شناسهٔ خبر: 52020039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بهار روابط تهران-مسکو

کارشناسان معتقدند سفر آتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو در روزهای آتی، زمینه ای برای تقویت همکاری ها و سرآغازی برای تحول در روابط خواهد بود و مسیر را برای رفع موانع پیش روی توسعه بیش از پیش مناسبات هموارتر خواهد ساخت.

صاحب‌خبر -

ماه گذشته میلادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به مسکو خبر داد و گفت که  دعوت رسمی وی از همتای ایرانی اش پذیرفته شده و در ابتدای سال 2022 این سفر انجام خواهد شد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز چندی پیش با اعلام خبر برنامه سفر رئیس جمهوری به روسیه، گفت در این سفر در مورد مسائل دوجانبه و همکاری های تجاری و اقتصادی تهران و مسکو گفت و گو خواهد شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که مقدمات سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو درحال انجام است.

روسیه اولین کشوری بود که رسما از انتخاب آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و شروع به کار دولت جدید به گرمی استقبال کرد . مقامات روس روابط تهران - مسکو در دوره دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران به ریاست آیت الله رئیسی را مستحکمتر پیش بینی کرده اند از این روکارشناسان، مسیر پیش روی روابط را فصلی نو همراه با تحولات مهم در زمینه همکاری های دوجانبه در زمینه های گوناگون برای دو کشور پیش بینی می کنند.

 کارشناسان سفر قریب الوقوع رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین را که برای نخستین بار در کسوت ریاست جمهوری انجام می شود، نقطه عطفی در روابط دو کشور می دانند. به اعتقاد این کارشناسان سفر رئیس  جمهوری به روسیه به دعوت پوتین ، نشانگر عزم جدی دو کشور برای پیگیری توافق های صورت گرفته درجهت گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، تهران و مسکو است.

لاوروف: سفر رئیسی به مسکو بسیار مهم است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سه روز پیش در نشست خبری که با شرکت دهها خبرنگار برگزار شد، در اهمیت این سفر گفت: دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو رویداد بسیار مهم است. باید تماس های سیاسی بین تهران و مسکو ازسرگرفته شود.

وی با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، مانعی برای دیدارها و سفر هیات های دو کشور شده است، ادامه داد: ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران چندین تماس تلفنی داشتند.وزیر خارجه روسیه گفت: در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل دستور روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لاوروف با بیان اینکه ایران و روسیه طرح های مشترک زیادی دارند، اظهار کرد: دو کشور بر روی این طرح ها کار می کنند و در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه نیز در این مورد اقدامات جریان دارد.وی ادامه داد: بدون شک در بین مسائل بین المللی موضوعاتی همچون برجام و امنیت خلیج فارس در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد. 

تلاش غربی ها برای تضعیف سفر رئیسی به مسکو

 کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه سفیر ایران هم با اشاره به سفر آتی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به روسیه گفت: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران باشد.

 جلالی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهوری به روسیه که طی روزهای آتی انجام خواهد شد از ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب  شاهد برخی از  حساسیت‌ها و  بعضاً حتی بغض‌ نسبت به این سفر هستیم، گفت: غربی‌ها به این سفر چشم دوخته‌اند و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این سفر تضعیف شود.

 وی تصریح کرد: این سفر در دوران کرونا انجام می‌شود ولی دو رئیس‌جمهور این اراده را کرده‌اند که با یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند و برای آینده همکاری‌های دو کشور  برنامه‌ریزی کنند. از اینرو  من فکر می‌کنم این سفر از سوی غربی‌ها از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است سعی کنند که فضاسازی خبری نیز در مورد آن ایجاد کنند ولی ان‌شاءالله این سفر می‌تواند موجب برکت برای کشورمان و موجب گسترش روابط دو کشور شود.

مقام روس: سفر رئیسی به مسکو نتایج مهمی در تقویت روابط دو کشور خواهد داشت

 عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر دفتر ریاست جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، گفت دیدار آتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آثار و نتایج قابل توجهی در تقویت روابط دو کشور خواهد داشت.

«اسماعیل شعبانف» در مسکو با اشاره به دیدارها و تماس های تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه در ماه های اخیر در این تماس ها، دو طرف درخصوص همکاری های ایران و روسیه در حوزه های مختلف و برخی مسائل مهم بین المللی و منطقه ای گفت و گو کردند.   

شعبانف در ادامه مصاحبه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از کشورهای توانمند منطقه و خاورمیانه است، اظهار داشت: این موقعیت و توانایی ایران، اهمیت روابط با آن برای روسیه را دوچندان می کند و به همین دلیل مقام های روس برای سفر رئیس جمهوری ایران و فراهم آوردن مقدمات این سفر آماده شده و دو طرف برای این منظور تلاش گسترده ای کرده اند.

به گفته مقام روس، سفر رئیسی به مسکو در مرکز توجه افکار عمومی جهان قرار خواهد داشت و رسانه های روسی و خارجی برای این سفر آماده شده اند.    

بهار روابط تهران-مسکو

نقطه عطف در روابط  ایران و روسیه

«گنادی آودییف» رئیس اداره امور بین الملل حزب لیبرال دمکرات روسیه معتقد است که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، رویداد مهمی در تقویم مناسبات تهران و مسکو و نقطه عطفی در توسعه روابط دوجانبه در یک دهه اخیر است.

آودییف گفت: سفر آتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، امید برای سرعت بخشی به روند توسعه همکاریهای تهران و مسکو بوجود آورده است و در محافل کارشناسی روسیه، در زمان حاضر در مورد سفر رئیسی ابراز امیدواری می شود.  

وی ادامه داد: افق روابط ایران و روسیه روشن است و این سفر قطعا ثمرات خوبی برای دو کشور به همراه خواهد داشت و ما نیز به نوبه خود در دومای روسیه برای گسترش همکاریها ازجمله در حوزه پارلمانی تلاش می کنیم. 

 حزب لیبرال دمکرات روسیه چهارمین حزب سیاسی مطرح روسیه است که در تصمیم گیری های این کشور تاثیر گذاری زیاد دارد.

آودییف گفت که روابط ایران و روسیه در مدار توسعه قرار دارد و هیچ مانعی برای سرعت بخشیدن به مناسبات دوجانبه وجود ندارد. 

وی افزود: ایران و روسیه، منافع خود را در نزدیکی بیشتر به یکدیگر و تقویت روابط استراتژیک و مشارکت بلندمدت در همه عرصه ها تعریف کرده اند و حمایت کنونی سران دو کشور از گسترش روابط و همکاریهای دوجانبه، عامل بسیار مهمی برای توسعه روابط است.

همکاری نزدیک ایران و روسیه در مقابله با تروریسم

علی فهیم دانش (کارشناس حقوق بین‌الملل و رسانه)  هم می گویدفدراسیون روسیه، کشوری که از سواحل اقیانوس آرام تا دریای بالتیک را در بر می گیرد، یکی از قدرتهای تاثیرگذار در جهان فعلی است، در شورای امنیت سازمان ملل، عضویت دائم دارد و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز درجهان بوده و درزمره ده اقتصاد بزرگ جهان بشمار می آید. 

در سالیان اخیر، تهران و مسکو در زمینه مقابله با تروریسم داعش درسوریه همکاری نزدیکی با هم داشته‌اند. ثمره این همکاری تحقق اهداف مشترک دو کشور در منطقه بوده، حمایت از دولت مشروع و قانونی در دمشق و مقابله با گروه تروریستی که ساخته و پرداخته واشنگتن بود. باقی ماندن حکومت طرف‌دار مقاومت اسد در سوریه، شکست واقعی و باطل کننده خیالات آمریکایی ها در منطقه بود. آمریکایی‌ها با شکست در سوریه و ناکامی در تحقق اهداف خود ناکام عمده این همکاری محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: تهران و مسکو در زمینه دیگر موارد جهانی نیز دارای نگرانی‌های مشترک هستند، هر دو کشور تحت تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به بهانه‌های واهی هستند، «تحریم‌های جهنمی» واشنگتن علیه مسکو و سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها اعمال شده در طول تاریخ تمدن علیه ایران، یک نقطه‌ی اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور، برای مهار آمریکا است، آمریکایی که خطری برای بشریت است و علاوه بر انکه امکان مهار آن وجود دارد، می‌توان به افول این هژمون در حال زوال، سرعت بیشتری بخشید.

سرآغازی بر تحول در روابط

رضا ملکی رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره سفر رئیس‌جمهور به این کشور به می‌گوید: این سفر می‌تواند سرآغازی برای این تحول در روابط باشد و امیدواریم که بعضی از گره‌ها، موانع و چالش‌هایی که در روابط، ازنظر چالش‌های فنی در روابط در این سفر برداشته شود.

این دیپلمات وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که رئیسی در سفر به روسیه باید علاوه بر امضای اسناد همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی، نیم‌نگاهی به رابطه فرهنگی با اولویت مسلمانان روس در آن کشور داشته باشد.

 

نظر شما