شناسهٔ خبر: 52034556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عقب نشینی چارچوب هماهنگی در برابر صدر/ نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان، در لیست نامزد‌های نخست‌وزیری عراق قرار گرفت

خبرگزاری شفق نیوز به نقل از چارچوب هماهنگی شیعیان خبر داد که این کمیته و جریان صدر توافق کردند که یک نامزد معین برای تشکیل دولت معرفی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، یک منبع در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) گفت که این کمیته برای نخست وزیری عراق، گزینه معرفی خواهد کرد.

این منبع به خبرگزاری شفق نیوز گفت که مقتدی الصدر رهبر جریان صدر نیز موافقت کرده است که نامزد کمیته شیعیان در لیست نازمد‌های منصب نخست وزیری قرار گیرد.

وی تأکید کرد: «صدر از نامزدی محمد توفیق علاوی برای نخست وزیری ممانعت نکرده است و در لیست نامزدها، مصطفی الکاظمی نیز حضور دارد».

این منبع گفت که هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، علاوی را به الصدر پیشنهاد کرده است و سران چارچوب هماهنگی نیز مخالف این اقدام العامری نیستند.

وی تصریح کرد، پس از تصمیم دادگاه فدرال درباره جلسه نخست پارلمان، سران چارچوب هماهنگی و جریان صدر توافق کردند که یک نامزد معین برای تشکیل دولت معرفی کنند.

در همین ارتباط، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون بر یکپارچگی احزاب کمیته هماهنگی تاکید کرد و گفت: این احزاب به گفتگو‌های خود با جنبش‌ها و بقیه احزاب سیاسی ادامه می‌دهد تا ضمن تقویت پیوند‌های اعتماد بین شرکای سیاسی، تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف ملی مشترک و تشکیل دولتی توافقی که خواسته‌های ملت عراق را جامه عمل بپوشاند، یکپارچه شوند.

طی روز‌های اخیر در بحبوحه تنش‌های سیاسی جاری در عراق و رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت، حملاتی علیه مقر‌های برخی احزاب و همچنین پایگاه‌ها و سفارت آمریکا در عراق انجام شد که بسیاری از سیاستمداران عراقی این عملیات‌ها را مشکوک و در راستای ایجاد اختلاف میان گروه‌های شیعی در تشکیل کابینه آتس این کشور دانستند.

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

نظر شما