شناسهٔ خبر: 52057133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف می‌رود

در بحبوحه تنش‌های مسکو و غرب، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور فردا در سفر به کی‌یف بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به اوکراین سفر و  با رییس‌جمهور  و وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بلینکن امروز در سفری شتابزده در کی‌یف خواهد بود تا حمایت ایالات متحده را پس از مذاکرات دیپلماتیک بی‌نتیجه هفته گذشته بین مسکو و غرب نشان دهد که نتوانست اختلافات فاحش بر سر اوکراین و دیگر مسائل امنیتی را حل کند.

به ادعای این گزارش، در عوض، به نظر می‌رسد که این مذاکرات ترس از تهاجم روسیه را افزایش داده و دولت بایدن مسکو را به تدارک یک «عملیات پرچم دروغین» متهم کرده تا از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در اوکراین استفاده کند. ادعایی که روسیه با قاطعیت رد کرده است. 

به نوشته آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن روز پنجشنبه از کی‌یف عازم برلین خواهد شد و در آنجا با همتایان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی خود دیدار خواهد کرد تا درباره پاسخ احتمالی به هرگونه اقدام نظامی روسیه گفت‌وگو کند. 

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن روز چهارشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور و «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین دیدار خواهد کرد تا بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کند.

این وزارتخانه گفت: این سفر به دنبال دیپلماسی گسترده با متحدان و شرکای اروپایی ما در مورد رویکرد واحد برای مقابله با تهدیدی که روسیه برای اوکراین ایجاد می‌کند و تلاش‌های مشترک ما برای تشویق این کشور به انتخاب دیپلماسی و کاهش تنش به نفع امنیت و ثبات انجام می‌شود.

وزیر خارجه آلمان هم در این هفته به کی‌یف سفر کرد و روز دوشنبه  با تکرار اتهامات اثبات‌نشده درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین، درباره پیامدهای چنین اقدامی هشدار داد.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفت که امیدوار است تنش‌های فزاینده با روسیه بر سر اوکراین با دیپلماسی حل شود. وی هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، روسیه متضرر خواهد شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اتهامات آمریکا مبنی بر آماده‌سازی بهانه‌ای برای حمله به اوکراین را رد کرد. 

لاوروف مجدداً تأکید کرد که روسیه انتظار دارد در این هفته ایالات متحده و متحدانش پاسخ کتبی به درخواست مسکو برای تضمین‌های الزام‌آور پاسخ کتبی بدهد. واشنگتن و متحدانش خواسته‌های مسکو را در جریان مذاکرات در ژنو و نشست مربوط به ناتو و روسیه در بروکسل رد کردند. 

پیش از نشست‌های امنیتی مسکو و غرب، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرد که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه هشدار داده که در صورت سنگ‌اندازی غرب، مسکو «اقدامات فنی-نظامی» را اتخاذ خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم تاکید کرده که روسیه نیروهای نظامی خود را به خاطر افزایش تنش‌ها و اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای اوکراین نگه خواهد داشت. 

سخنگوی کاخ کرملین در این خصوص گفته «در شرایطی که ناتو رزمایش‌های مختلف و تحرکات نظامی فزاینده‌ای در اطراف مرزهای ما دارد، مجبوریم پاسخ دهیم و مجبوریم اقدامات احتیاطی اتخاذ کنیم. این دلیلی است که چرا نظامیان ما در آنجا حضور دارند». 

منبع: فارس

نظر شما