شناسهٔ خبر: 52028888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اثر کرونا بر اقتصاد به حداقل رسید

رشد اقتصادی ایران در سال 2021 زیر ذره بین

اقتصادنیوز : بانک جهانی رشد اقتصادی ایران برای سال 2021 را 3.1 درصد اعلام کرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش اکو ایران، براساس گزارش بانک جهانی، نیمه دوم سال 2021 با رشد و بهبود اقتصادی برای خاورمیانه و آفریقای شمالی همراه بوده‌ است.

نمودار بانک جهانی

بهبود اقتصاد در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی می‌تواند سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) را از کاهش چشمگیر در تولید نفت منصرف کند. به‌علاوه انتظار می‌رود به دنبال بهبود شرایط همه‌گیری کرونا، تقاضا برای نفت دوباره افزایش پیدا کند. البته به صورت کلی کشورهایی که در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی قرار دارند عملکردهای متفاوتی از خود بر جای خواهند گذاشت. 

در ایران، اثرات همه‌گیری کرونا بر بخش‌های خدماتی در اقتصاد کاملا محدود بود. به‌علاوه تولید نفت و فعالیت‌های صنعتی هم از نیمه دوم سال 2021 در این کشور بهبود پیدا کرد.همه این‌ها باعث شد روند کاهشیِ رشد اقتصاد، به حداقل برسد.

بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را هم از 2.2 درصد به 2.4 درصد افزایش داده‌است. اصلی‌ترین دلیل این افزایش هم کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و در نتیجه بهبود در بخش خدمات است. علاوه بر آن، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که بخش نفتی اقتصاد ایران هم بهبود پیدا کند.

نظر شما