شناسهٔ خبر: 52018863 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» دلایل ریزش بورس را بررسی کرد

روی سرخ بورس در روزهای سرد زمستان

صاحب‌خبر - کیمیا نجفی
روند نزولی در بازار سرمایه این‌ روزها همچنان ادامه دارد و شاخص کل بورس روز گذشته همانند روز شنبه کاهش یافت. شاخص کل بورس با ۱۱ هزار و ۶۸۴ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۳۷۱۰ واحد نزول رقم ۳۴۶ هزار و ۴۸۳ واحد را ثبت کرد.
بازار سرمایه روزها را کم‌رمق پشت سر می‌گذارد و اینکه علت ریزش‌ها چیست و عقبگر‌د شاخص تا چه زمانی ادامه دارد از جمله مهم‌ترین پرسش‌هایی است که سهام‌‌داران مطرح می‌کنند. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایرنا، علت نوسان‌های اخیر معاملات بورس را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در یک یا ٢ ساله گذشته شاهد ایجاد برخی از نوسان‌ها در بازار هستیم که با وجود اقدامات انجام شده، اما تغییر مشهودی در روند بازار ایجاد نشد.»
وی به اقدامات دولت برای کاهش هیجان ایجاد شده در بازار اشاره کرد و اظهار کرد: «از زمانی که معاملات بورس وارد دوران نوسانی شد، دولت همه تلاش خود را به‌کار گرفت تا نوسانات فعلی بازار را به حداقل برساند و هر چه زودتر روند بازار را به حالت عادی بازگرداند. دولت در صدد است تا از طریق تصمیمات مثبت اتخاذ شده و نیز برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زمینه کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار سهام را فراهم کند.»
وی همچنین بیان‌ کرد: «در کنار تلاش دولت برای بهبود روند معاملات بورس، اما نباید از این موضوع غافل ماند که بخشی از ایجاد نوسانات اخیر معاملات بورس مربوط به برخی از سیاست‌های خارجی است که ایجاد و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سهام خارج از حیطه اختیارات مسئولان کشور است. از دیگر مشکلات ایجاد شده در بازار، وجود ترس و نگرانی سهامداران در بازار است که با اعلام هر خبر منفی از خود واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد معاملات هیجانی در بازار می‌شوند.»
بررسی فضای حاکم بر بورس
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط حاکم بر بازار «ابتکار» گفت: با رفتارهایی که چه دولت قبل و چه دولت فعلی انجام داده است عملاً یک بی اعتمادی در بازار سرمایه به وجود آمده و این رفتار باعث خروج سرمایه از کل اقتصاد ایران شده است و بازار بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس آمارها بیش از ۶ هزار میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته‌ایم و این مسئله تاثیراتی را به همراه داشته و یک علل بنیادی کلان به حساب می‌آید. وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کم رونق بودن بازار سرمایه این است که متاسفانه کوتاه‌مدت‌نگری بر فضای بازار حاکم شده است. به همین دلیل به عنوان مثال وقتی شرایطی به وجود می‌آید که انتظارات برای کاهش نرخ دلار است این مسئله تا حدودی چشم‌انداز بازار سرمایه را تخریب می‌کند. این در حالی است که تاکنون مسئولان موضوع نرخ بهره و نرخ ارز را تعیین تکلیف نکردند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ده فرمان برای نجات بورس افزود: مسئله تاثیرگذار دیگر برخی از نکات در ده فرمانی است که دولت اعلام و ستاد هماهنگی اقتصاد تصویب کرده است. برخی از این بندها باید در سال جاری اجرا می‌شد که تاکنون اجرا نشده است و از سوی دیگر ممکن است مجلس برخی از بندها را که برای سال آتی بوده آنطور که مد نظر دولت است تصویب نکند. بنابراین فعلاً این مسئله به طور کامل مشخص نیست است.
وی گفت: مجموع این عوامل بر بازار حاکم بوده و سبب کم رمقی آن در روزهای اخیر شده است.
حقانی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت بنگاه‌ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون وضعیت بسیاری از بنگاه‌ها مناسب بوده و منابع بسیار خوبی در اختیار دارند. این بنگاه‌ها که در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند اما متاسفانه تمایلی برای این کار نمی‌بینیم و شاهد هستیم که این بنگاه‌ها پول‌هایشان را به سمت سپرده‌های بانکی می‌برند در حالی که می‌توانند با تزریق سرمایه خود، بازار بورس را از این وضعیت خارج کنند.
بازار نیم نگاهی به بحث مذاکرات دارد
حقانی‌نسب در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت برجام اشاره کرد و در این راستا گفت: ما مسئله توافقات را نیز در پیش داریم و باید ببینیم که این موضوع به چه سمتی خواهد رفت و در صورتی که توافقات به نتیجه برسد چه اثری را برای بازار به همراه خواهد داشت؟ اکنون بازار نیم نگاهی به بحث مذاکرات دارد و منتظر است تا اثر توافقات را بر نرخ دلار ببیند. بنابراین نتیجه مذاکرات نیز مسئله‌ای است که بر روند بازار تا حدودی تاثیر می‌گذارد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علی‌رغم اینکه قیمت‌های جهانی رو به رشد بوده و بسیاری از آیتم‌ها، آیتم‌هایی است که به نفع بازار سرمایه است ولی بازار همچنان کم‌رمق روزها را سپری می‌کند و از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.
وی در پایان افزود: می‌توان گفت که نرخ دلار، بی اعتمادی و کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکلات این روزهای بازار است.

نظر شما