شناسهٔ خبر: 52018476 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عمل لاغری جذب پروتئین را دچار مشکل می کند

یک فوق تخصص گوارش، کبد و مجرای صفراوی گفت: عمل‌های لاغری موجب ایجاد مشکل در جذب مواد اصلی از جمله پروتئین‌ در بدن می‌شود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان- مهران بابایی گفت: یکی از مواد مهمی که روزانه مصرف می‌کنیم و نیاز به جذب آن داریم چربی‌ها است. چربی‌های موجود در غذا عموماً خنثی هستند و این چربی‌ها در غذا‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شوند. چربی‌های بزرگ باید به چربی‌های کوچک تبدیل شود و این عمل توسط صفرا انجام می‌شود.

به گفته این فوق تخصصی گوارش، کبد و مجرای صفراوی ، لوزالمعده با آنزیم‌های خود، چربی‌ها را به اسید چرب تبدیل می‌کند، اکثر چربی‌های غذا جز اسید‌های چرب زنجیره بلند است. اگر کسی نتواند این اسید را جذب کند به سراغ چربی‌ها با زنجیره کوتاه همچون روغن نارگیل می‌رویم.

او می گوید که ماده سومی که باید مصرف کنیم پروتئین است. پروتئین‌ها به شکل‌های مختلف وجود دارد که باید به اسید آمینه تبدیل شود که ممکن است این اسید‌ها توسط بدن ترشح نشود. اگر پروتئین را نخوریم اسید آمینه ساخته نمی‌شود. در عین حال آنزیم‌های تبدیل کننده پروتئین به این آنزیم، لوزالمعده است. الکل عملکرد لوزالمعده را مختلف کرده و فرد دچار سو جذب پروتئین می‌شود. همچنین جراحی‌هایی که برای کاهش وزن اتفاق می‌افتد منجر به سو جذب مواد اصلی در بدن می‌شود.

بابایی گفت: در عین حال دارو‌ها به سو جذب منجر می‌شوند. در عین حال کسانی که روده کوچکشان پُرز نداشته باشند نمی‌توانند نان بخورند و بدنشان در جذب مشکل دارد. همچنین کسانی که گوشت نمی‌خورند در تأمین اسید آمینه بدن به  مشکل می‌خورند.

انتهای پیام/

نظر شما