شناسهٔ خبر: 51993320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صدور هشدار سونامی در آمریکا پس از فوران آتشفشان

نیویورک - ایرنا - پس از فوران آتشفشانی زیر سطح دریا در اقیانوس آرام، در سواحل غربی آمریکای شمالی و هاوایی هشدار سونامی صادر شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، سرویس ملی هواشناسی برای مناطق ساحلی کالیفرنیا، اورگان، واشنگتن، هاوایی، بریتیش کلمبیا و آلاسکا هشدار سونامی صادر کرده است.

یک هشدار، دومین درجه از چهار درجه برای اطلاع رسانی در مورد سونامی است: بیانیه اطلاعاتی درجه چهار (کمترین فوریت)، مراقبت (درجه سه)، هشدار( درجه دو) و اخطار(درجه یک).

سرویس ملی هواشناسی آمریکا در توییتی اعلام کرد که سونامی «امواج بزرگ و خطرناکی را به تمام سواحل کالیفرنیای جنوبی خواهد آورد.

هشدار سونامی مردم را به دوری کردن از سواحل یا انتقال به مناطق مرتفع ترغیب می کند زیرا ممکن است بر اثر برخورد امواج بلند با مناطق ساحلی سیل خطرناک و جریان قدرتمند آب ایجاد شود.

پیش از این، سازمان ملل اعلام کرد افزایش سطح آب دریاها ناشی از شرایط اضطراری آب و هوایی، قدرت مخرب سونامی را تشدید خواهد کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز آگاهی از سونامی نیز گفت: باید گرمایش را در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به میانگین قبل از صنعتی شدن جهان محدود کنیم و در مقیاس بزرگ برای انعطاف پذیری جوامع ساحلی سرمایه گذاری کنیم.

همزمان با اینکه جامعه جهانی نگران روند مقابله با تغییرات اب و هوایی است، ابتکار عملی از سوی سازمان ملل برای بهبود روند پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در کشورهای آسیب‌پذیر با هدف جلوگیری از تبعات فاجعه‌بار فجایع طبیعی ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، در حالیکه جهان همچنان شاهد این بوده که تغییرات آب و هوایی منجر به بروز وضعیت آب و هوای بد، خشکسالی، سیل و آتش سوزی های گسترده طی ماههای گذشته شده، سازمان ملل پیشنهاد ارائه بودجه‌هایی برای بهبود پیش‌بینی آب و هوا  در کشورهای آسیب پذیر در برابر فجایع طبیعی را داده است.

هدف این ابتکار عمل که در اجلاس آب و هوایی گلاسکو مطرح شد، بهبود نظارت بر وضعیت هواشناسی در کشورها و جمع آوری اطلاعات سازنده در راستای آمادگی مواجهه با فجایع طبیعی است.

سازمان هواشناسی جهانی که مرتبط با سازمان ملل بوده، قصد دارد روند نظارت بر وضعیت آب وهوایی در ۷۲ کشور کوچک و کمتر توسعه یافته را تقویت کند.

نظر شما