکل گیرد.

وی در ادامه این جلسه با بیان اینکه قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز استان البرز از ابتدای سال گذشته تشکیل شده است، افزود: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۷۳ هکتار از اراضی استان البرز آزادسازی شده است. همچنین در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۶ هزار و ۹۷۴ هکتار از اراضی این استان با هدف پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی به ارزش ۷۵ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان آزادسازی شده است.

رییس کل دادگستری استان البرز، ادامه داد: در حوزه منابع مالی و طبیعی در سال ۹۹، ۷۲ هکتار رفع تصرف صورت گرفته است که در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری این عدد به ۸۲۸ هکتار رسیده است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در پلمپ چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است، اضافه کرد:از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ماه امسال ۱۰۰۱ حلقه چاه غیرمجاز پلمپ شده است.

وی بار دیگر سخنان رییس قوه قضاییه را مورد توجه قرار داد و گفت: حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای تاکید کرده است که در استان البرز بعضاً در حاشیه و بستر رود‌هایی که منابع آب شرب شهروندان تهرانی محسوب می‌شوند، از سوی افراد عادی و دستگاه‌های حکومتی و دولتی بنا‌ها و مستحدثاتی نظیر مراکز تفریحی، ویلا و رستوران ساخته‌شده است؛ از تمامی مسئولان دستگاه‌های حاضر در این جلسه خواست تا نسبت به رفع تصرف از حریم رودخانه اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

انتهای پیام/

 

نظر شما