شناسهٔ خبر: 52058533 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

مسی، انصاف را فروخت

رای ندادن لیونل مسی به رابرت لواندوفسکی در رای‌گیری فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن سال، صدای دوستداران فوتبال را درآورده است.

صاحب‌خبر -

اهورا جهانیان در عصرایران نوشت: رای ندادن لیونل مسی به رابرت لواندوفسکی در رای‌گیری فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن سال، صدای دوستداران فوتبال را درآورده است.

مسی به امباپه و نیمار و بنزما به عنوان سه بازیکن برتر سال ۲۰۲۱ رای داده، در حالی که لواندوفسکی به جورجینیو و مسی و رونالدو رای داده است.

هر رای به هر حال امتیازی دارد که بعد از محاسبۀ امتیازها، در انتخاب بهترین بازیکن سال مؤثر است. از آنجا که مسی شانس انتخاب لواندوفسکی را بالا می‌دانسته، حتی به عنوان سومین بازیکن برتر سال انتخاب نکرده تا مبادا امتیازی به امتیازات لواندوفسکی بیفزاید و او را سوق بدهد به سمت کسب عنوان بهترین بازیکن سال.

اگرچه خساست و رندی مسی مانع انتخاب لواندوفسکی به عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۲۱ نشد، ولی ستارۀ آرژانتینی را آماج حملات دوستداران فوتبال قرار داد.

مسی چند ماه قبل در مراسم دریافت توپ طلا گفته بود لواندوفسکی مستحق توپ طلای سال ۲۰۲۰ بود و از مجله فرانس فوتبال خواست که توپ طلای اهدا نشدۀ سال ۲۰۲۰ را به لواندوفسکی اهدا کنند.

در شرایطی که بسیاری معتقد بودند توپ طلای ۲۰۲۱ هم حق لواندوفسکی بود و او در رای‌گیری فرانس فوتبال با فاصلۀ کمی نسبت به مسی این جایزه را از دست داد، رای ندادن مسی به لواندوفسکی حتی به عنوان سومین بازیکن برتر سال ۲۰۲۱، اعراض آشکار ستارۀ آرژانتینی از رای‌دادن کارشناسانه قلمداد شده است.

در واقع منتقدین می‌گویند مسی در راستای منافع خودش رای داده است. این نقد کاملا وارد است و به همین دلیل به نظر می‌رسد فیفا باید در نحوۀ رای‌گیری برای انتخاب بهترین‌های سال تجدید نظر کند.

مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی، اولا کل مسابقات سال را با دقت کافی دنبال نمی‌کنند، ثانیا وقتی که پای منافع خودشان در میان باشد، قاعدتاً نباید رای بدهند.

اگرچه در این رأی‌گیری کسی حق ندارد به خودش رأی بدهد، ولی برخی مثل مسی رای پرت می‌دهند تا رقیب‌شان انتخاب نشود. مثلا اگر دوناروما کاپیتان ایتالیا بود، از آنجایی که خودش جزو شانس‌های اصلی برگزیده شدن به عنوان بهترین دروازه‌بان سال بود، قاعدتا می‌توانست مثل مسی به همه کس رای بدهد الا رقبای اصلی‌اش.

چنین تاکتیکی اگرچه ممکن است به انتخاب ادوارد مندی یا لواندوفسکی به عنوان بهترین دروازه‌بان و بهترین بازیکن سال منتهی شود، ولی قبل از هر چیز انتخاب فیفا را لوث می‌کند.

اما جدا از این نکات، مسی در چند سال گذشته چند بار گفته بود جوایز فردی دیگر اهمیت چندانی برایش ندارند. ولی نحوۀ رای‌دادن او در انتخاب بهترین بازیکن سال نشان داد ادعایش صادقانه نبوده است. شاید هم بتوان گفت شناختش از خودش دقیق نبوده و به اشتباه تصور می‌کرده که توپ طلا یا جایزۀ فیفا برایش اهمیتی ندارد.

به هر حال این نکته محرز است که مسی با توجه به ناکامی‌اش در فتح جام جهانی، همچنان به این جوایز فردی نیاز دارد. او پله نیست که هیچ وقت توپ طلا را نبرد (چون اساسا در اروپا بازی نمی‌کرد) ولی سه بار فاتح جام جهانی شد.

مسی خلاء جام جهانی را با توپ طلا پر کرده و جایزه‌ی بهترین بازیکن سال فیفا هم دست کمی از توپ طلا ندارد. پس عجیب نیست که ستارۀ آرژانتینی بخواهد یکبار دیگر این جایزه را ببرد ولو به قیمت رأی‌دادنی که موجب کاهش محبوبیت او در دنیای فوتبال شود.

برچسب‌ها:

نظر شما