شناسهٔ خبر: 52057052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رحیمی جهان آبادی:

بودجه مرزبانی متناسب با شرایط مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس و کمیسیون امنیت ملی باید نیروی مرزبانی را نیروی دفاعی تعریف کرده و بر اساس دفاعی شدن تمام امکانات، تجهیزات و ماشین آلات و تمام بودجه لازم را قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  قدس آنلاین، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به الکترونیکی شدن مرز مشترک ایران و پاکستان به ضرورت این کار پرداخت و گفت: مرز طولانی و مشترک زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان داریم، مرز افغانستان هم به دلیل اینکه دولت قبل افغانستان و هم گروه طالبان که اکنون حاکم هستند امکانات لازم برای انسداد مرز را ندارند همه فشار حفاظت از مرز روی نیروهای مرزبانی ایران است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس ادامه داد: نیروهای مرزبانی ما در طول مرز افغانستان و پاکستان نظارت و اشراف و آمادگی فوق العاده ای دارند امروز در همه جهان مرزها فقط توسط نیروی انسانی محافظت و مراقبت نمی شود امروز تجهیزات الکترونیکی مثل دوربین های دید در شب  که بتواند هرگونه تحرک مرزی را رصد کند و به سامانه های حفاظتی و نیروهای آماده گزارش دهد نداریم.

وی اظهار داشت: اما در سال های اخیر در مرز پاکستان هم به دلیل اینکه مناطق مرزی پاکستان وضعیت امنیتی خوبی ندارد و  هم گروه های تجزیه طلب، تندرو از این مرز عبور می کنند و به امنیت ما  آسیب وارد می کنند گفتگوهای موثری برای بحث انسداد الکترونیکی مرزهای بین ایران و پاکستان انجام شده است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: متاسفانه بودجه مرزبانی ما در ایران متناسب با شرایط این مرزها نیست. اخیرا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مرز ایران و افغانستان را کاملا بازدید کرد، از تنگه ذوالفقار در صالح آباد تا انتهای مرز که در زابل بود همه مرز را پاسگاه به پاسگاه بازدید کرده ایم و به زودی اعضای کمیسیون از  مرز سیستان و بلوچستان  با  پاکستان بازدید می کنیم.

رحیمی جهان آبادی گفت: آنچه که در این بررسی ها به آن رسیدیم این است که اولا انسداد الکترونیکی، تجهیزات و دوربین های مجهز و پیشرفته چه دید در شب و چه روزانه، چه سامانه و امکانات پهپادی برای مرزبانی و چه تجهیرات خودرویی برای نیروی مرزبانی نیاز است. اما نکته اساسی که مجلس باید به آن ورود کند این است که  دیدن نیروهای مرزبانی در نیروی انتظامی اشتباه است و دادن بودجه انتظامی به مرزبانی اشتباه است.

وی افزود: نیروی مرزبانی نیروی دفاعی است اولین سدی که جلوی هر متجاوز و دشمن و ورودی غیرقانونی به کشور را می گیرد نیروی مرزبانی است وقتی این نیرو را انتظامی می بینیم، بسیاری از ماشین آلات سنگین و تجهیزات نظامی و امکانات در اختیار مرزبانی قرار نمی گیرد. انتظار می رو در مجلس نیروهای مرزبانی، دفاعی تعریف شود تا بر اساس دفاعی شدن تمام امکانات، تجهیزات و ماشین آلات و تمام بودجه لازم را قرار دهد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: معیشت بخش عمده ای از مناطق مرز نشین به ترددهای مرزی است به همان میزان که برای امنیت مرز و انسداد به شیوه الکترونیک تلاش می کنیم باید بحث رفت و آمد و پیوندهای فامیلی و درآمدهای اقتصادی مردم را در نظر بگیریم تا آسیبی به آن زده نشود.

رحیمی جهان آبادی اظهار داشت: اگر به مرز زابل بروید می بینید از یک دهه قبل طرح امنیت اجرایی شده است دیوار طولانی سیمان با ارتفاع زیادی ترسیم کردند که این کار بر رفت و آمد مردم، اقتصاد منطقه، زمین های کشاورزی و حتی اقلیم جغرافیایی تاثیر منفی گذاشته است بنابراین نباید همچین طرح بدون مطالعه انجام شود اما انسداد الکترونیک به محیط زیست و طبیعت آسیب نمی زند کنترل مرزها را به شدت بالا می برد، توانایی و تسلط نیروهای ما را افزایش می دهد و با نیروی کمتر بازدهی بیشتری داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرمانده مرزبانی کشور اخیرا بیان کرده کاملا حرف درستی است و در کمیسیون امنیت ملی مجلس به همین نتیجه رسیدیم که از الکترونیکی کردن مرزبانی در مرز افغانستان و پاکستان باید حمایت کرد.

انتهای پیام

منبع: خانه ملت

نظر شما