شناسهٔ خبر: 52038622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

خروجی استراتژی مقاومت فعال

مذاکرات ایران و عربستان‌سعودی منتج به نتایجی شده است. یکی از خروجی‌های این مذاکرات در آینده‌ای نه چندان دور، بازگشایی سفارتخانه‌های طرفین در تهران و ریاض است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حنیف غفاری در روزنامه جام جم نوشت: مذاکرات ایران و عربستان‌سعودی منتج به نتایجی شده است. یکی از خروجی‌های این مذاکرات در آینده‌ای نه چندان دور، بازگشایی سفارتخانه‌های طرفین در تهران و ریاض است. فراتر از اهمیت دیپلماسی منطقه‌ای و موضوعیت بیشتر آن نسبت به دیپلماسی فرامنطقه‌ای، نباید فراموش کرد که تکیه بر استراتژی مقاومت فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی در تحقق این نتایج ایفا کرده است.

پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، شرکای اروپایی و منطقه‌ای واشنگتن هر یک تلاش کردند به اضلاع استراتژی فشار حداکثری علیه کشورمان تبدیل شوند. ریاض یکی از اصلی‌ترین بازیگرانی بود که بازی در زمین کاخ‌سفید را نسبت به هر گزاره دیگری از جمله به کارگیری دیپلماسی منطقه‌ای و پرهیز از تنش‌زایی در غرب آسیا ترجیح داد. مثلث ترامپ- نتانیاهو- بن‌سلمان با همین هدف تشکیل شد.

انتظار مشترک این بازیگران ضدایرانی، عقب‌نشینی کشورمان از اصول، استراتژی‌ها و مولفه‌های راهبردی سیاست خارجی و منطقه‌ای بود، به گونه‌ای که منظومه‌ای به نام شبکه مقاومت کارایی همیشگی خود را از دست داده و ایران به بازیگری منفعل در نظام بین‌الملل تبدیل شود. با این حال تنظیم تاکتیک‌ها و مولفه‌های رفتار منطقه‌ای کشورمان در ذیل استراتژی مقاومت فعال، همه محاسبات را به ضرر آنچه کاخ‌سفید و متحدانش پنداشته بودند بر هم زد.

نتانیاهو و ترامپ از معادلات قدرت حذف شدند و جانشینان این دو نیز نسبت به ناکامی استراتژی فشار حداکثری در قبال کشورمان اذعان کردند. بدیهی است تغییر رفتار امروز سعودی‌ها، منبعث از موفقیت استراتژی مقاومت فعال است. این استراتژی و متعلقات آن باید همچنان در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان حفظ شود. بدون شک در حوزه روابط بین‌الملل، تنها فاکتوری که می‌تواند خصایص ذاتی بازیگران مبنی بر مهار همه‌جانبه یک بازیگر را کنترل کند، تکیه بر توان و داشته‌های یک کشور است. زمانی که کشوری تحت تاثیر استراتژی‌های سخت و سلبی رقیب نسبت به خود قرار گیرد، قدرت حفظ خطوط قرمز راهبردی خود را از دست خواهد داد و به ساختاری آسیب‌پذیر تبدیل می‌شود.

مذاکرات تهران و ریاض در قالب دیپلماسی منطقه‌ای فعال قطعا ادامه خواهد یافت و ثمرات خوبی نیز برای طرفین و منطقه خواهد داشت. باشد که لحظه‌ای از هدایت این رویکرد در ذیل استراتژی مقاومت فعال غافل نشویم. موفقیت و ثمربخشی این استراتژی پویا، امروز بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما