شناسهٔ خبر: 52056319 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط نشر دانش انجام می‌شود؛

چاپ کتابی درباره دست‌بافته‌های ایرانی و طراحی گرافیک

محمد آسیابانی

کتاب «به کارگیری دست بافته‌های ایرانی در طراحی گرافیک معاصر» نوشته صمد کاویانی توسط نشر دانش منتشر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «به کارگیری دست بافته‌های ایرانی در طراحی گرافیک معاصر» نوشته صمد کاویانی به زودی توسط نشر دانش منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

کاویانی مدرس رشته گرافیک در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در شهرستان شاهرود است و پیشتر به قلم او کتاب‌هایی چون «نرم افزارهای دیجیتال در هنرهای معاصر»، «گرافیک محیطی ویژه کودکان» و «تصویرسازی کتاب کودکان» منتشر شده است.

کاویانی درباره تازه‌ترین کتاب خود به مهر گفت: در سالی از ابتدای ترم با کمک دانشجویان شروع به جمع آوری فرش‌های مندرس دستبافت در شهرستان شاهرود کردیم. حدود ۳۰ فرش را احصا کردیم که شستشو شدند و روی آنها کار کردیم.

وی افزود: در ادامه پروژه طرح‌ها و نقش‌های این فرش‌ها را بررسی و داده کاوی کردیم و توضیحات مفصلی درباره آنها نوشتیم.

این‌مولف درباره هدف از این پروژه نیز گفت: فرش دستبافت یکی از برجسته‌ترین هنرهای سنتی ایران است که در سده‌های گذشته، افراد زیادی را در جهان به خود مجذوب کرده بود. این بافته زیبا و نقوش به کار رفته در آن، حامل معنا و مفهوم عمیقی است که بافنده ایرانی با ذوق و سلیقه‌ای مثال زدنی در متن فرش می‌بافت. هر چه بیشتر به مطالعه نقوش دستبافته‌ها بپردازیم بیشتر به نکاتی مانند شیوه زندگی، اعتقادات و باورها، رسوم و حتی جغرافیای محل زندگی روستاییان و عشایر پی خواهیم برد.

نظر شما