گروه اجتماعی- وزیر آموزشوپرورش، با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبهبندی معلمان در شوراینگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آییننامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگیها و ملاکهای رتبهبندی اختصاص دارد، گفت: ما آمادگی تشکیل هیأتهای ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبهبندی را اجراء کنیم. به گزارش ایسنا، یوسف نوری؛ ضمن تقدیر از عملکرد معلمان بهویژه در دوران کرونا، اظهار کرد: معلمان ما با استفاده از امکانات خود آموزش را از طریق مجازی پیش بردند. خانوادهها نیز در کنار معلمان کمک کردند و آموزش را پیش برند. اکنون هم گشایشی ایجاد شده و درخواست میکنم از این گشایش استقبال کنند و دانشآموزان براساس پروتکلهای بهداشتی به مدرسه بیایند. کمااینک در مدارس روستایی وضعیت آموزش حضوری بهتر است. وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبهبندی معلمان، گفت: سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ تصویب شد که در آن بخشی برای کیفیت آموزشوپرورش و افزایش رقابت و انگیزه معلمان تحت عنوان «ارتقای شایستگیها و احراز صلاحیتهای حرفهای معلمی» مورد تأکید قرار گرفته و بحث رتبهبندی مطرح شده است. متعاقب آن در اسناد بالادستی دیگر چون قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی ابلاغی رهبری هم تأکید شده است. وزیر آموزشوپرورش، ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان و با عنوان رتبهبندی معلمان انجام شد، اما نظاممند نبود. نوری؛ با بیان اینکه دولت دوازدهم اواخر سال ۹۹ لایحه رتبهبندی را به مجلس ارائه کرد که اخیراً به تصویب نمایندگان رسید و به شوراینگهبان ارسال شده است، گفت: علیرغم اینکه این لایحه پختگی لازم را نداشت، اما رئیسجمهور مُصر بودند که رتبهبندی معلمان باید انجام شود.
تفاوت رتبهبندی با همسانسازی
وزیر آموزشوپرورش، افزود: تفاوت رتبهبندی با همسانسازی در این است که رتبهبندی با هدف کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت انجام میشود و مابهازای اقتصادی دارد. در واقع هرچقدر کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد تولید ناخالص ملی و شاخصهای توسعه سرمایه انسانی رشد مییابد و از محرومیتها کاسته خواهد شد، زیرا پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزشوپرورش میگذرد و پایه است. وی تأکید کرد: هرچه قدر در این بخش بیشتر سرمایهگذاری شود، برگشتپذیر است. در واقع میتوان گفت؛ رتبهبندی کلید اصلی این کار است. مابهازای اقتصادی دوم رتبهبندی این است که در حقوق و مزایای معلم اثر خواهد گذاشت.
بررسی مصوبه رتبهبندی در شوراینگهبان
وی ادامه داد: اکنون مصوبه رتبهبندی در شوراینگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آییننامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگیها و ملاکهای رتبهبندی اختصاص دارد. ما آمادگی تشکیل هیأتهای ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبهبندی را اجراء کنیم. وزیر آموزشوپرورش درباره چالشهای بازگشایی مدارس نیز، گفت: براساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی میافتد معمولاً تعطیل میکنیم، مثلاً برف میآید یا هوا آلوده میشود. به جای پیشگیری و ارتقای آگاهی و سواد سلامت دانشآموزان، مدارس را تعطیل میکنیم. زمان آموزش ما در کل خوب است، اما اینکه تعطیل کنیم و بچهها با موقعیتهای جدید آشنا نشوند و برای مقابله با آن آمادگی کسب نکنند، اصلاً خوب نیست. نوری؛ افزود: نزدیک به دو سال مدارس تعطیل بودند و آن امکان و فرصتهای یادگیری در فضای مجازی برای دانشآموزان ما بهطور کامل فراهم نشد و نمیشود استعدادها را از این طریق شکوفا کرد. فرآیند تعلیم و تربیت در این فضا، آنگونه که باید، نیست و دانشآموزان به آنچه هدفگذاری شده است، نمیرسند. نوری؛ با اشاره به اینکه همسانسازی بحث دیگری است و خوشبختانه هفته گذشته در هیأت دولت بحث عدالت در پرداختها مطرح و تأکید شد که در دستورکار قرار بگیرد، عنوان کرد: بر این اساس سازمان امور اداری استخدامی موظف شد آن را عملیاتی و در مدت کوتاهی دنبال کند.
نمیتوانیم مانع توسعه مدارس غیردولتی شویم
وی درباره تنوع مدارس و برهم خوردن عدالت آموزشی توسط برخی مدارس غیردولتی نیز، اظهار کرد: یکی از شعارهای دولت علاوه بر شفافیت، عدالت است. در هفته شوراهای آموزشوپرورش قرار داریم که یک هدف آن تمرکززدایی، جلب مشارکتهای دستگاههای دیگر و کمکهای مردمی است تا بتوانیم عدالت را گسترس دهیم. نصیبِ آموزشی برابر یا عدالت تربیتی ذیل عدالت اجتماعی قرار دارد. وزیر آموزشوپرورش، اضافه کرد: درصد مدارس غیردولتی زیاد نیست. به آنها گفتهام که اگر فعالیت آنها منجر به ایجاد طبقات جدید و افزایش فاصله طبقاتی شده به اهداف خود نرسیدهاند و ما خواستیم به سمت ماهیت غیرانتفاعی بروند. به این معنا که اگر سودی حاصل شد، ببرند در مدارس مناطق محروم چون مناطق مرزی هزینه کنند. مثلاً در تهران مدارسی را داریم که در سیستانوبلوچستان هم مدارسی را با همان شیوه اداره میکنند. نوری؛ تأکید کرد که ماهیت غیردولتی این مدارس باید به سمت ماهیت غیرانتفاعی تغییر کند و بسیاری هم از آنها استقبال میکنند. ما بهطور کلی نمیتوانیم با توجه به قانون مانع توسعه مدارس غیردولتی شویم، اما در کشورهای دیگر چون فنلاند و... شمار مدارس خصوصیشان در سالهای اخیر کاهش یافته، زیرا کیفیت مدارس دولتی رشد کرده است.
∎
نظر شما