شناسهٔ خبر: 52018930 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روند ریزش دلار، فعلا متوقف شد

هسته سخت معاملات ارزی؟

دنياي اقتصاد : روز گذشته، حمایت مهم، کاهش قیمت دلار را متوقف کرد. تحلیل‌گران بازار ارز کانال ۲۷‌هزار تومانی را هسته سخت بازار ارز دانستند. با برخورد به هسته، کاهش قیمت اسکناس آمریکایی مجددا به تعویق افتاد. گزارش‌های میدانی صورت گرفته از بازار، خبر از برتری عددی خریداران نسبت به فروشندگان می‌دهد. قیمت ارز در سطح تعادلی هفته پیش قرار گرفت. قیمت دلار در بازار آزاد تهران روز یکشنبه به سطح ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

صاحب‌خبر -

دیروز یکشنبه ۲۶ دی ماه بازار ارز تهران با جهشی ۳۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه کار خود را آغاز کرد. این افزایش قیمت که بیشتر به دلیل افزایش تعداد خریداران شکل گرفته بود تا انتهای روز تقریبا ثابت مانده و قیمت دلار روز یکشنبه در همان محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان به نوسان پرداخت. بررسی‌های صورت گرفته از بازار ارز تهران افزایش تعداد خریداران و همچنین کمبود ارز برای فروش را نشان می‌دهد. به تعبیر برخی از بازیگران بازار ارز بخشی از این کمبود ارز در دست معامله‌گران می‌تواند به دلیل تخلیه منابع دلاری این افراد طی روند کاهشی هفته‌های گذشته باشد.

طبق روند کاهشی به وجود آمده از آغاز دی ماه سال جاری بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار ارز تهران در جهت جلوگیری از ضرر، سرمایه‌های دلاری خود را به ریال تبدیل کرده و این افراد اکنون نقش خریدار را در بازار ایفا می‌کنند. البته برخی دیگر از تحلیلگران ارزی این افزایش تعداد خریداران را به‌دلیل جلوگیری عمدی معامله‌گران از بالا رفتن دست فروشندگان در راستای افزایش قیمت دلار می‌دانند.

این افراد با اشاره به مساله ذکر شده در بالا مدعی شدند معامله‌گران از عرضه دلار خود در بازار جلوگیری می‌کنند تا این عرضه سبب کاهش قیمت مجدد ارز نشود. این افراد همچنین با اشاره به تلاش‌های چند باره معامله‌گران برای متوقف کردن روند کاهشی ایجاد شده و افزایش دوباره نرخ ارز، معتقدند یکی از مهم‌ترین عامل‌های کاهش فروشندگان در بازار ارز می‌تواند شکل دیگری از تلاش بازیگران بازار ارز در راستای حمایت از مرز مهم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان بازار ارز تهران بر این باورند که کانال ۲۷ هزار تومانی هسته سخت نرخ دلار است.

این افراد با اشاره به کاهش و تلاش چند باره نرخ این اسکناس آمریکایی برای عبور از مرز حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش دوباره آن تا سطح تعادلی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی معتقدند که عبور نرخ دلار از این مرز حمایتی و کاهش نرخ این ارز تا سطوح پایین‌تر به مراتب سخت‌تر از کاهش قیمت صورت گرفته در هفته‌های اخیر خواهد بود. در اقتصاد، به سطح قیمتی مهمی که بازار و معامله‌گران از شکست آن جلوگیری می‌کنند، اصطلاحا هسته سخت معاملات بازار می‌گویند.

 به تعبیر تحلیل‌گران شکل‌گیری این هسته سخت دلایل گوناگونی دارد، اما از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این مرز حمایتی می‌توان به عدم وجود کشش برای سطوح قیمتی پایین‌تر از این مرز در بازار تهران اشاره کرد. معامله‌گران بازار ارز که بارها ثابت کرده‌اند تمایلی برای همراهی با روند کاهشی ایجاد شده ندارند از دیگر عاملان مهم ایجاد این هسته سخت هستند. در نهایت قیمت دلار در پایان روز یکشنبه ۲۶ دی ماه پس از چند ساعت نوسان در محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان، با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه و در رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد. روز یکشنبه قیمت هر عدد سکه امامی با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه در رقم ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

نظر شما