شناسهٔ خبر: 52056884 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

واردات کدام گوشی ها از سال آینده ممنوع می شود؟

رییس کل گمرک ایران اعلام کرده که از سال آینده واردات گوشی های تلفن همراه با ارزش بالای ٦٠٠دلار ممنوع خواهد شد؛ موضوعی که اگرچه بارها از سوی دولتمردان در دوره های گذشته اعلام شده؛ اما نه تنها عملیاتی نشده، بلکه صرفا منجر به بر هم ریختن بازار شد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محبوبه فکوری: رییس کل تازه نفس گمرک امروز اعلام کرده که قرار است واردات گوشی های تلفن دارای ارزش همراه بالای ٦٠٠ دلار از سال آینده ممنوع باشد. 

هر چند مقدسی به این نکته هم اشاره کرده که واردات گوشی تلفن همراه سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه گمرک است؛ اما گفته سال آینده واردات خودرو و همچنین واردات موبایل با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار پیش بینی نشده است.

گفته های مقدسی در حالی بیان می شود که دولت حسن روحانی چند بار برای ممنوعیت واردات گوشی های تلفن همراه با ارزش بالای ٣٥٠ دلار خیز برداشته بود؛ اما با واکنش های منفی شدید مواجه شد.

سال ٩٩بود که وزیر وقت صمت تصمیم گرفت با همراهی رییس کل بانک مرکزی با عنوانی همچون مدیریت منابع ارزی، واردات گوشی با ارزش بالای ٣٥٠ دلار را ممنوع کند، بخشنامه های مرتبط صادر شد و قرار بر این شد تا با همراهی معاون فنی وقت گمرک، واردات ممنوع شود؛ اما با بوجود آمدن حاشیه های اجتماعی و سواستفاده برخی در بازار دولتمردان مجبور به عقب نشینی کردند. 

حالا دوباره این موضوع در اوایل دولت سیزدهم و از سوی رییس کل گمرک مطرح شده است؛ اما ارزش آن خیلی متفاوت و تقریبا دو برابر قبل است. 

آنگونه که بررسی های اقتصادآنلاین نشان می دهد که اعلام این خبر برخی واکنش ها را در بازار به دنبال داشته است؛ به نحوی که برخی معتقدند که اعلام زودتر از هنگام این موضوع نباید صورت می گرفت. 

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه واردکنندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین می گوید اعلام چنین اخبار اثر منفی را بر بازار به جای خواهد گذاشت. 

وی افزود: هم اکنون سه هزار نوع گوشی به کشور وارد می شود که به نظر می رسد باید به نوعی برنامه ریزی کرد که بازار تحت تاثیر قرار نگیرد. 

به گفته درستی، هر گونه تصمیمی در این رابطه باید مدیریت شده باشد.

نظر شما