شناسهٔ خبر: 51990338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحقق بودجه برای دسترسی مجدد دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: برای رفع مشکل دانشگاه‌ها در دسترسی به پایگاه‌های علمی، نیازمند تامین بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی هستیم.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان- عبدالساده نیسی گفت: دسترسی دانشگاه‌ها به علت بدهی و عدم اختصاص بودجه مناسب به پایگاه‌های علمی قطع شده است.

مقرر شده بود که از سال ۲۰۲۰ دسترسی به پایگاه‌ها و داده‌های علمی به صورت آزاد باشد؛ اما با وجود حمایت‌های اتحادیه اروپا از ناشران به منظور دسترسی به این داده‌ها این امر تحقق نیافت.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: قرارداد دانشگاه‌ها با پایگاه‌های علمی به دلار منعقد می‌شود؛ اما بودجه دانشگاه‌های ایرانی به صورت ریالی پرداخت می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که بدهی دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و با مشکلاتی مواجه شویم و همین عامل باعث شده است که دانشگاه‌های وزارت علوم جداگانه رایزنی کنند.

بدهی دانشگاه‌ها به مراکز و پایگاه‌های علمی به علت نوسانات ارز و تحریم‌ها از دولت نهم آغاز شده بود و هم اکنون مبلغ این بدهی‌ها انباشته شده است و پول‌ها نمی‌توانند گردش مالی داشته باشند.

نیسی گفت: برای رفع مشکل دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی نیازمند اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی هستیم که وزارت علوم پیشنهاد گنجانده شدن آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس داده است. به محض پرداخت آن دسترسی‌ها باز خواهند شد؛ اما درباره تصویب مبلغ این بودجه اطلاعی نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما