شناسهٔ خبر: 51991427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور: طرح رصد معلولیت اجرا می‌شود

یزد- ایرنا- معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح رصد معلولیت برای تعیین شیوع و علت یابی انواع آسیب‌های منجر به کم توانی و با حضور پرسشگران متخصص و پزشکان و با تکمیل پرسش‌نامه بر اساس کد ملی اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا شبنم جهانشاد روز شنبه در مراسم شروع طرح رصد معلولیت در استان یزد با ارائه توضیحاتی در ارتباط با چگونگی اجرای طرح یاد شده افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ، ۱.۳ درصد یعنی ۱۳ در یک هزار نفر آمار معلولان کشور برای ارائه به سازمان بهداشت جهانی اعلام شد.

وی علت شروع طرح رصد را تفاوت چشمگیر آمار اعلام شده با آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: بانک اطلاعاتی معلولان سازمان بهزیستی شامل معلولان مراجعه کننده به سازمان است که فرد توسط متخصصان و کارشناسان ارزیابی تخصصی بالینی شده و نام وی از نظر نوع معلولیت و شدت معلولیت در سامانه ثبت می شود.

وی تصریح کرد: با این وجود نمی‌توان از این آمار برای بررسی  آمار شیوع معلولیت استفاده کرد ، همچنین با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و تصویب رصد آسیبهای اجتماعی و معلولیت در ماده ششم این قانون ، کارگروه‌هایی برای چگونگی به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق تشکیل شد و طرح تعیین شیوع  و علت یابی انواع اختلالهای منجر به کم توانی شکل گرفت.

جهانشاد به اجرای طرح رصد  بر اساس خوشه بندی و تکمیل پرسشنامه اشاره کرد و گفت : اطلاعات به دست آمده تحلیل و در اختیار ارگان‌ها و سازمانهای مختلف اشتغال ، بیمه ، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت  قرار می گیرد.

مشاور طرح رصد معلولیت نیز گفت: اگر جامعه آماری را یک دایره سفید فرض کنیم ، افرادی در این دایره سفید با تعریف امروز سلامت نسبتا از نظر تندرستی سالم هستند ، عده ای هم از نظر ساختار آناتومی و فیزیولوژی دچار مشکل می شوند که علت‌های مختلفی دارند.

دکتر کیوان دواتگران افزود: تمام اتفاقهایی که در حوزه پزشکی و توان بخشی می افتد قادر است محدودیت های عملکردی را به حداقل برسانند و با این وجود گاهی نیز هر چه تلاش شود محدودیت‌های عملکردی بیمار رفع نمی‌شود.

وی با اشاره به رنگ بندی دایره سلامت ادامه داد : کسی که در دایره بنفش است زمان طلایی را از دست داده و باید بتوانیم کاری کنیم که فرد از دایره فیروزه‌ای به دایره بنفش وارد نشود و اگر بتوان کاری کرد که او در دایره سفید قرار گیرد ، بازتوانی انجام شده‌است.

مشاور طرح رصد معلولیت تصریح کرد: بازتوانی می‌تواند توسط یک جراح و یا یک کارشناس بهزیستی انجام گیرد ، مهم این است که دایره فیروزه ای به سمت سفید رود و یا فیروزه‌ای باقی بماند و امروز جمع شده‌ایم تا به خوبی غربالگری کنیم و اگرشما پرسشگران قدر و ارزش کاری که انجام می‌دهید را بدانید با انجام غربالگری و به دنبال آن پیشگیری موثر قدم بسیار بزرگی برای شهر و استان و کشور برمی‌دارید.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد هم در حاشیه این برنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح رصد معلولیت بررسی شیوع و علل آسیبهای منجر به بروز معلولیت در تعدادی از استانهای کشور اجرا می‌شود که استان یزد هم انتخاب شده و تعداد نمونه تعریف شده به صورت خوشه‌های جمعیتی ۱۳ هزار نفر است.

ناصر صباغزادگان افزود: این طرح در شهرستانهای مختلف استان با همکاری ۶۰ نفر از کارشناسان آشنا با طرح اجرا می‌شود و هدف از برگزاری این دوره آموزشی نیز آشنایی بیشتر کارشناسان با آسیبهای منجر به بروز معلولیت و تکمیل اطلاعات آنها برگزار شده‌است.

وی با بیان اینکه ۱۴ نفر از پزشکان همکار و یا پزشکانی که دوره را گذرانده‌اند به عنوان پزشکان ارجاع دهنده انتخاب شده‌اند ادامه داد: پرسشکران با مراجعه به درب منازل افرادی که به صورت خوشه ای انتخاب شده اند ، پرسش نامه ای را تکمیل می‌کنند و اگر عضو یا اعضایی از خانواده دچار اختلالات منجر به معلولیت هستند شناسایی و به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: پزشک با بررسی مستندات نوع و شدت معلولیت را تعیین می‌کند و در نهایت شیوع معلولیت در شهرستانها و کل استان مشخص می‌شود و اطلاعات به دست آمده در یک سامانه ثبت می‌شود و سپس اجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت با پروتکل اجرا شده مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد تصریح کرد: مهمترین هدف طرح شناسایی آسیب و جلوگیری از تشدید آن آسیب است.

هم اکنون۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر معلول زیر پوشش سازمان بهزیستی استان یزد هستند.

  

برچسب‌ها:

نظر شما