شناسهٔ خبر: 52067816 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

تراکتور فرگوسن؛ آشنایی با تاریخچه و سازنده تراکتور Ferguson

یکی از قدیمی‌ترین تراکتورهای ساخته شده به دست بشر تراکتور فرگوسن است. این ماشین صنعتی توسط شرکت فرگوسن تولید می‌شود. این شرکت که قدمت بسیار زیادی دارد تا امروز توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و محصولاتش را به کشورهای مختلفی صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، تراکتورها یکی از مهمترین ماشین آلات صنعتی در در حوزه کشاورزی محسوب می‌شوند. این وسیله نقلیه کاربردهای بسیار زیادی دارد. شخم زدن زمین، جابه‌جایی محصولات، وارد کردن نیروی فشاری و کششی و ... از جمله کاربردهای تراکتورها محسوب می‌شود. اختراع تراکتور سبب شد تا تحولات بسیار زیادی در صنعت کشاورزی رخ دهد. در ابتدا از گاوها برای شخم زدن زمین یا حمل بار استفاده می‌شد اما کم‌کم تراکتورها جای این حیوانات را گرفتند. یکی از قدیمی‌ترین تراکتورهای ساخته شده به دست بشر تراکتور فرگوسن است. این ماشین صنعتی توسط شرکت فرگوسن تولید می‌شود. این شرکت که قدمت بسیار زیادی دارد تا امروز توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و محصولاتش را به کشورهای مختلفی صادر کند.

هری فرگوسن کیست؟

خالق تراکتور فرگوسن در سال ۱۸۸۴ در کشور ایرلند متولد شد. شغل خانوادگی هری کشاورزی بود و به همین دلیل از ابتدا با دنیای کشاورزی آشنایی زیادی داشت. هری فرگوسن از کودکی به دنیای مکانیک به هواپیما علاقه داشت. او توانست در سنین جوانی هواپیمایی طراحی کند و به وسیله آن پرواز کند. فرگوسن که متوجه استعدادش در زمینه ماشین آلات صنعتی شده بود، تصمیم گرفت یک کارگاه مکانیکی با نام خودش تاسیس کند. فرگوسن همچنین در زمینه تولید و مونتاژ اتومبیل و هواپیما نیز فعالیت‌های انجام داد و جزء اولین نفراتی بود که توانست در آسمان کشور ایرلند پرواز کند.

او چندی بعد نمایندگی شرکت تراکتورسازی اورتایم آمریکا را کسب کرد. اورتایم یک شرکت قدیمی در حوزه تراکتورسازی است. این اتفاق را می‌توان شروع داستان‌ها هری فرگوسن و تراکتور دانست. در سال ۱۹۱۹ دولت ایرلند از هری فرگوسن دعوت کرد تا با حضور او صنعت تراکتورسازی و کشاورزی این کشور سروسامان پیدا کند. فرگوسن همان ابتدا متوجه شد که بخش زیادی از مشکلات به علت طراحی تراکتورها است. برای همین او تصمیم گرفت تراکتورهای جدیدی را طراحی کند. او نخستین گاوآهن مکانیکی را ساخت و آن را روی ماشین نصب کرد تا ابزاری جدید برای کشاورزان ایرلندی باشد.

فرگوسن

علاقه کارخانه‌ها به جذب هری فرگوسن

فرگوسن طرح‌های جالبی را برای گاوآهن پیشنهاد کرد. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه شرکت خودروسازی فورد محصولی را ارائه داد که ممکن بود تهدیدی برای ماشین‌آلات طراحی شده توسط فرگوسن باشد. در نتیجه او سهام نسخه اصلی گاوآهن را فروخت و تلاش کرد تا محصولی مشابه با ابداعات شرکت فورد خلق کند.

در آن زمان یکی از مشکلات اصلی گاوآهن‌ها جدا شدن تراکتور از زمین و تکان دادن راننده بود. در زمان برخورد گاوآهن با مانع، نیروی بسیار زیادی به تراکتور و راننده وارد می‌شود. هری فرگوسن توانست برای این مشکل راه حل جالبی پیدا کند. او قطعه‌ای متشکل از دو رابط موازی را بین تراکتور و گاوآهن تعبیه کرد. رابطه‌ها طوری عمل می‌کردند که گاو آهن را تا حد بسیار زیادی به پایین می‌کشیدند در نتیجه در زمان برخورد با مانع گاوآهن تحرک بسیار کمتری داشت و نیروی کمتری را به تراکتور یا راننده منتقل می‌کرد.

ایده‌های فرگوسن باعث شده بود شرکت‌های زیادی به طرح‌ها و ابراز ساخته شده توسط او ابراز علاقه کنند. میان همه شرکت‌های داوطلب، کارخانه موریس موتور توانست همکاری با فرگوسن را شروع کند. یک تحول بزرگ باعث شد تا این همکاری در همان روزهای اول معلق شود. در آن زمان کودتای اقتصادی شدیدی در کشور انگلستان به وجود آمد و فعالیت‌های اقتصادی دستخوش تغییرات زیادی شد.

تاسیس کارخانه تولید تراکتور فرگوسن

مخترع تراکتور فرگوسن قصد نداشت به این زودی‌ها ناامید شود. در نتیجه هری در سال ۱۹۵۳ شرکت فرگوسن را در کشور انگلیس تاسیس کرد. گرچه این شرکت در سال ۱۹۹۷ به شهر بوفالو آمریکا نقل مکان کرد اما ماهیت آن انگلیسی است. این شرکت در ابتدا تجهیزات کشاورزی تولید می‌کرد اما امروز یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های تراکتور در جهان است. تراکتور فرگوسن خریداران بسیار سرشناسی دارد. دولت آمریکا یکی از بزرگترین مشتریان این شرکت است که هر ساله تعداد زیادی تراکتور فرگوسن را برای امور کشاورزی و صنعتی خریداری می‌کند.

شرکت تاسیس شده توسط فرگوسن در سال‌های ابتدایی مشغول واردات تراکتور بود اما پس از مدتی به کمک مهندسی معکوس توانست تراکتور فرگوسن را بسازد. اولین نمونه‌های ساخته شده از تراکتور فرگوسن در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفت و پس از مدتی، سایر کشورهای اروپایی نیز به جمع مشتریان تراکتور فرگوسن پیوستند.

فرگوسن در سال ۱۹۶۰ و در سن ۷۵ سالگی به برای همیشه خداحافظی کرد. او قبل از فوت توانست تغییرات بسیار زیادی را در صنعت تراکتورسازی ایجاد کند. بسیاری از کارشناسان شکل و طرح تراکتورهای فعلی را مدیون اختراعات این مخترع ایرلند می‌دانند. تراکتور فرگوسن یکی از اولین تراکتورهای ساخته شده در قاره اروپا بود که الهام بخش بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران شد. جالب است بدانید فرگوسن اولین کسی بود که اتومبیل‌های سامانه چهار چرخ را برای مسابقات فرمول یک طراحی کرد. قطعا خدمات او به دنیای ماشین‌آلات و کشاورزی تاثیر بسیار زیادی در توسعه این صنایع داشته است.

جمع‌بندی

امروزه نقش تراکتورها در صنعت کشاورزی غیر قابل انکار است. همچنین نقش هری فرگوسن در توسعه و پیشرفت تراکتورها را نمی‌توان انکار کرد. از همین رو می‌توان هری را یکی از مهمترین چهره‌های تاریخ کشاورزی و صنعت تراکتورسازی دانست. امروزه تراکتور فرگوسن در سراسر دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. به دلیل کیفیت بالا و سابقه درخشان کارخانه فرگوسن، از این کارخانه به عنوان یکی از قطب‌های تولید تراکتور در اروپا یاد می‌شود. مدل‌های بسیار زیادی از تراکتور فرگوسن وارد کشور ایران نیز شده است که سال‌ها است در حال کمک به کشاورزان هستند. در سایت سیسال (https://sisaal.com/) مقالات و آموزش‌های زیادی در زمینه تراکتور و ادوات تراکتور منتشر می‌شود.

انتهای پیام/ر

نظر شما