شناسهٔ خبر: 52035244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

گرمایش زمین کویت را غیرقابل سکونت می‌کند؟

کویت، یکی از ثروتمندترین کشورهای صادرکننده نفت جهان با توجه به تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به سرزمینی غیرقابل سکونت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، گرمایش جهانی سبب شده است دمای هوای سراسر جهان به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد، اما کویت که یکی از گرم‌ترین کشورهای روی زمین به‌شمار می‌رود، به‌سرعت در حال غیرقابل سکونت شدن است. تلاش برای سوار شدن به اتوبوس در ایستگاه مالیه شهر کویت در تابستان می‌تواند غیرقابل تحمل باشد. اتوبوس‌ها برنامه مشخصی ندارند، دود حاصل از ترافیک سنگین هوا را پر می‌کند و تعداد معدودی از ساکنان می‌توانند از سرپناه‌های کوچک موجود استفاده کنند و دیگران برای در امان ماندن از تابش آفتاب سوزان چتر به‌دست می‌گیرند.

بر اساس اعلام سازمان دولتی محیط زیست، دمای هوا در بخش‌هایی از کویت ممکن است در فاصله سال‌های ۲۰۷۱ تا ۲۱۰۰، ۴.۵ درجه گرم‌تر از میانگین تاریخی آن باشد و این مسئله نواحی بسیاری از این کشور را غیرقابل زندگی خواهد کرد. حیات‌وحش هم در حال از بین رفتن است. در ماه‌های داغ تابستان لاشه پرندگانی که نتوانسته‌اند سایه یا آب پیدا کند در سقف خانه‌ها مشاهده می‌شود حتی حیوانات خانگی هم از شدت گرما به مرگ نزدیک می‌شوند.

برخلاف کشورهای دیگر از بنگلادش گرفته تا برزیل تقلا می‌کنند توازنی میان چالش‌های محیط زیستی و جمعیت زیاد و فقر گسترده برقرار کنند، کویت، چهارمین صادرکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، که مشکل مالی ندارد و تنها مشکل بی‌تحرکی سیاسی است.

حتی همسایگان کویت هم که به صادرات نفت وابسته هستند، متعهد شده‌اند اقدام‌های اقلیمی قاطعانه‌تری انجام دهند و تلاش می‌کنند اقتصادهایشان را متنوع و در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

در حالی که کویت در کنفرانس اخیر اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو (COP ۲۶)، متعهد شد تا سال ۲۰۳۵، هفت درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، میزان آلایندگی‌ها باید ۴۵ درصد کاهش یابد تا اهداف توافق اقلیمی پاریس که محدود کردن گرمایش جهانی به مقدار ۱.۵ درجه است، محقق شود.

صندوق سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری کویت با وجود اینکه به سمت سرمایه‌گذاری در منابع پایدارتر روی آورده، اعلام کرده که سوددهی همچنان اولویت اصلی این صندوق است. بر اساس گزارش آژانس اعتبارسنجی فیچ ریتینگ، تغییرات دما در دهه ۲۰۴۰ و دهه ۲۰۵۰ تأثیری به‌شدت منفی بر اعتبار کویت خواهد داشت، اما با وجود خطرهای افزایشی، کشمکش بین پارلمان منتخب و دولت منصوب‌شده از سوی خانواده حاکم بر کویت، پیشبرد اصلاحات درباره مسائل اقلیمی و موارد دیگر را دشوار کرده است.

چنانچه جهان در زمینه کاهش سریع آلایندگی و مهار گرمایش جهانی فاجعه‌آمیز شود، کشورها باید خود را با آب‌وهوای به‌شدت سرد یا گرم تطبیق دهند، کارشناسان معتقدند برنامه کویت برای قابل سکونت نگه‌داشتن این کشور، به‌هیچ‌وجه کافی نیست.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

نظر شما