شناسهٔ خبر: 51977516 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراغه به پارک فسیل نیاز دارد؟

مراغه- ایرنا- منطقه فسیلی مراغه در حالی به بهشت دیرینه‌شناسان جهان شهرت دارد که در هیچیک از فضاهای عمومی این شهرستان اثری از المان‌های مرتبط یا مجسمه‌های فسیل‌های چندمیلیون ساله این منطقه به چشم نمی‌خورد و حتی جای خالی پارک فسیل هم در این شهر احساس می‌شود.

صاحب‌خبر -

موضوع ایجاد پارک فسیل در حالی طی دوره‌های مختلف مجموعه مدیریت شهری مراغه مورد بی‌مهری قرار گرفته است که گفته می‌شود ایده آن زمانی در برخی از مدیران شهرداری وجود داشت اما اعضای وقت شورا چندان به آن اهمیت نداده‌اند؛ این در حالی است که منطقه فسیلی مراغه را می‌توان طرفیت منحصربفرد و بین‌المللی این کهن‌شهر به ویژه در حوزه گردشگری محیط زیست به شمار آورد.

علاوه بر اینکه منطقه فسیلی و وجود فسیل‌های چندمیلیون ساله جزو ظرفیت‌های بین‌المللی مراغه محسوب می‌شود، دلایل مختلف دیگری نیز برای احداث پارک فسیل یا حتی تبدیل یکی از پارک‌های قدیمی شهر به پارک فسیل وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به علاقه کودکان و نوجوانان به حیوانات عظیم‌الجثه اشاره کرد. 

همان علاقه‌ای که باعث می‌شود تا بسیاری از والدین همراه را کودکان‌شان به تهران سفر کرده و از پارک «ژوراسیک» پایتخت و جذابیت‌های تفریحی و آموزشی آن بازدید کنند. 

همچنین به نظر می‌رسد توجه به منطقه فسیلی مراغه به عنوان یک ظرفیت گردشگری باید از خود شهرستان و به ویژه مجموعه مدیریت شهری آغاز شود و وقتی در هیچیک از فضاهای عمومی این شهرستان اثری از المان‌های مرتبط یا ماکت‌های معرفی فسیل‌های چندمیلیون ساله این منطقه به چشم نمی‌خورد، چگونه می‌توان مشارکت مسئولان استانی و کشوری را برای حفاظت و توسعه روزافزون منطقه فسیلی مراغه در ابعاد مختلف علمی، پژوهشی و گردشگری جلب کرد؟

پارک ژوراسیک تهران تجربه‌ای موفق برای راه‌اندازی پارک فسیل در مراغه

پارک ژوراسیک یا دایناسورها در حقیقت مجموعه‌ای تفریحی و آموزشی در پایتخت است که امروزه به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تهران، میزبان گردشگران بزرگسال و خردسال است؛ در این پارک مجسمه‌های متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسورها در اندازه طبیعی و با در نظر گرفتن آناتومی بدن آنها به نمایش درآمده است. 

ویژگی‌هایی چون حرکت دست‌ها و پلک‌ها و به صدا در آمدن آنها نیز بر جذابیت‌های این مجموعه افزوده است و علاوه بر آن کودکان می‌توانند نام علمی هرکدام از آنها را یاد بگیرند و با زندگی و نوع غذای آنها آشنا شوند. 

نکته قابل تامل اینکه علاوه بر دایناسورها، مجمسه‌های دیگری از فیل، خرس قطبی و تمساح نیز در این پارک وجود دارد و از آنها می‌توان برای راه‌اندازی پارک فسیل در مراغه الگو گرفت زیرا منطقه فسیلی مراغه دارای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله‌ای چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب بوده و تاکنون فسیل دایناسور در این منطقه استخراج نشده است. 

علاوه بر گردش در میان دایناسورها در پارک ژوراسیک تهران، می‌توان از سایر امکانات موجود در آن از جمله سینمای چهاربعدی، آتلیه عکاسی، فروشگاه‌های اسباب‌بازی و کارگاه‌های سفال هم استفاده کرد و تصور کنید که اگر پارک شهر مراغه به پارک فسیل تبدیل و فروشگاه‌هایی در آنجا احداث شود، به چه میزان شغل در حاشیه آن ایجاد خواهد شد؟

پس از تفریح در پارک ژوراسیک تهران، بازدیدکنندگان برای استراحت به «ژورا شاپ» یا مجموعه کافه، رستوران و بوفه ژوراسیک می‌روند که انواع غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم در آنجا سرو می‌شود؛ استودیو ژوراسیک با امکان چاپ فوری عکس هم از دیگر بخش‌های پرطرفدار پارک ژوراسیک تهران است و بازدیدکنندگان برای چاپ عکس یادگاری به این استودیو مراجعه می‌کنند. 

بلیت‌فروشی پارک فسیل، درآمدی برای شهرداری مراغه 

هریک از مراجعه‌کنندگان به پارک ژوراسیک تهران بر اساس نرخ سال جاری ۴۴ هزار تومان پرداخت می‌کنند و گاهی نیز در مناسبت‌های مختلف تخفیف‌هایی برای تهیه این بلیت اعمال می‌شود؛ مبلغی که دریافت نصف آن هم در پارک فسیل مراغه می‌تواند منبع درآمدی مناسب برای شهرداری باشد؛ به ویژه آنکه درآمدی نیز از طریق اجاره دادن فروشگاه‌ها و «ژوراشاپ» نصیب شهرداری خواهد شد. 

پس از تهیه بلیت و ورود به پارک ژوراسیک تهران می‌توان از سایر بخش‌های آن از جمله «اسپایدر پارک» یا پارک حشرات هم دیدن کرد؛ این پارک هم نمایشگاهی از مجسمه‌های غول‌آسای حشرات است و غرفه «جهادن از دید حشرات» و بخش «میکروسکوپی حشرات» از جالب‌ترین بخش‌های این پارک است که می‌توان با الگوبرداری از آن، غرفه‌های خلاقانه‌ای ایجاد کرد. 

میزبانی همایش ملی تنوع زیستی دیرینه، فرصتی برای ایجاد المان‌های مرتبط 

مراغه از اول تا سوم خرداد سال آینده میزبان دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران با حضور صاحب‌نظران دیرینه‌شناسی از کشورهای مختلف خواهد بود و ایجاد المان‌های مرتبط با فسیل‌های منطقه مراغه یا افتتاح پارک فسیل به بهانه این رویداد ملی می‌تواند سرآغازی برای توسعه گردشگری محیط زیست این شهرستان باشد. 

تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است؛ منطقه‌ای که کاوش‌ها و مطالعات فسیلی آن از حدود ۱۷۰ سال پیش آغاز شد و از آن زمان تاکنون فسیل‌های منحصر به فرد انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب از این منطقه به دست آمده است.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقا هستند.

نظر شما