شناسهٔ خبر: 52072251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تجلیل از استادی که پول خانه‌اش را صرف فعالیت برای انقلاب کرد

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در جریان بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مأموریتی که به دکتر محمدی سپرده‌ شده بود، وی منزل شخصی خودش را فروخته و صرف هزینه‌های این کار مهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اندیشه فارس، آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی با حضور شمار کثیری از اساتید، محققان و فضلای حوزه و دانشگاه، روز ۲۸ دی ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران (سرچشمه) برگزار شد. 

در این آیین، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن تبیین ابعاد الهی و معنوی انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب را خارج از محاسبات مادی توصیف کرد و افزود: یکی از امتیازات آثار علمی دکتر منوچهر محمدی، نگاه به عمق و باطن انقلاب اسلامی و توجه به جنبه معنوی و روحانی انقلاب است. 

استادی گمنام در زمینه مطالعات سیاسی

در ادامه مصطفی ملکوتیان، از اساتید پیش‌کسوت علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که ضمن طبقه‌بندی افکار منوچهر محمدی به مزایا و نوآوری‌های آثار علمی وی و تفاوت رویکردهای این او به انقلاب اسلامی با سایر رویکردها پرداخت. ملکوتیان، منوچهر محمدی را یکی از استادان بزرگ اما ناشناخته دانشگاه در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل توصیف کرد. 

شخصیتی متدین و اخلاقی

آیت‌الله کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران نیز با اشاره به سابقه ۴۰ ساله دوستی با استاد منوچهر محمدی، وی را جزو اساتید مبرز و درجه‌ یک عرصه مطالعات انقلاب اسلامی معرفی کرده و از شخصیت متدین و اخلاقی دکتر محمدی تجلیل کرد. 

غیرتمند به انقلاب و فعالیت های انقلابی

پس از آیت‌الله صدیقی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوروزی، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به مختصات اندیشه‌ها و آراء سیاسی منوچهر محمدی اشاره کرده و غیرتمندی استاد در مواجهه با پدیده‌های انحرافی در انقلاب اسلامی را ستود.

نوروزی تأکید کرد: در جریان بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مأموریتی که از طرف شورای تحول علوم‌ انسانی به دکتر محمدی سپرده‌شده بود، این استاد مبارز منزل شخصی خودش را فروخته و بدون هیچ چشم‌داشتی صرف هزینه‌های این کار مهم کرد. 

با توجه به اینکه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا موفق به شرکت در این نشست نشد، محمد هاشمی، معاون امور استان‌ها و مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرده و سپس حاضران این نشست از شرح کوتاه استاد منوچهر محمدی در ارتباط با سوابق مبارزاتی و علمی او بهره مند شدند.

انقلاب خمینی، انقلابی الهی بود

استاد منوچهر محمدی، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نشست به بنیادهای فکری خود متأثر از اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) اشاره کرده و لزوم سرمایه‌گذاری برای تداوم تحقیقات در عرصه انقلاب اسلامی را یادآوری کرد.

وی، انقلاب اسلامی را یک انقلاب الهی بر حق و شکست‌ناپذیر خواند که ان شاالله به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل خواهد شد. 

اعطای انگشتر از سوی مقام معظم رهبری

در پایان، مراکز و شخصیت‌های مختلف هدایایی را به‌ رسم یادبود به منوچهر محمدی اهدا کردند که مهم‌ترین این هدایا، انگشتر اهدایی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی به استاد منوچهر محمدی به مناسبت برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی به استاد محمدی اعطا شد.

همچنین از طرف سازمان فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی، انگشتری از سنگ مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا(ع) و تکه‌ای از فرش حرم مطهر از باب تبرک تقدیم استاد منوچهر محمدی شد.

آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی با ابتکار مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا و مجموعه فرهنگی سرچشمه و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما