شناسهٔ خبر: 52072177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه بجنورد: امر به معروف عاری از خشونت است

بجنورد- ایرنا- نماینده ولی فقیه و امام جمعه بجنورد با بیان اینکه دشمنان در صدد کمرنگ کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستند، گفت: صلح و محبت لازمه این فریضه مهم است و خشونت در اخلاقیات اسلامی جایگاهی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رضا نوری روز چهارشنبه در جلسه همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اسلام دین صلح، محبت و عشق به هم نوع است و حمایت و پشتیبانی از خصیصه های بارز مسلمانان محسوب می شود و امروزه باید این شاخصه ها را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی با بیان احادیثی اخلاقی از قرآن کریم تصریح کرد: مسلمانان در روایات اسلامی به دندانه های شانه تشبیه شده اند که همه با یکدیگر برابرند و این برابری در زندگی ما ایرانی ها جریان دارد و تاریخ سرشار از حس نوع دوستی و خویشتنداری مسلمانان در این سرزمین کهن است.

امام جمعه بجنورد افزود: همه مردم نسبت به برادران دینی و غیر دینی از جمله کلیمی، مسیحی و دیگر ادیان مسوول هستیم و همانطور که مسائل و احتیاجات دنیوی این اقشار در این جامعه را برطرف می کنیم، نسبت به امور دنیوی این افراد نیز مسوول هستیم و باید آنها را در صورت کجروی ارشاد کنیم.

 وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تکلیف همگانی است، گفت: اگر کسی به بی راهه می رود باید دستش را گرفت و با اجرای درست و صحیح این فریضه از چاه فساد و اختلاس نجات داد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: اسلام ما را مکلف کرده که هوای همنوع خود را در مسائل مادی و معنوی داشته باشیم و این حق را از انسان ها مطالبه کنیم تا حقوق دیگران را رعایت کنند و در مقابل اگر عیبی از کسی دیدیم، نباید آن عیب را برای دیگران فاش و آبرو ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به معنای اصلاح است و عیب دیگران را فاش کردن موجب تخریب و آبروریزی می شود و نزاع با دیگران منافاتی با دستورات اسلام ندارد.

امام جمعه بجنورد اظهار داشت: دیگران را به جان هم انداختن، نزاع، ایراد گرفتن، تهمت و مسخره کردن شخصیت دیگران در دین مبین اسلام ممنوع است و تمامی این شاخصه ها برای حفظ آبرو است که باید در فریضه امر به معروف و نهی از منکر رعایت شود.

وی با بیان اینکه اسلام بستر عشق و محبت را فراهم کرده است، گفت: صلح در اسلام جایگاه والایی به نسبت جنگ دارد و امام حسین(ع) در روز عاشورا در ابتدا پیشنهاد صلح را داد سپس وارد  جنگ شد، بنابراین باید در منازعات و رفتارهای انسانی از خونریزی و نزاع و آبروریزی طرف مقابلمان جلوگیری کنیم.

حجت الاسلام نوری افزود: همچنان که دین اسلام دین صلح ، مهربانی و آسایش است در برابر زیاده خواهی دشمنان کوتاه نمی آید و خواری و ذلت را نمی پذیرد و با تمام توان از دین، ناموس و مملکت اسلامی دفاع می کند.

نظر شما