شناسهٔ خبر: 52072239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آلودگی شیمیایی از حد ایمن برای بشر عبور کرده است

نسرین صادقی

کارشناسان سوئدی هشدار داده اند که میزان آلودگی شیمیایی در سیاره زمین از سطح ایمن برای بشریت عبور کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان آلودگی شیمیایی که سیاره زمین را فرا گرفته، اکنون ثبات اکوسیستم های جهانی را که زندگی بشر به آن وابسته است، تهدید می کند.

آنها تاکید کردند: مواد پلاستیکی در کنار ۳۵۰ هزار ماده شیمیایی مصنوعی از جمله آفت کش ها، ترکیبات صنعتی و آنتی بیوتیک ها عامل نگرانی هستند. اکنون آلودگی پلاستیکی از قله اورست تا عمیق ترین نقاط اقیانوس ها گسترش یافته است و برخی از مواد شیمیایی سمی مانند بیفنیل پلی‌کلر شده (PCB) نیز ماندگار و گسترده هستند.

آلودگی شیمیایی، سیستم های زمین را با خسارت وارد کردن به فرآیندهای بیولوژیکی و فیزیکی که زیربنای حیات هستند، تهدید می کند. به عنوان مثال، آفت‌کش‌ها بسیاری از حشرات غیرهدف را که برای همه اکوسیستم‌ها و در نتیجه برای تامین هوا، آب و غذای پاک ضروری هستند، از بین می‌برند.

کارشناسان سوئدی اظهار داشتند: از سال ۱۹۵۰ تولید مواد شیمیایی افزایش ۵۰ برابری داشته و پیش بینی می شود که این میزان تا سال ۲۰۵۰ مجدد سه برابر افزایش یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، به گفته محققان، سرعتی که جوامع در حال تولید و رهاسازی مواد شیمیایی جدید در محیط زیست هستند، با ماندن در یک فضای امن برای بشریت سازگار نیست.

انتهای پیام

نظر شما